Gå til innhold

master i informasjonssystemer - hva slags jobb?


Anbefalte innlegg

jeg skal begynne på en master i informasjonssystemer ved HiA nå i høst, og lurer på hva slags jobber jeg kan søke på når jeg blir ferdig. Jeg har en bachelor i internet design og media fra før, og arbeidserfaring som grafiker og webdesigner.

 

Hva slags programvare bør jeg sette meg inn i? Jeg ser f.eks. at veldig mange stillingsannonser etterlyser SAP-kompetanse.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Eg trur ikkje at det er nokon av dei normale utdanningsinstituasjonene som har noko kurs mot dette systemet, heller trur eg ikkje SAP er noko ein begynner med som første oppdrag.

SAP er eit større reknskap,lager, time, faktura .......-system, brukt i større bedrifter, f.eks Statoil, Komplett.no gjekk nyleg over til SAP også.

 

Med din bagrunn så er jo utvikling og tilspassing av websystem noko som kan vere aktuelt . EPiServer er eit cms-system som er brukt ein del til slikt.

Lenke til kommentar

Webutvikler CMS? Ikke akkurat jobb for en med master i IS vil jeg si.

 

SAP er et veldig naturlig område å jobbe innen får med mastergrad i IS. Nå kjenner ikke jeg graden ved HiA, men SAP er jo et eksempel på et kompleks IS system som dekker mange av de utfordringene dere sannsynligvis dekker i studiet.

 

Jeg ville ikke brukt spesielt mye tid på å lære meg SAP i studietiden, ingen arbeidsgivere forventer at nyutdannede skal kunne SAP eller andre slike systemer. Har du muligheten til kurs ol. så er jo det bra, men disse er dyre.

 

Det viktigste er at du presterer godt på mastergraden din også kan du selvsagt skrive masteroppgave om et område som interesserer deg spesielt. Masteren skal gi deg en tung teoretisk bakkgrunn, så får verktøy-kunnskapen komme etterpå det er ikke der utfordringene ligger.

 

IS er et bredt og tverrfaglig område og passer inn flere steder. ERP, systemutvikling, forretningsutvikling med fokus på IT, IT endringsprosesser++ er alle områder som kan være aktuelle. Jeg ville sett på konsulentselskapene da de dekker de fleste områder innenfor IS. Eks: Bearingpoint, Accenture, Cap Gemini, Bouvet osv.

 

Jeg har selv ett år igjen av mastergraden i IS mangement og kan si at du har valgt et spennende fagfelt der du må jobbe med problemstillinger fra mange vinkler. Lykke til.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Takk for svar. Er helt blank på dette området, så akkurat nå er det veldig mye nytt og veldig mye jeg egentlig ikke helt skjønner hva er for noe. Er det forresten noen som kjenner en god grunnbok i IS? Føler jeg trenger en liten innføring i faget, og noe jeg kan bruke som oppslagsverk utover.

 

Masteren på HiA er lagt opp så studenter med annen bakgrunn skal kunne hoppe på, men det er jo endel utfordringer med å gjøre det på den måten... men jeg ser fram til å komme skikkelig i gang, første forelesning var idag :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...