Gå til innhold

Infrarødt objektiv til Canon?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hm. Jeg vet ikke om noen objektiver som filtrerer bort infrarødt lys i coatingen, så i utgangspunktet kan stort sett alle objektiver regnes som infrarøde objektiver.

 

Problemet ligger i at filteret foran sensoren filtrerer bort IR-lys, så for å ta IR-bilder med de fleste digitalkameraer må du fjerne dette. Det finnes firmaer som gjør jobben for deg, men det koster en del og du kan glemme alt som heter garanti og reklamasjon i etterkant. Pluss at du ikke kan bruke kameraet til vanlig fotografering etterpå.

Endret av Sutekh
Lenke til kommentar

finnes en del nettbutikker som selger ir-modifiserte kamerahus.

Evt kan man få modifisert et. finnes en del DIY guider på nettet om hvordan du gjør dette. Har planer om å gjøre det med min gamle 10D da denne bare samler støv etter jeg har oppgradert....

ER som Sutekh sier nødvendig å gjerne IR-filteret foran sensoren.

Lenke til kommentar

Siden infrarødt lys vil ødelegge farvebilder så må kameraet filtrere det bort. Dermed så er det ikke helt enkelt å fotografere i infrarødt.

 

Det finnes mange filter du kan bruke, kjøp et eller to og ta bilder. Ikke for komplisert.

 

Hvis du bare vil eksperimentere så kan du lage filter av fremkalte lysbilder som er helt sorte. De blokkerer vanlig lys og slipper igjennom infrarødt. De vil ikke gi like fine bilder som dyre filter som blokkerer det nærmeste infrarøde lyset også.

Endret av Kristallo
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...