Gå til innhold

Problemer med å installere Ubuntu


Anbefalte innlegg

Hei. Jeg driver å prøver å installere Ubuntu 7.04 på en Dell Inspiron 1520 maskin. Når jeg booter med cd'en og trykker på start slik at jeg skal komme inn på live-cden blir skjermen bare svart.

 

Jeg leste litt rundt på nettet og så lignende problemer hos andre. Jeg prøvde f.eks. å installere 6.10 først ved å gå igjennom noen enkle steg, men der fikk jeg samma problem. Altså det er nok noe med at Ubuntu ikke greier å loade inn X. Er det noen som kan hjelpe meg?

 

Her er pc'en:

http://www1.euro.dell.com/content/products...s=dhs&cs=nodhs1

 

På forhånd takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=5...l+Inspiron+1520

her er det noen andre som har hatt problemer med samme bærbar som deg, grunnen til dette er konflikt med nyere skjermkort drivere slik jeg forstod det.. (har bare skumlest)

 

artikkelen er nå verdt ett forsøk, er gjerne behjelpelig hvis du er ny til ubuntu og ønsker å prøve det ut, sitter nå selv og svarer ifra en ubuntu bærbar så :)

Lenke til kommentar

Hei, takk for svar. Det var den linken jeg også var inne på ;) Jeg gikk inn for å installere ubuntu, så kommer den feilmeldingen de snakker om, så trykket jeg på Ctrl+Alt+F2 for å komme inn i terminal. Der skrev jeg "sudo -i" og "nano /etc/X11/xorg.conf" og byttet "nv" til "vesa". Så lagret jeg det og skrev "exit" for å komme ut av superuser også skrev jeg "startx". Da står den å loader litt så kommer det blackscreen igjen :thumbdown: Noe annet jeg kanskje kan gjøre?

 

PS: dette er snakk om da jeg prøvde å installere 6.10 som står at går ann for så å oppgradere til 7.04.

Lenke til kommentar

Gratulerer, jeg ser at du nå er i samme posisjon som maange andre personer som ønsker å teste ut linux for første gang. Jeg hadde det selv slik engang, og til tider nå. Endeløs tid med googling og søking for å få bukt med ett problem, men ikke fortvil, du lærer utrolig mye av dette. Når jeg selv satt opp Tv-ut på boksen min sleit jeg noe forferdig, men lærte utrolig mye av hvordan xorg.conf fila fungerer. Men nok om meg.

 

xorg.conf filen inneholder all informasjon om hardware som mus, tastatur, skjerm og skjermkort, det er derfor enkelt å forestille seg at det er her problemet er.

 

Siden det ikke fungerte å bytte driver til vesa, regner jeg med at det muligens er oppløsningen som det er noe feil med, kan du poste den her? DVS alle felt under:

 

* Section "Device"

* Section "Monitor"

* Section "Screen"

 

så muligens kan jeg klare å finne feilen, men kan ikke love noe altså... Ved å velge alternate CD får du en textbasert installasjon. Da får du nå ihvertfall installert OS'et, og muligens lettere få ting til å funke...

Lenke til kommentar

Vel, kanskje jeg kan hjelpe til litt siden det er min Dell han prøver å installere på, og fyren er ikke hjemme før kl. 21 i kveld (men jeg har ikke peiling på Linux...) :roll:

 

Siden det ikke fungerte å bytte driver til vesa, regner jeg med at det muligens er oppløsningen som det er noe feil med, kan du poste den her?

 

Hver gang vi prøver å installere Ubuntu, setter vi skjermoppløsningen til 1024x768 32bit siden det er det som står i den linken du postet (http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=5...l+Inspiron+1520). PCen bestilte jeg med 1280x800.

Endret av Galdust
Lenke til kommentar

Jeg får ikke testet det ut, men Kjey får sikkert gjort det i kveld.

 

Men her er noe jeg fant fra Ubuntuforumet:

"nvidia-glx" plain just doesn't work, and "nvidia-glx-new" shuts down the computer immediately, and I am told that it shut down automatically due to overheating. That can't be right, so obviously the driver is doing things that it shouldn't.

 

Hvis du ser på 3 og 4 post nedenifra, http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=5...ron+1520&page=3, så diskuterer de akkurat det... ikke at det sier meg så mye, men :p

Lenke til kommentar

Hei. Jeg greide i går natt å installere ubuntu via alternate cd. Etter jeg installerte med text mode gikk jeg inn i terminal og byttet "nv" til "vesa" i xorg.conf fila. Når jeg bootet opp da funket Ubuntu fint, utenom at 3D driveren ikke er installert.

 

Jeg prøvde guiden din rocknrolf77. FIkk lastet ned Envy, men når jeg skulle kjøre denne kommandoen: "sudo dpkg -i envy_0.9.6-0ubuntu2_all.deb"

Kom denne meldingen opp i terminal:

Selecting previously deselected package envy.

(Reading database ... 103629 files and directories currently installed.)

Unpacking envy (from envy_0.9.6-0ubuntu2_all.deb) ...

dpkg: dependency problems prevent configuration of envy:

envy depends on build-essential; however:

  Package build-essential is not installed.

envy depends on xserver-xorg-dev; however:

  Package xserver-xorg-dev is not installed.

envy depends on module-assistant; however:

  Package module-assistant is not installed.

envy depends on build-essential; however:

  Package build-essential is not installed.

envy depends on fakeroot; however:

  Package fakeroot is not installed.

envy depends on dh-make; however:

  Package dh-make is not installed.

envy depends on debhelper; however:

  Package debhelper is not installed.

envy depends on libstdc++5; however:

  Package libstdc++5 is not installed.

envy depends on dpkg-dev; however:

  Package dpkg-dev is not installed.

envy depends on dpatch; however:

  Package dpatch is not installed.

dpkg: error processing envy (--install):

dependency problems - leaving unconfigured

Errors were encountered while processing:

envy

Jeg prøvde å installere de pakkene som står skrevet opp via Synaptic, men da fikk jeg denne meldingen opp:

Please insert the disk labeled:

Ubuntu 7.04 _Feisty Fawn_ - Release amd64 (20070415)

in drive /cdrom/

Prøvde å putte inn installasjons cd'en, både alternate og den grafiske versjonen, ingenting funka :no:

 

Noen som kan hjelpe?

Endret av kjey
Lenke til kommentar

Endelig greide jeg å løse problemet! Det jeg gjorde var å gå inn i sources.list og kommenterte ut en linje hvor det stod:

deb cdrom:[ubuntu 7.04 _Feisty Fawn_ - Release amd64 (20070415)]/ feisty main restricted

Av en eller annen grunn fjernet det problemet mitt (og jeg som egentlig ikke kan noe om dette her: ren flaks :thumbup: ). Etter det gikk jeg inn på denne guiden å fulgte metode 2: http://www.albertomilone.com/latest_nvidia...y.html#METHOD_2

 

Når jeg kjører glxgears nå kjører den på 10000 FPS og over, noe som jeg tror er ganske så bra (ihvertfall bedre enn de 1000 som var der før). Det resterende nå er å få tak i 1280x800 oppløsning. Finner nok ut av det selv, men hvis noen vet hvordan så legg til en post :)

Lenke til kommentar
Endelig greide jeg å løse problemet! Det jeg gjorde var å gå inn i sources.list og kommenterte ut en linje hvor det stod:
deb cdrom:[ubuntu 7.04 _Feisty Fawn_ - Release amd64 (20070415)]/ feisty main restricted

Av en eller annen grunn fjernet det problemet mitt (og jeg som egentlig ikke kan noe om dette her: ren flaks :thumbup: ). Etter det gikk jeg inn på denne guiden å fulgte metode 2: http://www.albertomilone.com/latest_nvidia...y.html#METHOD_2

 

Når jeg kjører glxgears nå kjører den på 10000 FPS og over, noe som jeg tror er ganske så bra (ihvertfall bedre enn de 1000 som var der før). Det resterende nå er å få tak i 1280x800 oppløsning. Finner nok ut av det selv, men hvis noen vet hvordan så legg til en post :)

9209713[/snapback]

 

Prøv kanskje

sudo nvidia-xconfig

 

Eller

 

sudo dpkg-reconfigure -phigh xserver-xorg

 

Da kan du legge til oppløsninga med å huke av boksen med riktig oppløsning. Og så restarte x med Ctrl - Alt - Bckspace

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...