Gå til innhold

Gaming PC - ca 20000,-


Anbefalte innlegg

Oppdatert!

 

God dag - har lenge sett på nytt oppsett til stasjonær, da jeg i fjor høst kjøpte en kraftig bærbar istedenfor å oppgradere min stasjonære som nå synger på siste verset.

 

Enn så lenge lener jeg mot dette oppsettet fra komplett, er ikke helt fornøyd med valgmulighetene på PC-byggeren til Komplett, ei heller fra Netshop, selv om forskjellene der ikke er helt store. Litt synd at Komplett kun setter sammen komponenter fra PC-byggeren sin, men men.

 

Bruksområde: Spill, enkel bilde/videoredigering

Overklokking: Mest sannsynlig ikke.

Skjerm: Dell 3007WFP, derav SLI.

Kabinett: Lian Li PC6070BSCANDV2

OS: Windows Vista Ultimate, 64-bit

 

Oppsett som følger:

 

 

 

CPU: Intel Core 2 Duo E6850 3.0GHz 1333Mhz Socket LGA775, 4MB, BOXED m/vifte 2350.00

332999

 

Hovedkort: EVGA nForce 680i LT SLI, Socket-775, GbLAN, DDR2, SATAII, ATX, 2xPCI-Ex16 1649.00

 

 

GPU: 2 x XFX GeForce 8800GTX 630M 768MB XXX GDDR3 ,PCI-Express,2xDVI/HDTV/HDCP,630/2000Mhz tot. 9998.00

 

 

Minne: 2 x Corsair Dominator TWIN2X8500C5D 2048MB, DDR2,2x1GB(KIT),DHX,E.P.P, CL5-5-5-15-2T tot. 3358.00

 

 

Lydkort: Creative SB X-Fi XtremeGamer Low-profile PCI, Retail 689.00

 

 

Harddisk: 2 x Western Digital Caviar SE16 500GB SATA2 16MB 7200RPM tot. 1790.00

 

 

PSU: NorthQ NQ-4775-1000 Giant Reactor, 1000W 8xSATA, ATX/EPS, 4xPCI-E, 20/24pin 1898.00

 

DVD-brenner: NEC AD-5170 IDE Black OEM DVD+R/+RW/DVD-R/-RW (Dual layer)

299.00

 

Mus: Logitech G3 Laser Mouse, USB 395.00

Keyboard: Logitech Media Keyboard Elite PS/2/USB, Retail 235.00

 

Totalt:

 

22.661,00

 

(Har ikke kastet meg over prisguiden, vil helst holde meg til Komplett.no for alt unntatt kabinett).

Riktignok litt bekymret da mine erfaringer med å sette komponenter sammen aldri har vært i nærheten av SLI osv, så jeg lurer litt på:

 

-1 Vil det bli særdeles trangt i kabinettet med 2 x 8800GTX?

-2 Er det noen ekstra kabler jeg må anskaffe? Vil unngå å stå der leveringsdagen og mangle en liten kabel for å få stasen til å fungere

-3 Har lest en del tester av komponentene, men fant lite angående minnekompatibilitet, noen som har en anelse? Vil det bli problemer?

-4 Angående SATA disk - sist jeg installerte dette (2004) var det et sant helvete med drivere via floppy osv, slipper man dette nå om dagen?

-5 Har foreløpig satt opp 2 GB RAM, etter mye lesing fram og tilbake om 32-bits OS osv. Har heller ikke bestemt meg for Vista 32/64 eller XP, Vista begynner vel å bli rimelig stabilt mtp. drivere nå?

 

Kommer nok på noen fler spørsmål underveis, men jeg regner med at dette ser ut til å kunne fungere bra?

Endret av Gnurk
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så vidt jeg vet støtter ikke det hovedkortet SLI. Du bør altså gå for et nforce 680i SLI basert hk. Ser mange anbefaler Asus P5N32 SLI.

 

Videre ville jeg ikke gått for NorthQ PSU, jeg vet mange har dårlige erfaringer med de. Sats på noe kvalitet fra Seasonic, Tagan, Corsair, Silverstone osv.

Til den prisen bør du klare å få 4gb minne også spør du meg. Husk at du får 8800gtx nede i 4K per stk mange steder nå.

 

Det er native støtte for SATA på nyere hovedkort, du slipper maset med floppy osv. Alt av kabler følger med på komponentene du bestiller, det skal ikke være noe problem

 

Forøvrig et knallekkert oppsett ;)

Endret av fflex
Lenke til kommentar

Tror det er stort nok til 2 8800gtx kort, det er ganske stort.

 

Strømkabel følger jo med strømforsyning, det er jo ikke noe særlig mer du trenger..

 

Minnebrikkene har fått mye skryt så ser ingen grunn til at det skal bli problemer

 

Ja, vista har blitt ganske så stabilt, har det ikke selv, men har lest at lest at det har blitt bedre, men hvis du har en xp OS liggende kan du jo bruke det en stund til. Også heller oppgradere til 4 gb ram når du kjøper deg 64 bits OS, eller når det blir nødvendig med d10x innenfor spill..

 

Syntes ellers oppsettet ser bra ut...

 

Jeg ville absolutt kjøpt Q6600, den er mer fremdtidsrettet.

Selv om mange sier den er tregere så er det minimale forskjeller. Når det også kommer spill som støtter flere kjerner vil den mose dobbeltkjerne prosessorne ned i støvla

Lenke til kommentar

Takker for svar =)

 

Så vidt jeg vet støtter ikke det hovedkortet SLI. Du bør altså gå for et nforce 680i SLI basert hk. Ser mange anbefaler Asus P5N32 SLI.

9186367[/snapback]

 

Ops :blush: Var rimelig sikker på at jeg ikke hadde bomma der, da må jeg nok kjapt kikke etter at nytt hovedkort.

 

Fflex: Etter å ha lest noen tester så fant jeg ut at den NorthQ-PSU'en var et godt valg, særlig til den prisen, fant faktisk nesten ikke noe negativt om den - du har ikke noen linker med noe sånt? Hadde vært greit hvis jeg likevel skulle finne en ny PSU. Var såvidt innom OCZ Proxstream-tester i så fall, er vel et greit alternativ, selv om den bråker en del.

 

4 GB RAM bør jeg nok klare ja, blir nok gjerne Vista 64-bit til slutt.

 

Angående Q6600/E6850 så endte jeg foreløpig på 6850 - ser for meg at da fler applikasjoner/spill støtter firekjerner så er det langt raskere fire-kjerners prosessorer på markedet. Men slikt er uansett vanskelig å vite =)

 

Ser ut til at jeg får kikke litt mer på oppsettet og redigere litt etterhvert. To be continued ^^

Lenke til kommentar

Dette gjelder ikke spesifkt 1000W utgaven. Vet at 400/500W PSUene har vært kjent for blant annet svake 12V rails og klarer ikke å levere oppgitt maks effekt osv. Vet dog ikke mye om 1000w utgaven skal jeg være ærlig ;)

 

Angående 4gb / 2gb så ville jeg gått for 4gb i dag fordi minneprisene er såpass lave. Broren min kjører 4gb minne og win xp 32 bit, det er stabilt, men får ikke utnyttet alt av det.

Endret av fflex
Lenke til kommentar
Dette gjelder ikke spesifkt 1000W utgaven. Vet at 400/500W PSUene har vært kjent for blant annet svake 12V rails og klarer ikke å levere oppgitt maks effekt osv. Vet dog ikke mye om 1000w utgaven skal jeg være ærlig ;)

 

Angående 4gb / 2gb så ville jeg gått for 4gb i dag fordi minneprisene er såpass lave. Broren min kjører 4gb minne og win xp 32 bit, det er stabilt, men får ikke utnyttet alt av det.

9186678[/snapback]

 

Etter det jeg leste så var det eneste de hadde å utsette på den 1000W PSU'en at den kunne vært enda bedre med en vifte av litt høyere kvalitet, utover det så skal vel jeg innrømme at jeg har svært lite peiling på PSU ;)

 

Har rett i det med minne, er ikke dyrt så slenger vel på 4 GB. Synd Vista 64-bit retail koster skjorta, greit å ha egentlig.

Lenke til kommentar
Hva med Q6600 istedenfor E6850?

9188376[/snapback]

 

 

det er nesten ikke noen spill hittil som støtter 4 kjerner.. Men.. hovedkortet ser da ut til å støtte SLI? hvis ikke.. hvorfor i all pakka er det 2 PCI-E porter på det da? Ellers ser oppsettet greit ut.. men kjøp ikke XXXversjonen av 8800gtx.. den er bare ferdig klokket fra fabrikken.. klokk heller selv og spar et halvt laken.. ;) ellers pent oppsett.. mitt skal være lignende ... ;)

 

Dette blir mitt :

 

* 331079 Alphacool LCD Display sort, 240x128 Pixels for 2x5.25" bay

* 302888 Arctic Silver 5 Termisk Pasta 3.5 Gram

* 337668 AXP Thermal control, LCD Display, All-in-one Card Reader, Black

* 335615 Corsair QUAD2X 8500C5DF DDR2 4096MB CL5 ,Kit w/four matched 1GB E.P.P DHX Dimm's

* 326870 Creative SB X-Fi Xtreme Gamer Fatal1ty Professional, 64MB, EAX® ADVANCED HD?

* 335103 EVGA nForce 680i SLI, Version-A1, Socket-775, 2xGbLAN, DDR2, 2xPCI-Ex16

* 338084 Intel Core 2 Duo E6850 3.0GHz 1333Mhz Socket LGA775, 4MB, BOXED m/vifte

* 331584 Microsoft Windows Vista Prem Norsk OEM DVD,64

* 331635 NEC DVD-brenner AD-7170S Black OEM SATA

* 327365 NZXT ZERO, Aluminum kabinett, 8 vifter, 2xUSB (Uten Strømforsyning)

* 323796 Thermaltake Toughpower 750W, 6xSATA, ATX/EPS, 2xPCI-E, 20/24pin

* 331024 Western Digital Caviar SE16 500GB SATA2 16MB 7200RPM

* 327330 XFX GeForce 8800GTX 570M 768MB GDDR3, PCI-Express, 2xDVI/HDTV/HDCP, 384-bit

* 330802 Zalman CNPS9700 NT Ultra Quiet CPU Kjøler, Socket 775/754/939/940/AM2

 

Totalt : 20136.. ikke det at oppsettet ditt ikke er bra.. men.. du setter på en slags måte 2 turboer (aka 8800gtx`er) på en lada.. kjøp heller en "turbo" og bruk pengene fra den andre turboen på bedre hovedkort, minne, lydkort.. whatever.. så kan du heller kjøpe en turbo til om det skulle trenges til slutt ;) Jeg skal også antakeligvis oppgradere pcen min til neste år.. blir nok 8gb ram.. en firekjerners prosessor og et ekstra 8800gtx kort ;)

Endret av Volfpac
Lenke til kommentar
send mail til komplett og spør om bedere pris da får du ca.5% på alt med en gang :thumbup:

 

edit: Volfpac: ska med 8 GB ram a?

9188610[/snapback]

 

 

Øhm.. hørt om utvikling? :p Om et år er det kanskje vanlig med 2gb ram som nå eller kanskje det er vanlig med 32gb ram.. litt grovt overdrevet men du skjønner hva jeg mener..

 

Ja.. det kommer noen spill som støtter 4 kjerner.. men da får vi spørre trådstarter.. kommer du til å spille nyere spill? de spillene som kommer som støtter fire kjerner? Dessuten så er firekjerner så tidlig i stadiet at 2 kjerner stadig er bedre på området til oss gamere..

Lenke til kommentar
Hva med Q6600 istedenfor E6850?

9188376[/snapback]

 

 

Totalt : 20136.. ikke det at oppsettet ditt ikke er bra.. men.. du setter på en slags måte 2 turboer (aka 8800gtx`er) på en lada.. kjøp heller en "turbo" og bruk pengene fra den andre turboen på bedre hovedkort, minne, lydkort.. whatever.. så kan du heller kjøpe en turbo til om det skulle trenges til slutt ;) Jeg skal også antakeligvis oppgradere pcen min til neste år.. blir nok 8gb ram.. en firekjerners prosessor og et ekstra 8800gtx kort ;)

9188423[/snapback]

 

Så ut som et bra oppsett det der og, skal finne fram et nytt hovedkort selv så snart jeg somler meg til å gjøre det. *Våkne først*.

 

Valgte 2 x 8800GTX bevisst - planen er fullt ut utnytte en dell 30", så trenger litt ekstra power der =)

 

Men firekjerners vs E6850 vurderte jeg også en stund, men som du sier, venter heller er fler applikasjoner som støtter det fullt ut.

Lenke til kommentar
Hva med Q6600 istedenfor E6850?

9188376[/snapback]

 

 

Totalt : 20136.. ikke det at oppsettet ditt ikke er bra.. men.. du setter på en slags måte 2 turboer (aka 8800gtx`er) på en lada.. kjøp heller en "turbo" og bruk pengene fra den andre turboen på bedre hovedkort, minne, lydkort.. whatever.. så kan du heller kjøpe en turbo til om det skulle trenges til slutt ;) Jeg skal også antakeligvis oppgradere pcen min til neste år.. blir nok 8gb ram.. en firekjerners prosessor og et ekstra 8800gtx kort ;)

9188423[/snapback]

 

Så ut som et bra oppsett det der og, skal finne fram et nytt hovedkort selv så snart jeg somler meg til å gjøre det. *Våkne først*.

 

Valgte 2 x 8800GTX bevisst - planen er fullt ut utnytte en dell 30", så trenger litt ekstra power der =)

 

Men firekjerners vs E6850 vurderte jeg også en stund, men som du sier, venter heller er fler applikasjoner som støtter det fullt ut.

9191664[/snapback]

 

 

okei xD Men faktisk.. 2 8800gtx.. blir bra heftig as :p hovedkort forresten.. eVGA 680SLI Version A1 :) herlig..

Lenke til kommentar
Hva med Q6600 istedenfor E6850?

9188376[/snapback]

 

 

Totalt : 20136.. ikke det at oppsettet ditt ikke er bra.. men.. du setter på en slags måte 2 turboer (aka 8800gtx`er) på en lada.. kjøp heller en "turbo" og bruk pengene fra den andre turboen på bedre hovedkort, minne, lydkort.. whatever.. så kan du heller kjøpe en turbo til om det skulle trenges til slutt ;) Jeg skal også antakeligvis oppgradere pcen min til neste år.. blir nok 8gb ram.. en firekjerners prosessor og et ekstra 8800gtx kort ;)

9188423[/snapback]

 

Så ut som et bra oppsett det der og, skal finne fram et nytt hovedkort selv så snart jeg somler meg til å gjøre det. *Våkne først*.

 

Valgte 2 x 8800GTX bevisst - planen er fullt ut utnytte en dell 30", så trenger litt ekstra power der =)

 

Men firekjerners vs E6850 vurderte jeg også en stund, men som du sier, venter heller er fler applikasjoner som støtter det fullt ut.

9191664[/snapback]

 

Enig med prosessor. Hold deg til E6850 og f.eks overklokk den :D mye bedre til dagens spill enn quad core (i forhold til pris). Når spillene for qc kommer er det bare å bytte prosessor. Denne pcn burde holde en seg bra en stund :)

 

Mitt tips til hovedkort: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=332999

 

Et pristips er ebay. Mye penger å spare der (hvis du har tid til å vente på levering)

Endret av kosteb00
Lenke til kommentar

Takk for tips om hovedkort kosteb00, satset på det. Striker Extreme var et annet alternativ, har gjort det bra i tester, men noe dyrt og jeg kommer nok ikke til å overklokke med det første.

 

Mulig jeg kan skaffe 8800GTX fra USA, da en kollega skal over dit straks, men det er noe uvisst hva han klarer å ta med seg.

 

Uansett - har oppdatert med nytt hovedkort, ekstra minne - har tatt med en ekstra harddisk men det er forsåvidt noe jeg ikke trenger med en gang, så det er mulig denne sløyfes. Skulle vel se bra ut nå! Planen var å prøve å bestemme seg før søndag siden jeg drar på en ukes ferie da, så får prøve å få sendt en mail til komplett i løpet av morgendagen og se om de har noen innvendinger på kompatibilitet / plass i kabinett (noe som kanskje kan bli litt vrient siden de ikke selger det Lian Li-kabinettet ><)

 

Å sette alt sammen skal nok bli en utfordring, men den tid den sorg.

 

Takker uansett for alle tips!

Endret av Gnurk
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...