Gå til innhold

A7V8X og RAM


Athelas

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Lurte på et par ting:

 

1. Leste i manualen til HK'et når jeg fikk det, at man ikke kan ha mer enn 1 DDR3200 RAM brikke i av gangen... Og hos en del nettbutikker står det at man helst ikke bør kombinere DDR2700 med andre brikker med annen hastighet. Jeg har tenkt til å utvide med 512MB DDR2700 RAM, jeg har pr. i dag én stk 256MB DDR3200. Kan disse forenes uten problemer?

 

2. På hovedkortet mitt (A7V8X), har jeg litt prob. med jumperne til bl.a. harddiskene. Jeg har et Chieftec Dragon kabinett. Synes manualen var litt uoversiktlig på det området, og har ikke gidda å stresse i tilfelle noe skulle gå galt. Er det noen som kan fortelle meg, gi en link til en god forklaring på dette (og helst ikke ASUS sine egne sider, da det e rdet diagrammet som står i manualen fra før.

 

Athelas

 

PS. Hvis det har noe å si, bruker jeg AMD XP2000...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vel du kan heller kjøpe en 513 3200 brikke i stede, for du bør absolut ikke ha to forskjellige hastigheter på rambrikkene dine. har aldri gjort noe sånt selv, men det er sikkert mange som støtter meg, på den meningen.

 

Da vil vel værtfall ikke 3200 ram'n kjøre på 400mhz men heller 333mhz.

Har jeg rett??

Lenke til kommentar
Hei!  

 

Lurte på et par ting:

 

1. Leste i manualen til HK'et når jeg fikk det, at man ikke kan ha mer enn 1 DDR3200 RAM brikke i av gangen... Og hos en del nettbutikker står det at man helst ikke bør kombinere DDR2700 med andre brikker med annen hastighet. Jeg har tenkt til å utvide med 512MB DDR2700 RAM, jeg har pr. i dag én stk 256MB DDR3200. Kan disse forenes uten problemer?

 

2. På hovedkortet mitt (A7V8X), har jeg litt prob. med jumperne til bl.a. harddiskene. Jeg har et Chieftec Dragon kabinett. Synes manualen var litt uoversiktlig på det området, og har ikke gidda å stresse i tilfelle noe skulle gå galt. Er det noen som kan fortelle meg, gi en link til en god forklaring på dette (og helst ikke ASUS sine egne sider, da det e rdet diagrammet som står i manualen fra før.

 

Athelas

 

PS. Hvis det har noe å si, bruker jeg AMD XP2000...

 

kjøp en pc3200 brikke, hastigheten stiller automatisk ned til pc2700.

selv kjører jeg 2 pc3200 brikker på pc3200 hastighet uten progblemer selv om det ikke er støtte for det.

Lenke til kommentar

Står det at hovedkortet ikke takler brikker med ulike hastigheter takler det vel det ikke? Men du kan jo prøve for sikkerhets skyld, det vil ikke ha noen innvirkning hvis det ikke virker så.

 

Venomzorg: Han mente ikke at han kjørte med DDR hastighet som ikke hovedkortet støtter, selv om de justeres automatisk.

Lenke til kommentar

OK. Men hvor stor er egentlig ytelsesforskjellen på disse. Jeg mener, jeg tenkte at jeg skulle kompensere for evt. ytelsestap, ved nedstepping av hastighet, med mengde... 512+256=768MB RAM...

Så om bussen senkes fra 400 til 333, så er det vel ikke all verden, går jo på pris, dette. Men takk for tipsene.

 

Ellers er det noen som har peil. på det med jumperne...

 

Athelas

Lenke til kommentar
OK. Men hvor stor er egentlig ytelsesforskjellen på disse. Jeg mener, jeg tenkte at jeg skulle kompensere for evt. ytelsestap, ved nedstepping av hastighet, med mengde... 512+256=768MB RAM...

Så om bussen senkes fra 400 til 333, så er det vel ikke all verden, går  jo på pris, dette. Men takk for tipsene.  

 

Ellers er det noen som har peil. på det med jumperne...

 

Athelas

 

Hva er det som er problemet med jumperne? Ble ikke helt klok av det første innlegget.

Lenke til kommentar

Hva er det som er problemet med jumperne? Ble ikke helt klok av det første innlegget.

 

I etterpåklokskapens lys, må jeg si meg enig med dere i at innlegget ikke var formulert særlig bra.

Det er altså snakk om jumperlinja helt nede til høyre på kortet som bl.a. kobles til LED'ene som viser om harddiskene jobber eller ikke, og strømindikatoren...

 

Athelas

Lenke til kommentar

Prøvde meg med 2x3200, og systemet var ustabilt, men vet ikke om det ville vært stabilt hvis jeg hadde hatt et annet skjermkort. se http://forum.hardware.no/viewtopic.php?t=8...highlight=a7v8x

 

Skal teste ut disse driverne: http://www.viaarena.com/?PageID=2

 

Kanskje d går bedre da. Er litt missfornøyd med www.asus.com. Der står det at man kan bruke 2x3200, men i manualen står det maks 1 stk.

Lenke til kommentar
Prøvde meg med 2x3200, og systemet var ustabilt, men vet ikke om det ville vært stabilt hvis jeg hadde hatt et annet skjermkort. se http://forum.hardware.no/viewtopic.php?t=8...highlight=a7v8x

 

Skal teste ut disse driverne: http://www.viaarena.com/?PageID=2

 

Kanskje d går bedre da. Er litt missfornøyd med www.asus.com. Der står det at man kan bruke 2x3200, men i manualen står det maks 1 stk.

 

OK. Jeg har et ASUS v8200 Deluxe (GF3), ingen kompabilitets problemer der... Mye RAM har du da?

 

Athelas

Lenke til kommentar

Hva er det som er problemet med jumperne? Ble ikke helt klok av det første innlegget.

 

I etterpåklokskapens lys, må jeg si meg enig med dere i at innlegget ikke var formulert særlig bra.

Det er altså snakk om jumperlinja helt nede til høyre på kortet som bl.a. kobles til LED'ene som viser om harddiskene jobber eller ikke, og strømindikatoren...

 

Athelas

 

Ja vel.... Hva er så problemet?

Lenke til kommentar

Problemet er at jeg finner ikke ut hvor jeg skal feste bl.a. HDD Led'en. Jeg vet ikke om det er den jumpern som gjør det slik at jeg kan starte opp maskinen ved å trykke f.eks. spacebar, men i så fall trenger jeg å feste den óg... :roll:

Hvis noen har peil. åp hvor det finnes et diagram som viser det, then please post a link... :)

 

Athelas

 

PS. Som nevnt før, så er ASUS sine sider CRAP på dette....

Lenke til kommentar

Det er oppmerket på selve hovedkortet hvor de ulike led's o.l. skal kobles til! F.eks. skal HDD lyset kobles for seg selv litt over de andre kontaktene til høyre! Bare se så finner du det sikkert! Ellers så er det riktig som en eller annen sa før meg, snu kontaktene om det ikke fungerer!

 

-Chief- :woot:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...