Gå til innhold

Hvordan virker EV-kompensasjon?


Anbefalte innlegg

De aller fleste speilreflekskameraene har et hjul der en kan kompensere eksponeringen i 1/2 eller 1/3 step, pluss og minus, såkalt EV-kompensasjon.

Jeg har forsøkt å finne ut hva denne egentlig gjør, uten synderlig hell. I følge mine (muligens noe begrensede) forestillinger finnes det kun to måter å endre eksponeringen på; blender eller lukkertid. Man kan altså endre enten blender eller lukkertid ett trinn istedet for å vri hjulet ett trinn. Eller kan man ikke?

Hva er det egentlig man forteller kameraet når man bruker denne, hva skjer i kameraet, og hvordan bruker man den? Er det bare en snarvei til blender/lukker eller skjer det noe annet artig inne i kameraet?

Endret av DagJa
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
De aller fleste speilreflekskameraene har et hjul der en kan kompensere eksponeringen i 1/2 eller 1/3 step, pluss og minus, såkalt EV-kompensasjon.

Jeg har forsøkt å finne ut hva denne egentlig gjør, uten synderlig hell. I følge mine (muligens noe begrensede) forestillinger finnes det kun to måter å endre eksponeringen på; blender eller lukkertid. Man kan altså endre enten blender eller lukkertid ett trinn istedet for å vri hjulet ett trinn. Eller kan man ikke?

Hva er det egentlig man forteller kameraet når man bruker denne, hva skjer i kameraet, og hvordan bruker man den? Er det bare en snarvei til blender/lukker eller skjer det noe annet artig inne i kameraet?

9176002[/snapback]

 

Hvis du bruker blenderprioritert innstilling, vil blender og ISO være låst til verdiene du selv stiller inn (kanskje med mindre man har sånn fancy auto-ISO som ikke er oss Canonister forunt). Lukkertiden vil da endres fra det lysmåleren anser som ideell verdi når du bruker EV-kompensasjon. På samme måte vil blenderen endres ved EV-kompensasjon ved lukkerprioritert innstilling.

 

Du kan selvsagt få akkurat samme effekt ved å sette både blender og lukker i manuell modus.

 

Er ikke sikker på hva som skjer i P. Kikket akkurat på det og ser ikke noe klart system. Noen ganger endres blender og andre ganger lukkertid.

Lenke til kommentar

EV knappen er et hjelpemiddel i auto modus(P, Av, Tv, S, A ol). Du bruker den til fortelle kameraet at du ønsker å over eller undereksponere bildet. Dette kan være fordi kameraet velger feil eksponering (vanskelig motiv), eller at du ønsker en bestemt effekt.

 

Jeg bruker det ofte i forbindelse med P og Av, da jeg synes M blir litt for "steinalder" :whistle:

 

Tom

Lenke til kommentar
Er ikke sikker på hva som skjer i P. Kikket akkurat på det og ser ikke noe klart system. Noen ganger endres blender og andre ganger lukkertid.

9176613[/snapback]

 

I P så velger kameraet en lukkertid/blenderkombinasjon ut ifra hva det selv tror er best - derfor justerer den blenderen noen ganger og lukkertiden i andre tilfeller.

 

Tom

Lenke til kommentar

Tusen takk alle sammen. Det jeg bl.a. lurte på, var om det er blender/lukker som endrer seg (hvilket det tydeligvis er), eller om det skjedde noe annet.

En kunne f.eks tenke seg at eksponeringsinstillingene alltid følger infoen fra lysmåleren slavisk, og at EV-kompensasjon fortalte lysmåleren at 'det du ser er feil'.

Lenke til kommentar
En kunne f.eks tenke seg at eksponeringsinstillingene alltid følger infoen fra lysmåleren slavisk, og at EV-kompensasjon fortalte lysmåleren at 'det du ser er feil'.

Det er jo ikke umulig, men om EV-kompensasjon korrigerer output fra lysmåleren eller sender korreksjonssignal til lysmåleren, kan nok også variere. Kameraet får beskjed om at lysmåleren tar feil, men akkurat hvilken komponent i kameraet som får den beskjeden, vet jeg ikke. Meget mulig at det er forskjellig fra produsent til produsent også... Resultatet er uansett det samme - at kameraet må endre blender, lukker og/eller ISO-verdi for å korrigere eksponeringen. Endret av k-ryeng
Lenke til kommentar

 

Hvis du bruker blenderprioritert innstilling, vil blender og ISO være låst til verdiene du selv stiller inn (kanskje med mindre man har sånn fancy auto-ISO som ikke er oss Canonister forunt).

 

Canon 1DIII har auto-iso (gjennom custom function)

I AV eller TV kan da kameraet selv endre iso. Ville tidligere vært skeptisk til dette pga støy, men dette kamraet håndterer høy iso glimrende..

 

Lenke til kommentar
Tusen takk alle sammen. Det jeg bl.a. lurte på, var om det er blender/lukker som endrer seg (hvilket det tydeligvis er), eller om det skjedde noe annet.

En kunne f.eks tenke seg at eksponeringsinstillingene alltid følger infoen fra lysmåleren slavisk, og at EV-kompensasjon fortalte lysmåleren at 'det du ser er feil'.

9178297[/snapback]

 

Vel - strengt tatt bruker du EV-kompensasjonen for å fortelle kameraet at "lysmåleren tar x EV feil", så juster blender/lukker tilsvarende utifra hvilket modus jeg står i.

 

Om du står i S-modus, så vil blenderen bli justert. Om du står i A-modus, så vil lukkertiden bli justert. Og P-modus går etter grafen, tipper jeg. Og med M-modus skal absolutt ingenting skje.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...