Gå til innhold

Nye objektiv til Nikon


Anbefalte innlegg

Heisan.

 

Jeg planlegger å bruke rundt 20 000,- på nye objektiv og en blitz til min Nikon D80 med kit-objektivet 18-135mm. Enn så lenge er jeg fornøyd med dette objektivet og er ikke ute etter en erstatning til denne.

 

Det jeg er ute etter i objektiver er en telezoom i området (50-100mm) - (300-400mm)

 

Jeg har kikket på Nikons 70-300 VR-objektiv men er fortsatt like usikker på om det er dette jeg skal kjøpe eller om det finnes andre objektiv som gir meg mer i det zoom-området.

 

Jeg planlegger også å kjøpe en Nikon 50mm f1.8 til bruk for portrettfoto og så er jeg usikker på om jeg skal legge penger i en makro eller en vidvinkel-zoom. Når det gjelder vidvinkel-zoom så har jeg sett ut Sigmas 10-20mm eller Tamrons 12-24mm.

 

Fotomessig skyter jeg stort sett det meste av bilder med kanskje forkjærlighet for portrett og landskap/gatebilder.

 

Hva ville dere ha handlet inn innenfor de områdene jeg har pekt på, eller ville dere tenkt helt annerledes?

 

Gode råd mottas med stor takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

hvis du har forskærlighet for det du sier hadde jeg valgt:

 

1. Vidvinkel:

 

Tokina 12-24 f4

 

Den er bedre enn de to du foreslår, og da forsvant 5k

 

 

2. Normal zoom

 

Tamron 17-50 f2.8

 

Nye 3,5 ut av vinduet

 

3. Portretter

 

Her hadde jeg jaktet på Nikon 50mm 1.8 eventuelt og kanskje et langt bedre kjøp Nikon 85mm 1.8. Disse finner du som regel på bruktmarkeder som foto.no eller ebay for en billig penge :)

 

Velger du bare 50mm har du brukt 1k, kjøper du 85mm kan det variere mellom 2 og 3 k tenker jeg.

4. Blitz

 

Jeg bruker SB-600 fra Nikon og er veldig fornøyd. Skulle du bli mer avansert kan du kjøpe SB-800 etterhvert og bruke sb600 som støtteblitz

 

nye 2k ut av vinduert

 

 

Da er vi vel oppi i 11,5k eller ca 13k ettersom :)

 

Savner du tele og slikt, kan du jo vurdere sigma 50-150 f2.8 og du havner fortsatt under 20k :)

Lenke til kommentar

Flott tusen takk

 

Det var faktisk Tokinaen jeg tenkte på i vidvinkelsegmentet.

 

Når det gjelder normalzoomen så er jeg enda fornøyd med 18-135mm som er kitobjektivet tror jeg, iallefall ikke misfornøyd.

 

Kanskje bruke de sparte pengene på en 85mm i stedet om denne er bedre til portrett enn 50mm. Gir iallefall bedre arbeidsavstand vil jeg tro. Tror kanskje det ettersom jeg primært fotograferer ansiktsportretter.

 

Likevel savner jeg litt kjøperåd i den lange telezoomenden. Virker som Nikons 18-200mm med VR har fått mye skryt, men blir ikke det mye smør på flesk når jeg har det kitobjektivet jeg nevnte?

 

Har lånt en Nikon 70-300 uten VR av en kamerat, og jeg føler sterkt for å kjøpe et som går opp til 3-400mm for naturfoto og annen bruk.

 

Det er lite foto av sportsarrangement og andre aktiviteter med stor bevegelse. Hvilke råd kan gis i den lange telezoombiten?

 

SB-600 er nok den blitzen jeg kjøper i første omgang ja :)

Lenke til kommentar

Hvis jeg har forstått deg rett er du ute etter en telezoom, portrettobjektiv og vidvinkel samt blitz med budsjett på ca kr 20000.

 

1. Portrettobjektiv: Nikon 85/1,8 til ca kr 3000. Det er nok flere som bruker 50/1,8 til portrett, men med 85/1,8 får du lengre (bedre) arbeidsavstand og finere bokeh og det er vel ansett som et bedre portrettobjektiv enn 50/1,8. Nikon kongeobjektiv for porrtettfoto er nok Nikon 85/1,4, men denne koster ca kr 9-10000 kr. Du kan også bruke 18-135 for porterttfotografering, men det er ingen dedikert portrettobjektiv.

2. Vidvinkel: Her har du selv pekt på to av de mest brukte, ihvertfall her på forumet: Sigma 10-20 til ca kr 3800 og Tokina 12-24 til ca kr 4500. Nikon 12-24/f4 er nok den beste, men denne koster ca kr 8000. Det finnes flere tråder om valg av vidvinkelobjektiver i dette forumet og du kan søke etter disse.

3. Teleobjektiv: Her har du også flere å velge imellom. Den du foreslår (Nikon 70-300 VR) er meget bra, spes i zommområde 70-200. Skal du opp i kvalitet ville jeg ha foreslått Nikon 80-200/2,8 til ca kr 10000. Skal du ha "state of the art" er Nikon 70-200/2,8 VR til ca 14-15000 kr best. Nikon har også flere fastoptikk på teleenden, men disse koster også > 10000 kroner. Sigma 70-200/2,8 har også fått gode omtaler, den koster ca 8-9000 kroner.

4. Blitz: Nikon 600 til ca kr 2000 er god for de fleste bruksområder. Skal du ha en kraftigere blitz med noen flere funksjoner er Nikon 800 til ca kr 3200 å anbefale. Sigma har også kommet med en helt ny blitz, men denne kjenner jeg ikke så mye til.

 

Mitt forslag:

Portrettobjektiv: Nikon 85/1,8 til ca kr 3000

Teleobjektiv: Nikon 80-200/2,8 til ca kr 10000 (pga ditt romslige budsjett)

Vidvinkel: Sigma 10-20 til ca kr 3800

Blitz: Nikon 600 til ca kr 2000

 

Da vil du ha kr 1200 igjen som du kan bruke på div filtre. Du kan også få flere av disse objektivene brukt og prisen for hvert objektiv blir ca 20-30% billigere. Objektivene kan også kjøpes ny via nettet i utlandet til billigere penge, men får da flere ulemper med på kjøpet (søk andre tråder).

Lenke til kommentar

https://prisguiden.no/product.php?productId=36129

 

www.fredmiranda.com og www.slrgear.com har brukbare reviews på de fleste objektiver. Den lange enden er jeg lite i. Merker at med engang jeg tasser over 150mm er jeg avhengig av stativ eller vr (på nikon) for å få noen lunne greie bilder. Men det er da meg.

 

70-300 VR skulle jo gi deg noe da. Om du ikke er gjort av penger og kjøper 70-200 f2.8 vr da :)

 

Aner ikke jeg. Supertele er allikevel ikke mitt område :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...