Gå til innhold

CD-rom mystisk borte(ubuntu 7.04)


Anbefalte innlegg

heio! lenge siden jeg har posta her nå(godt tegn? ^^).. anyways sliiiter med et aldri så lite problem..

 

CD-rom'en min har plutselig forsvunnet! :S "/dev/cdrom" er borte, og ingenting skjer om jeg putter i en cd.. har googla rundt, og testa det jeg har funnet, men skjer ingenting.

 

CD-rom'en funker forresten i windows, så det er ikke den det er noe trøbbel med.(og den funka også feilfritt i linux før.)

 

CD-rom'en er av typen Samsung Writemaster, og det skulle være aktuelt.

 

håper på et kjappt svar, da jeg trenger å få denne i gang litt brennkvikt! :)

 

mvh ZeS

Endret av ZeS
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

sjefen@PewPewLazer:~$ sudo mount /dev/hde /media/cdrom0
Password:
mount: special device /dev/hde does not exist

ingenting i /dev som heter hda-b-c-d eller e..

 

edit: diskene mine er forresten sda1, sdb5, sdc2, sdc5

Endret av ZeS
Lenke til kommentar

/dev/cdrom er bare en link til en annen device, for å gjøre det hele mer lettforståelig. :)

 

Edit:

Forresten, om det er lenge siden du har reboota kan "toppen" av dmesg-loggen forsvinne, så du ikke ser boot-meldingene. Da kan du enten grave i loggfiler som /var/log/dmesg.log, /var/log/kernel.log e.l, eller gjøre det enkelt og reboote og kjøre dmesg-kommandoen igjen rett etter boot.

Endret av Sokkalf^
Lenke til kommentar
nå får jeg ingen output i det hele tatt når jeg kjører "dmesg | grep CD-ROM" testa "grep cd" og "grep dvd" også.. ingen outputs

9201709[/snapback]

(Bare i tilfelle du gikk i fella:) Husk at grep nål høystakk ikke finner det samme som grep NÅL høystakk. Jeg vil tippe CD og DVD som oftest skrives med majuskler siden de er akronymer, så når du leter kan det være en idé å bruke f.eks grep -i nål høystakk. Jeg ville bare informere.

Lenke til kommentar
oppgradert fra 6.10

9202731[/snapback]

 

 

Vet at flere opplevde det etter å ha oppgradert fra 6.10 til 7.04. Hadde en maskin som det akkurat var installert 6.10 på og spm ble oppgradert til 7.04, fant ikke Cd rom etterpå. Prøvde å søke på Ubuntu forumet da, men fant ingen svar. Det enkleste var å installere 7.04. Dette er 3.5 måneder siden.

 

 

Kankje det er kommet noen svar på det i ettertid.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...