Gå til innhold

Kjøpe billig Dell 1U-server og sette i egne deler?


N_R

Anbefalte innlegg

Skal ha en 1U-server, og med den forrige jeg bygde selv friskt i minne (cpu-kjøler bøyde kapasitatorene rundt) så ønsker jeg å kjøpe en ferdig "boks", antagelig fra Dell fordi de ser ut til å ha den beste "bygg din egen..."-løsning.

 

Det jeg ønsker meg er:

 

- 1U er et krav, men KAN gå opp til 2U - men da tar serverhotellene også dobbel pris.

- SAS/15k hadde vært gøy å teste... vanlig SATA for lagring.

- mest mulig minne.... er glad i VMWare server! :-)

- Quad-core, denne boksen skal stå å kode video. (2x4 går vel ikke i 1U, kjøper heller en boks til skulle behovet oppstå. )

 

Dell har alt dette, i en tilsynelatende rimelig boks. Men - de regelrett voldtar deg jo på tilbehøret, 3500 for en 500GB Satadisk, osv. For ikke å snakke om minnet..... og 50% kutt på quad-core tar det nok lang tid før Dell får med seg.

 

Så, tanken var å kjøpe 1U PowerEdge Pe680, med Celeron (!), 1GB minne, og en 73GB SAS-disk. Når jeg får den stapper jeg selv inn en quad-core X3220-2,4Ghz, 1TB SATA for lagring, og 4-8GB minne etter hva jeg har råd til.

 

(Priser eks mva, prisene for Dell er kostnaden i TILLEGG for å oppgradere)

 

Dell Netshop/Komplett osv

 

X3220 5510 1800 (ca)

8GB ECC DDR2 11570 4750

500GB SATA 3560 650 (Kjøper Enterprise-klasse disk, ikke vanlig SATA)

totalt 22640 7200

 

 

Selvsagt ryker vel garantien osv, men forskjellene er så store at jeg seriøst vurderer noe sånt som dette - det er en privat boks, og skal ikke kjøre noe som er forretningskritisk. Men hva slags fallgruber kan jeg falle i? Kjøpe inn feil minne er vel stor sett det eneste jeg kan gjøre feil.....? Tips eller kommentarer ønskes og settes pris på :thumbup: ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei!

 

Ikke for å være drittsekk, men dette høres ut som en meget dårlig ide i mine ører! Dette fordi du mister all garanti på server som følge at du selv driver diverse utskiftninger. Jeg vil anbefale deg å kjøpe et ferdig system, og eller se hva du kan gjøre for å få prisen ned.

 

En hver hardware leverandør (stort sett) vil si at garantien er brutt om setter inn "tredje parts" hardware i deres løsning. Dvs. setter du inn minne i en Dell server, som ikke er kjøpt hos Dell, vil de si at garantien er brutt.

 

Dette forstår jeg for så vidt veldig godt. Ville gjort det samme selv... :-)

 

Jeg sender deg en PM med et par tips som jeg ikke ønsker å skrive her.

 

Lykke til med servervalget!

 

 

-F

Lenke til kommentar

Japp, vet utmerket godt at garantien går til helvete, men samtidig så er det så ville forskjeller at det frister med litt komponent-bytte/oppgradering i etterkant. Hvis dette er rimelig standard greier bør jeg kunne klare å sette i ekstra hardware uten å ødelegge noe. Mekker på pc'er 2-3 dager i uka på jobben.

 

Hovedgrunnen til at jeg vurderer det er at det er en privat server (hobby jeg skal gjøre til eget firma om mulig), så økonomien er meget stram - og jeg anser risikoen for at jeg ødelegger noe som heller liten. Skal heller kjøpe ordentlig Dell-server med garanti når jeg blir rik! :!: :thumbup:

Lenke til kommentar

Er du sikker på at en server konfigurert til å ha en Celeron-prosessor også vil være i stand til å håndtere en quad-core Xeon? Det er mulig at de bruker billigere hovedkort på budsjettmodellene, og at et dyrere hovedkort er "innbakt" i prisen på CPU-oppgraderingen.

Lenke til kommentar

...har tenkt tanken... :-) Ikke alle hk som tar Celeron tar Xeon, men alle som tar Xeon tar Celeron. Og X3220 er jo egentlig bare en Q6600 med et annet klistremerke på toppen. Selv "gamle" 965 støtter Q6600/X3220, så her antar jeg sjansene mine er gode. :) X5300-serien derimot støtter 2 cpu'er, og da trenger man et annet hovedkort.

 

Men du har nok rett i din mistanke at det er "noe" i tillegg som gjør dette dyrere.... skjønt, jeg klarer meg fint med en dualcore også, er i hovedsak minne og harddisker jeg har planer om å prøve å spare noe kroner på.

Lenke til kommentar

Det du også må huske på er at mange av de "store" serverleverandørene ikke lar deg putte nedi "vanlige" CPU'er, men krever at du kjøper "kit" fra dem. De gjør det ofte slik at CPU ikke vil fungere uten en liten duppeditt som du setter i et spor ved siden av CPU..

 

I tillegg så tror jeg at det kan være annen kjøleløsning for quad-core enn for en celeron...

 

Så om du skal gjøre noe slik så ville jeg gått for "minste" config av denne serveren MED rektig CPU.. så heller kjøpt passende minne med minnekonfigurator fra kingston, crucial osv.. disker kan du nok bytte selv også.. Anbefalt eller ikke...

Lenke til kommentar

Ja, risikoen er selvsagt at man kan ende opp med å mangle "noe" - men Dell kan vel ikke være så kjiipe at de ikke legger ved harddisk-feste (hvis det er noe sånt) for disk 2 hvis man bare kjøper en disk? Er det "no-upgrade-ever" på disse boksene?

 

Disken er det jeg MÅ bytte ut, trenger nok for mer enn 500GB, og heller ikke lysten på å betale 500% mer for den. Minne skal jeg vurdere hva jeg trenger, og skal høre på rådet ditt angående prosessoren - hvis da ikke noen der ute har noen erfaringer med dette? :)

Lenke til kommentar

CPU er enkelt å bytte, men husk at du gjerne trenger egne VRM'er på en del servere.

 

Sjekk at hovedkortet i serveren støtter det du ønsker å bruke av CPU (dvs, kjøp kanskje billigste config og fyll på med det du ønsker selv).

 

Når det gjelder disk, så vil jeg ikke anbefale deg å putte inn noe annet enn det Dell hoster opp. Når det gjelder RAM så ville jeg vært vedlig varsom å vært sikker på at man putter inn "nøyaktig" samme RAM som Dell spesifiserer (dette gjelder da CL, hastighet osv).

Lenke til kommentar

Minne kan du kjøpe fra andre. De fleste serverleverandørene jeg har vært jobbet mot sier at man ikke får problemer med garantien når man bruker minne fra andre leverandører, men at man får problemer med supporten. Problemet med supporten løses ved at man fjerner de ekstra minnebrikkene ved feilsituasjoner.

 

Dell bruker minne fra Kingston. Minne fra Kingston er derfor supportert i en server fra Dell.

Lenke til kommentar

Veldig off topic kanskje.. Men ville nesten anbefale en Tyan eller Supermicro server fra Nextron jeg.. De plukker bare ekstra minne, disk osv med vanlige priser..

 

Det er fullt mulig å prute mye med Dell, MEN du bør treffe på den rette selgeren OG/eller så bør du handle der en del.. DA kan de gi riktige priser på utvidelse..

 

Blir bare dumt når de skal ha 30000 kr mer for å bytte fra 16stk 1GB brukker til 8 stk 2 GB.. (vet ikke hverdan dette er nå, men dette var for en stund siden).. 2GB brikker er ikke noe særlig dyrere enn 2 stk 1GB brikker..

 

Eller hva med å oppgradere en laptop fra 120GB til 160GB til 1200 kr?? en NY 160GB koster ikke så mye engang.. Dell lever av OPPGRADERING av standardpakkene..

Og kjøp for all del BEGGE cpu.ene til et dual cpu hovedkort om du velger dette! For de skal som oftest ha MANGE ganger prisen i etterkant for ekstra cpu i KIT-versjon (du MÅ kjøpe dette pga at du trenger en liten dippedutt som du setter ved siden av cpu)

 

/end utbrudd

 

Dette med dyre oppgraderiger gjelder de fleste produsentene. De lokker med veldig billige grunnpakker, men tar i noe helt j¤%)(/ på oppgraderingene..

 

Anbefaler Tyan / Supermicro jeg (5 års garanti), så kan du heller kjøpe MANGE Dell/HP/IBM/SUN når du skal satse større!

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Veldig off topic kanskje.. Men ville nesten anbefale en Tyan eller Supermicro server fra Nextron jeg.. De plukker bare ekstra minne, disk osv med vanlige priser..

 

Det er fullt mulig å prute mye med Dell, MEN du bør treffe på den rette selgeren OG/eller så bør du handle der en del.. DA kan de gi riktige priser på utvidelse..

 

Anbefaler Tyan / Supermicro jeg (5 års garanti), så kan du heller kjøpe MANGE Dell/HP/IBM/SUN når du skal satse større!

9170038[/snapback]

 

Skal du ha en server, så velger du seff ikke Tyan eller Supermicro.

 

Dell er veldig hissig på pris når det gjelder servere. Har aldri sett noen klare å slå deres pris enda.

 

En tips til trådstarter: Ring Dell og hør gjerne hva slags pris de kan gi deg på en 1U-server inkl. en Quad Core CPU og 500 GB satadisk. Har ofte vært borti at de ligger langt under prisene du finner på nettsidene.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Husk på at det går an å prute med Dell da. Har hatt en samtale med Dell som gikk noe sånt som dette (det er en stund siden):

 

Jeg: Hei jeg trenger 2x2gb ddr2 pc3200 reg/ecc minnebrikker.

Dell: Vi har noen her til 16000kr

jeg: jeg trenger ikke enkeltsidige

Dell: Vi har noen dobbeltsidige til 7000kr

Jeg: jeg kan få tak i dem fra norek for 4000

Dell: du kan få dem fra oss for 4000

Lenke til kommentar
Husk på at det går an å prute med Dell da. Har hatt en samtale med Dell som gikk noe sånt som dette (det er en stund siden):

 

Jeg: Hei jeg trenger 2x2gb ddr2 pc3200 reg/ecc minnebrikker.

Dell: Vi har noen her til 16000kr

jeg: jeg trenger ikke enkeltsidige

Dell: Vi har noen dobbeltsidige til 7000kr

Jeg: jeg kan få tak i dem fra norek for 4000

Dell: du kan få dem fra oss for 4000

9615828[/snapback]

 

 

hehehe, ja det er nok måten å gjøre det på :) Prosjektet er satt litt på sidelinjen inntil videre, men nærmere påske så kan Dell forvente seg en liten prute-telefon, så får vi se åssen det går.... takker igjen for svar! :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...