Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Spesiell situasjon: jobbreise, diett, bosted


simpson

Anbefalte innlegg

Håper noen kan hjelpe meg med dette, da det kan bli en litt kinkig situasjon for meg. Starter med relevante fakta:

 

-Til å begynne med bodde jeg på sted A med samboer og felles leilighet.

-Forholdet ble slutt, jeg fikk jobb på sted B (samme arb.giver).

 

-Skal snart på tjenestereise til sted A i en lengre periode.

-Arbeidsgiver sier at de ikke kan betale hotell og diett for meg siden jeg fremdeles er folkeregistrert på sted A (det blir visstnok kluss med ligningsmessige forhold osv).

-Jeg har flyttet ut fra leiligheten på sted A, men eier den fortsatt sammen med ex (ikke så lenge siden bruddet).

 

-Har nå i en periode pendlet mellom jobb på sted B og mine foreldres hjem på sted C.

 

Så til spørsmålet:

Hvis jeg melder flytting til foreldrehjemmet for å få dekt hotell og diett under tjenestereisen, vil jeg da få noen (ligningsmessige) problemer senere, i og med at jeg skal selge leiligheten på sted A mens jeg er folkeregistrert på sted C?

 

Takker for svar! :thumbup:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Så til spørsmålet:

Hvis jeg melder flytting til foreldrehjemmet for å få dekt hotell og diett under tjenestereisen, vil jeg da få noen (ligningsmessige) problemer senere, i og med at jeg skal selge leiligheten på sted A mens jeg er folkeregistrert på sted C?

 

Takker for svar!  :thumbup:

9187364[/snapback]

 

Det kan være av skattemessig betydning.

 

For at gevinst skal være skattfri må salget finne sted eller avtales mer enn ett år etter at boligen ble ervervet

 

I tillegg må du ha brukt boligen som egen bolig i minst ett år i løpet av de siste to årene før salget finner sted.

 

Skattemyndighetene forholder seg til den folkeregisterte adressen. Du bør derfor ikke vente for lenge med å gjennomføre salget av leiligheten etter at du har meldt flytting til C.

Lenke til kommentar

Det nevnes over den skattemessige fordelen av å ha brukt egen bolig i minst ett år etter ervervelse. Du bør nok også gjøre en totalvurdering av hva du kommer best ut av når det gjelder flyttemelding.

Reglene rundt pendling kan være nokså innfløkte og jeg tror nok skatteetaten kan gi deg noen bedre råd enn hva du vil få her.

Syns forsåvidt det hørtes litt merkelig ut at ikke arbeidsgiver vil dekke arbeidsutgifter for deg, siden du de facto har en annen bopel.

 

Merk også at du generelt sett har krav på fradag for utgifter til inntekts ervervelse. Disse ekstra kostnadene skal du godtgjøres ved skatteoppgjøret.

Lenke til kommentar

Takk for svar.

 

Jeg har bodd i leiligheten på sted A i litt over to år, og kommer til å selge i løpet av noen mnd.

 

Har tidligere vært pendler, så jeg kjenner de reglene rimelig godt.

 

Problemet er ikke, iflg arb.giver, at de ikke vil dekke opphold/diett men at de ikke kan siden jeg enda er folkeregistrert på det stedet jeg skal på tjenestereise til.

 

Jeg tolker det dithen at det ikke vil ha noe å si om jeg melder flytting for å få dekt opphold/diett mtp et fremtidig salg av leiligheten (selv om jeg og ex eier 50/50).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...