Gå til innhold

Problemer med nettsider etter oppsett av VLAN


Anbefalte innlegg

Hei

 

Eg har nettopp satt opp VLAN her hjemme og akkurat i det øyeblikket begynte eg å få problemer med enkelte nettsider og MSN.

 

I det øyeblikket alt var satt opp korrekt begynte eg å få problem med vg.no, dagbladet.no, msn.no, spv.no og enkelte andre sider, pluss at MSN klienten ikke får koblet seg til. Hw.no, itavisen.no og enkelte andre sider, pluss GAIM for msn fungerer helt fint. Samtidig som eg har problemet har eg koblet meg opp til en maskin utenfor nettet mitt og det fungerer da ypperlig.

 

Alt er konfigurert som følger:

 

| VLAN | Bruk | Porter

|=====================================

| 10 | Mitt nettverk | 1(tagget), 2-10(untagged)

| 20 | Huseier | 1(tagget), 20-21(untagged)

| 30 | Gjester | 1(tagget), 23-24(untagged)

 

Port nr 1 er koblet til en vlan-kompatibel brannmur/router hvor alle vlanene er satt opp med hvert sitt subnett, ruting mot internett og sperre på ruting seg imellom. Når eg flytter kabelen min mellom disse tre vlan gruppene får eg rett ip i forhold til subnettet og vlan'et eg er koblet til. Internett har eg og på alle tre. Resten av portene(11-19, 22) er i et eget vlan.

 

Noen tips? Det er jo ulogisk at dette skal ha noe å si, men det skjedde akkurat da dette var satt opp, og derfor vil eg begynne feilsøkingen der. Både switch og brannmur fungerte ypperlig FØR eg begynte med vlan-konfigurasjonen.

 

Alle hint mottas med takk :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Etter litt beskjedent feilsøking har eg nå satt på logging av alle domeneforespørsler som blir gjort, samt http trafikk.

 

Loggen i brannmuren viser nå aktivitet når eg går inn på de tjenestene som fungerer, men ingen aktivitet på de sidene som ikke fungerer.

Mao ser det ut som om noe ligger i switchen eller i maskinen her.

 

Det fungerer heller ikke på andre os, som på Ubuntu. Mao er det ikke noe galt i windows.

 

I tillegg får eg fint pinget og kjørt tracert mot de som ikke fungerer. I switch monitoren ser det ut til at den mottar et par pakker akkurat i det eg trykker på "gå til"... men ellers stopper det.

Endret av nomore
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...