Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

DELING AV INTERNETT


Anbefalte innlegg

 

så med andre ord så er switchen min er egentlig en hardware ruter da, da må jeg ha sett sinnsykt feil asså. og den forrige huben jeg brukte var kanskje router den og? nei. Jeg sharer internett med 5maskiner hjemme, så jeg VET at man ikke trenger en router.

 

 

jJaha?

Og jeg antar du må bruke en PC for og dele mot de andre maskinene dine?

Hva er den maskinen da? Det er muligens den som står for routingen, eller hva? Ergo har du en router, du kjører med den ene PC-en som router.

En router kan like gjerne være en PC som en egen boks, hva med og kunne det du snakker om før du blir halvspydig?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det har du helt rett i, men da sier du heller ikke at du trenger EN ROUTER.

Hvis jeg spør deg om du skal kjøpe deg en ruter, tenker du da på en ROUTER, eller en pc som skal route? :)

 

Da tenker jeg Smoothwall eller Clarkconnect fordi det er de som jeg synes passer mitt behov. Selv kjører jeg Clarkconnect som hånterer mail, web, FTP,filserver og er brannmur og router. Før hadde jeg en egen brannmurmaskin som kjørte Smoothwall brannvegg/router.

Lenke til kommentar

[sitat]:

Man kan ikke dele telenor internett adsl med flere maskiner med kun en svitsj

[sitat slutt.]

 

 

Jo det kan man...

 

Dersom du har 2 maskiner du skal dele Internett mellom, trenger du ikke annen hardware enn en Switch. Men man må ha en "server" man kan kjøre softwarerouteren på. Denne programvaren kan være på en av disse 2 pcene som er tilkoblet til switchen.

 

Og nei, dersom jeg blir bedt om å kjøpe en router tenker jeg ikke på CC eller lignende.

 

-Akes

 

Edit: sitat

Lenke til kommentar

Dersom du har 2 maskiner du skal dele Internett mellom, trenger du ikke annen hardware enn en Switch. Men man må ha en "server" man kan kjøre softwarerouteren på. Denne programvaren kan være på en av disse 2 pcene som er tilkoblet til switchen.

 

Og nei, dersom jeg blir bedt om å kjøpe en router tenker jeg ikke på CC eller lignende.

 

 

Men du må fortsatt ha noe som står for routingen, i ditt tilfelle software på den ene PC, i mitt en egen PC som router og i mange andre sitt tilfelle en egen router.

Med f.eks Bluecom hadde du helt greit sluppet unna med en hub fordi de deler ut 3 IP pr modem.

Vel, man har forskjellige behov og mitt dekkes mye bedre av CC enn en billig router.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...