Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Tips til komplett pakke for "vanlig" musikk

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Jeg har tenkt på å kanskje anskaffe noe bedre annlegg til bilen det som står der nå. Så, jeg tenkte å skifte ut høytalere, og kanskje sette inn en sub. Men jeg har null erfaring med å bygge annlegg i bil, kun erfaring med PA annlegg.

Musikken jeg hører på i bilen er type 80-90talls pop, og sånn musikk som går på P4. Altså ikke no techno eller annet skvip :p

Jeg har ikke bestemt meg for noe budsjett enda da jeg ikke har peiling på hva noe slikt kan koste. Men et sted rundt 2-3000, ikke over 5000 kr kanskje er et greit sted å starte.

Det jeg er ute etter av lyd er en klar og ren lyd. Vil ikke ha no groms med overdrevent mye fjortiss-bass eller no sånt. Klar og fin lyd selv ved litt volum. Bilen jeg har er en audi 100 fra 92 om det har noe å si.

Så, jeg regner med at jeg kanskje trenger en sub, forskerker og to høytalere for å få til dette her. Så derfor trenger jeg litt hjelp for å finne ut hva slags utstyr som kan levere det jeg er ute etter uten å koste alt formye. Jeg har en CDspiller i bilen allerede som funker helt greit som den er nå, så tror ikke jeg trenger å bytte ut den no. Men, om noen hadde sitti på noen gode erfaringer, og gode linker kanskje, så hadde det vært utrolig knall!

Husk, P4 musikk, ikke techno-søl :p

Endret av SimDaDim
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Kjøp deg et par gode fronthøyttalere og en god forsterker, samt demping til dørene. Et solid sett fronthøyttalere montert i godt dempede dører og trukket av en god forsterker vil mest sannsynlig oppfylle alle kravene dine, samtidig som det er et utmerket utgangspunkt å bygge videre på OM du mot formodning skulle ønske deg noe mer senere :)

Skal du ha GOD lyd i bilen er det uansett ingen vei utenom å dempe dørene og kjøpe gode fronthøyttalere, så hvorfor ikke begynne i riktig ende med en gang? Skal du derimot ha den typiske "råne-lyden" er et sett pinglete fronthøyttalere og en basskasse i bagasjerommet den helt rette veien å gå. Udefinert brumlete bass som ikke henger sammen med lyden forfra. Fysj! ;)

EDIT: jeg glemte jo å legge ved et forslag! Jeg antar (helt ut av løse luften) at du har, eller vil gjøre plass til, 6-tommers høyttalere foran ;)

Om du setter av 1500 kroner til dempemateriale og det du vil trenge av kabler/div. har du ca. 3500 kroner igjen til frontsett og forsterker. Da kan du f.eks. kjøpe en dynaBel BF1502 på 2x150 watt og et sett Peerless Definition 6 for tilsammen 3600 kroner fra Eltek. Da sprengte vi forsåvidt budsjettet ditt med 100 kroner, men det er mulig gutta på Eltek vil la deg få såpass i rabatt? :)

Endret av epifant
Skrevet

Vibroplast og SPLen fra Installbay.no er gode produkter som også er enkle å jobbe med. Limes inni dørene og på metallskjelettet i døra (bak dørtrekket). Vibroplast først og SPLen oppå. Evt. kan du prøve å høre om noen i nærheten av deg har litt BrownBread e.l. til overs du kan bruke.

Deadening_002.jpg

Deadening_004.jpg

Asfaltdempemattene fra Biltema osv. fungerer forsåvidt, men kan finne på å løsne etterhvert, og det er jo litt kjedelig.

Skrevet

Oj, takk for gode bilder og god link. Men hvor stor effekt har dette på lyden? Må jeg dempe alle fire dørene, eller bare forran?

Hehe, dette er noe jeg egentelig aldri har tenkt på før:)

Skrevet

Det vil gjøre underverker for bilen din :) For det første vil det gjøre ett drastisk innhugg i veistøyen. Som igjen gjør at du vil høre mesteparten av tonene som ville ha forsvunnet i denne lyden.

Skrevet (endret)

Oj... har egentelig aldri tenkt på dette før:)

Men de høytalerene som be nevnt i 2.posten, de krever ikke no ekstra forsterker eller no? bare å plugge rett på spilleren?

Hvordan lyd blir det i annlegget nå? Blir det bare normal høyde med veldig klar og god lyd, eller blir det en kombinasjon av trykk og klar lyd?

Endret av SimDaDim
Skrevet

Jo, høyttalerne jeg foreslo var ment å drives av forsterkeren jeg også foreslo :) Både dempingen og forsterkeren til fronthøyttalerne er nemlig viktige deler for å få lyden du er ute etter.

Dempingen bidrar som Defus sa til å minimere mye av støyen i bilen, og å gjøre dørene til bedre kasser for høyttalerelementene. Toner og detaljer i musikken som ellers hadde druknet helt i veistøy og skramling kommer mye bedre frem, og elementene får et langt mer solid underlag å sparke fra på.

Å bruke en egen forsterker til fronthøyttalerne gjør også at man får en helt annen kontroll på lyden i forhold til å bruke den innebygde forsterkeren i spilleren. Det har ikke fullt så mye med watt-forskjellen å gjøre, men strømkapasiteten er av en helt annen verden. Du vil kunne spille høyere med langt lavere forvrengning, samtidig som du vil få et mye bedre trøkk både i bassen og oppover.

Hvorvidt det vil være NOK trykk og klar lyd etter din smak er det egentlig bare du selv som kan svare på, ettersom oppfatningen av lyd er en veldig subjektiv sak. Men OM du skulle ville ha mer har du som sagt et meget godt utgangspunkt for videre oppgradering. Det er maaange før deg som har gått for et "helt greit" anlegg, bare for å senere finne ut av at de hadde spart seg for enormt mye tid, arbeid og penger ved å gjøre det ordentlig fra børjan ;)

Skrevet

Hva med Pioneer TS-C1700R komponentsett og en JBL GTO-4060 4-kanals forsterker.

Så kan du kjøpe deg en subwoofer seinere og koble den på forsterkeren.

Hvis du garantert ikke skal ha subwoofer, så kan du kjpe en ren 2-kanals forsterker, som for eksempel JBL GTO-2060, så sparer du 400kr, og du får en litt kraftigere forsterker.

De Pioneer høyttalerene er ikke laget for å spille så forferdelig høyt, men de spiller rent, veldig rent.

Og det var det du var ute ettter, ikke sant?

Så de høyttalerene, kombinert med en god forsterker og god lydisolering kommer til å gi deg en god grunn til å kjøre bil fremover ;)

Skrevet

Eller hva med å kjøpe et par brukte forsterkere til en rimelig penge? F.eks en 4-kanaler for senere utbygging og en 2-kanaler for brokobling på sub.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...