Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Leder i et sameie. Erfaringer?


Anbefalte innlegg

Lederen i sameiet(6 leiligheter) vårt skal flytte og jeg har blitt forespurt om jeg vil ta over lederansvaret i styret. Jeg er litt usikker på hvordan dette gjøres, men skal gå ut på å betale regninger, holde orden på regnskapet i hovedsak. Og melde inn regnskapet en gang i året.

 

Jeg vet bla. at vi har en i blokka som ikke er verdens beste til å betale husleie(fellesgjeld, forsikring, felles strøm) men det pleier å gå i orden.

 

Hva slags ansvar vil jeg ha som leder i styret på et sameie om feks regningene ikke blir betalt, er det meg personlig det går utover da? I verste fall kan vi få en regnskapsfører til å ordne slike ting, men har lyst å prøve dette.

 

Noen som har erfaringer med slikt?

 

Alle leilighetene er selveierleiligheter.

Endret av everlong
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
Videoannonse
Annonse
Lederen i sameiet(6 leiligheter) vårt skal flytte og jeg har blitt forespurt om jeg vil ta over lederansvaret i styret. Jeg er litt usikker på hvordan dette gjøres, men skal gå ut på å betale regninger, holde orden på regnskapet i hovedsak. Og melde inn regnskapet en gang i året.

 

Jeg vet bla. at vi har en i blokka som ikke er verdens beste til å betale husleie(fellesgjeld, forsikring, felles strøm) men det pleier å gå i orden.

 

Hva slags ansvar vil jeg ha som leder i styret på et sameie om feks regningene ikke blir betalt, er det meg personlig det går utover da? I verste fall kan vi få en regnskapsfører til å ordne slike ting, men har lyst å prøve dette.

 

Noen som har erfaringer med slikt?

 

Alle leilighetene er selveierleiligheter.

jeg var formann i et sameie med 16 leiligheter i tre år.

 

på pluss-siden :

- Du har full mulighet til å forme sameeiet etter dine ideer. ( Sørg for fullmakt fra de som ikke møter)

- Du slipper som reger å betale 1-3 mnd husleie. ( Spørs på arb.mengde.)

- Du sørger for å få den beste p-plassen.

- Alle vil høre din mening om det meste... ( Kan plasseres på minussiden)

 

på minus-siden:

- Det er DU som må kreve inn halvt års ubetalt husleie.( hjelper sjelden å true med motorsykkelvenner)

- Når naboene klager på den daudfylle knekten i 4.etg som spiller Iron Maiden på fulle mugger og i tillegg har sovnet og politiet nekter å komme, da er det DU som må skru ut hovedsikringa for oppgangen og banke på døra til fylliken våkner.

- Når ingen har sett den daudfylle knekten på en uke og noen synest det lukter og politiet nekter å komme, da er det du som må låse, les; bryte opp døra.

- Alle klager over at du har fått den beste p-plassen.

- Kverulanten i 2.etg spør på generalforsamlingen om hvorfor det err manko på 230,75 i kontantkassa.

- Ingen synest det er noen god ide å bygge leilighet av loft og kjellerareal og selge for å tjene penger til oppussing av sameiet. Fire boder hver er uvurderlig. tørkerom og vaskekjellere ingen bruker er et must.

- Ingen vil sette opp husleia, å bo i en snart verneverdig blokk fra -51 er kult. Selv om asbesten smuldrer opp på alle kanter.

- Alle vil høre din mening om det meste.... (så fremt det ikke koster de noe)

- Du må være tilstede på alle dugnader.

 

Lykke til! :thumbup:

-

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...