Gå til innhold

hvor stor psu trenger jeg


Anbefalte innlegg

Har kjøpt dette:

 

Intel Core 2 Quad Q6600 2.4GHz

 

Asus Striker Extreme, nForce-680i SLI, S

 

Asus GeForce 8600GT 512MB

 

Crucial DDR2 BallistiX PC8500 2048MB C

 

har 250 og 400gb harddisker..

 

 

sitter for øyblikket på en XION Powersupply 500W, 140mm Blå LED

Vifte, 2xSATA, ATX 2xPCI-E, 20/24pin

 

 

 

så trenger jeg å kjøpe en ny powersupply??

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Har kjøpt dette:

 

Intel Core 2 Quad Q6600 2.4GHz

 

Asus Striker Extreme, nForce-680i SLI, S

 

Asus GeForce 8600GT 512MB

 

Crucial DDR2 BallistiX PC8500 2048MB C

 

har 250 og 400gb harddisker..

 

 

sitter for øyblikket på en  XION Powersupply 500W, 140mm Blå LED

Vifte, 2xSATA, ATX 2xPCI-E, 20/24pin

 

 

 

så trenger jeg å kjøpe en ny powersupply??

9193820[/snapback]

 

Det kan du selv regne ut med denne PSU kalkulatoren:

 

http://www.extreme.outervision.com/psucalculatorlite.jsp

 

Jeg har selv brukt den flere ganger ved bytte av forskjellig hardware. Fungerer glimrende!

Lenke til kommentar

Ja, kalkulatorne er vel ofte litt pessimistiske.

 

En annen mulighet er å kjøpe en sånn "strømmålerting" hos Clas Ohlson til ca 150,-

 

Når du kobler den mellom kontakten og pc'en måler den forbruket i watt.

 

Problemet med både denne og klakulatorne er at du kan kun lese totalforbruket, mens watt fordelt på forskjellige "rails" (eller hva det nå heter, kan ikke så mye om dette) er like viktig. Har erfart at fordelingen av effekt ut av PSU ofte kan være feil.

 

Og noen power er jo rett og slett ustable under tung belastning... :cry:

 

Har selv 600w Seasonic S12 PSU på min gaming pc, og klarer meg veldig bra med den. Kjører ganske tungt oppsett med bla. ATI X2900XT, dual core CPU, 3gb minne og 2x WD raptor (10000 rpm) disker.

Lenke til kommentar
Ja, kalkulatorne er vel ofte litt pessimistiske.

 

En annen mulighet er å kjøpe en sånn "strømmålerting" hos Clas Ohlson til ca 150,-

 

Når du kobler den mellom kontakten og pc'en måler den forbruket i watt.

 

Problemet med både denne og klakulatorne er at du kan kun lese totalforbruket, mens watt fordelt på forskjellige "rails" (eller hva det nå heter, kan ikke så mye om dette) er like viktig. Har erfart at fordelingen av effekt ut av PSU ofte kan være feil.

 

Og noen power er jo rett og slett ustable under tung belastning... :cry:

 

Har selv 600w Seasonic S12 PSU på min gaming pc, og klarer meg veldig bra med den. Kjører ganske tungt oppsett med bla. ATI X2900XT, dual core CPU, 3gb minne og 2x WD raptor (10000 rpm) disker.

9195082[/snapback]

 

en PSU trekker aldri mer watt enn PC'en trenger, så har du en 850W psu, og pcen trekker 460W så trekker den 460W.

Lenke til kommentar
Ja, kalkulatorne er vel ofte litt pessimistiske.

 

En annen mulighet er å kjøpe en sånn "strømmålerting" hos Clas Ohlson til ca 150,-

 

Når du kobler den mellom kontakten og pc'en måler den forbruket i watt.

 

Problemet med både denne og klakulatorne er at du kan kun lese totalforbruket, mens watt fordelt på forskjellige "rails" (eller hva det nå heter, kan ikke så mye om dette) er like viktig. Har erfart at fordelingen av effekt ut av PSU ofte kan være feil.

 

Og noen power er jo rett og slett ustable under tung belastning... :cry:

 

Har selv 600w Seasonic S12 PSU på min gaming pc, og klarer meg veldig bra med den. Kjører ganske tungt oppsett med bla. ATI X2900XT, dual core CPU, 3gb minne og 2x WD raptor (10000 rpm) disker.

9195082[/snapback]

 

en PSU trekker aldri mer watt enn PC'en trenger, så har du en 850W psu, og pcen trekker 460W så trekker den 460W.

9195204[/snapback]

 

Ja, selvfølgelig...! Trenger ikke være rakettforsker for å skjønne det.... :p

 

Men hva har det med innlegget mitt å gjøre? Om du sikter til at jeg skriver "totalforbruket" mener jeg med det maks effektbelastning i watt totalt.

 

Poenget med strømmåleren fra Clas Ohlson var jo nettopp å finne ut hvor mye pc'en trekker, for så å kunne sammenligne med watt tilgjengelig fra PSU.

Endret av ThaDude
Lenke til kommentar
en PSU trekker aldri mer watt enn PC'en trenger, så har du en 850W psu, og pcen trekker 460W så trekker den 460W.

9195204[/snapback]

 

Vel, det blir jo langt fra korrekt... en vanlig PSU har en effektivitetsgrad på mellom 80-85%. Dvs. at f.eks. 20% av strømmen den trekker går tapt i varme i spenningsomformingen.

 

Altså om det står på strømmåleren din at PSUen trekker 450watt så betyr det at PCen da faktisk trekker et sted mellom 360-380watt.

 

Det var kanskje ikke det du prøvde å illustrere, men jeg retter det liekvel sidne det kan enkelt misforstås.

 

-Stigma

Lenke til kommentar
en PSU trekker aldri mer watt enn PC'en trenger, så har du en 850W psu, og pcen trekker 460W så trekker den 460W.

9195204[/snapback]

 

Vel, det blir jo langt fra korrekt... en vanlig PSU har en effektivitetsgrad på mellom 80-85%. Dvs. at f.eks. 20% av strømmen den trekker går tapt i varme i spenningsomformingen.

 

Altså om det står på strømmåleren din at PSUen trekker 450watt så betyr det at PCen da faktisk trekker et sted mellom 360-380watt.

 

Det var kanskje ikke det du prøvde å illustrere, men jeg retter det liekvel sidne det kan enkelt misforstås.

 

-Stigma

9246230[/snapback]

 

yeye, greit nok.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...