Gå til innhold

Bilde av rennede vann.


Anbefalte innlegg

Med stor fare for å bli fullstendig ignorert med dette bildet spør jeg om det er noe å se. Har for testens del tatt 3 bilder av rennende vann med samme blender og ISO men variert lukkertiden. Så har jeg prøvd med disse 3 til HDR for å se om hva som kom ut. Felles for de tre er ISO 100 og f/11. Lukkertiden var 1/3s, 1/6s og 1/13s.

 

Nå har jeg lagt ut så mange bilder i det siste at jeg tror jeg må ta meg en liten pause fra dette. Så nå skal jeg ikke plage dere med flere på en stund. :!:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det var jo et fint bilde, men det er vel ikke i slike situasjoner at det er mest behov for å bruke HDR-teknikken. Man får som regel frem de fleste nyanser i slike motiver med en enkel eksponering, eller fikk du frem flere detaljer i forhold til et normalt eksponert bilde av samme motiv?

 

Man bruker helst HDR i situasjoner der det blir et for stort dynamisk omfang med en enkelt eksponering, gjerne som landskapsbilder med sterke partier av lys og skyggesider. Hvis du hadde lagt ut det mest normale av de tre eksponeringene du satt sammen bildet av, blir vel 1/6s eksponeringen, så kan vi se om du med dette bildet har fått flere detaljer ved å bruke HDR eller ei.

Lenke til kommentar
Hvis du hadde lagt ut det mest normale av de tre eksponeringene du satt sammen bildet av, blir vel 1/6s eksponeringen, så kan vi se om du med dette bildet har fått flere detaljer ved å bruke HDR eller ei.

9177514[/snapback]

Ok, her er det. Kun forminsket og oppskarpet. Det jeg lurte mest på da jeg gjorde dette var hvordan vannet ville bli. Ser at det iallefall har blitt påvirket av det med lengste lukkertid. Også er det vel noe forskjell i steinene, men ikke så mye.

 

Lenke til kommentar
Syns ikke det var så mye å si om det bildet. Det er veldig matt.. Litt økning av kontrast og justering av levels hadde gjort seg.

9182705[/snapback]

Nei, som jeg skrev så var det kun en test av hvordan det ble med forskjellige lukkertider og vann gjennom HDR-prosessen. Det andre bildet la jeg ut etter forespørsel.

 

HDR og vann tatt med lang lukkertid tar helt av for tiden, nei, jeg vet at dette ikke er hdr. Men følte kanskje at det ble litt matt, tamt? Ga iallfall ikke meg noe.

9182730[/snapback]

Helt enig, men man må jo også prøve selv. :)

 

jeg avsutter tråden med å vise hele elvas bredde der bildene ble tatt. Hadde ikke mulighet å få hele med på ett bilde, så det er 4 bilder satt sammen i autostitch.

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...