Gå til innhold

Lengde på Coax kabel (TV)


Anbefalte innlegg

Driver utleige av et hus som er ca 150meter fra vårt eget hus.

Vil det by på problemer om vi strekker en coax kabel for kabel-tv til utleige huset?

Noen som vet hvor lang kabelen kan være før lyd og bilde går tapt?

 

PS: Hvor langt ned i bakken bør kabelen være?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...

Hvor lang kabel du kan ha kommer ann på hvor "sterkt" signalet er i utgangspunktet.

 

Hos foreldrene mine er signalet så høyt at jeg måtte dempe det for ikke å ta livet av en tv eller to, men det er heller aviket en normalen.

 

Med ca 150m kabel må du nok opp med en forsterker. Kabelen bør være av en type som tåler å ligge i jorda. Hva dybde angård kommer det lit ann på hvor den skal graves. Ligger den i plena mellom to hus trenger du ikke lengere enn si 10cm så plenklipperen ikke tar den. (Eller så dypt som du orker å grave.) Ligger den i en åker må du iallefall 50-60cm ned.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Hei!

 

Jeg prøver å finne ut litt om Coax og mini Coax.. Har sett litt rundt i forumet, men prøver å få noe svar her.

 

Hva er forskjellen på Mini Coax og vanlig Coax?(Jeg renger med det er snakke om kabel tv her også).

 

Jeg bor i et borettslag som har fått beskjed fra Canal Digital om at vi bør bytte ut mini coax ledningene våre i 2 høyblokker. Det skal være mini coax ledninger opp til 7etg i begge høyblokkene.

 

Jeg har ikke helt peiling på dette så jeg håper noen kan forklare meg litt hva dette innebærer.

Vil mini coax være for dårlig til å kunne sende digital tv, hdtv osv osv? Eventuelt hvorfor?

Lenke til kommentar

mini coax er bare betegnelse på en type kabel brukt før. Denne ble mye brukt før, da den er mye tynnere en vanlig coax, og man kunne dermed trekke flere i samme rør.

 

Problemet med denne typen er høyt tap per m kabel, og at den ikke takler så alt for høye frekvenser.

 

I huset jeg bor i ligger det mini fra loftet og ned til min leilighet. Blir bare 3. etg. og det skal normalt gå greit. Sitter nå med internett her, og skal bestille digitaltv snart.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...