Gå til innhold

Hvordan kan jeg kombinere IT og kommunikasjon?


Anbefalte innlegg

Etter å ha lest det jeg hadde skrevet så hørtes det ut som en jobbsøknad, men det var ikke det som var hensikten. Derfor gjør jeg det enklere:

 

Spørsmålet er hvordan jeg kan kombinere en utdannelse i kommunikasjon(hvordan en bedrift skal kommunisere internt og eksternt(ikke markedsføring)) med erfaring innen IT.

Jeg vet at jeg kan søke på stillinger som "informasjons-/kommunikasjons-rådgiver-/konsulent", men de fleste krever at man har endel relevant erfaring. Derfor lurte jeg på om noen hadde noen kreative forslag. Jeg er ikke så kresen på lønna, men den bør være nok til å gi norsk smør på norsk brødskive, så support i Sverige eller Irland lokker ikke så veldig. Telefonsalg er utelukket...

 

Om du gidder å lese min "jobbsøknad" som beskriver min utdannelse og erfaring så kan du lese videre.

 

----------

 

Jeg er da 23 år og har en bachelor i PR og kommunikasjonsledelse(tidligere informasjon og samfunnskontakt) ved Handelshøyskolen BI. I tillegg til dette har jeg relativt gode IT-kunnskaper(PC og Mac). Jeg har drevet med feilsøking og support i 12 år. Okei, jeg har bare jobbet med support i 3 år, men har hjulpet venner og bekjente, samt vært crew på mellomstore datamesser(500-700). Har tidligere hjulpet folk her på dette forumet også, men fikk til slutt ikke nok tid. Mine IT-kunnskaper går hovedsaklig ut på å løse generelle feil i software som virus, nettverk og installasjoner, men kan også endel om hardware. Jeg har bred erfaring i bruk av alle de mest populære "forbruker-programmene". Jeg er ingen programmerer, men jeg kan noe VB.NET, FLASH, HTML, PHP og XML.

 

I løpet av studiet har vi blant annet sett på bruk av intranett, viral markedsføring, youtube, blogging og secondlife. Dette da hovedsaklig virkemidler for å profilere en bedrift når man jobber i en markedsavdeling, informasjonsavdeling eller kommunikasjonsavdeling. Dette er ting jeg synes er veldig spennende!

Endret av Hurley
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...

Det står da ganske klart. Han har en bachelor i PR og kommunikasjonsledelse noe som ikke har noe som helst å gjøre med datanettverk.

 

Til trådstarter så er jeg litt usikker. Litt vanskelig siden du ikke har noe formell IT-utdannelse. Hvis du er interessert i IT-bransjen så er jo kommunikasjonsstillinger og informasjonsarbeid i alle IT selskaper interessante. Hvis du ønsker å jobbe mer direkte med IT men bruke kommunikasjonsbakgrunnen din så kan det være interessant å se på brukergrensesnitt og MMI. Der er det mye psykologi, men mye handler også om hvordan man viser fram og kommuniserer et budskap og får mottageren til å oppfatte de riktige elementene.

Lenke til kommentar

Selv jobber jeg i EDB, og mitt tips er at du rett og slett får foten innenfor. Start i helpdesk om så skal være, og jobb deg oppover derfra. Du vil få innsikt i organisasjonen, og vil se hvor dine kunnskaper trengs - og du får vist deg frem ovenfor de som vil være dine kommende ledere.

 

Husk at det er tusen andre som har samme utdannelse som deg, trikset er å være på rett sted til rett tid. Slik er det ihvertfall i alle store firmaer. Hvis du tør satse på et lite firma er det lettere å gå nyutdannet rett inn i en slik stilling som du selv beskriver, men da er også arbeidssituasjonen langt mer markedsavhengig; går bedriften dårlig så er du en av de første til å ryke ut.

 

Så, der har du valget ditt i et nøtteskall. :)

Lenke til kommentar

Tusen takk!

Det er det jeg holder på med nå. Få foten innenfor et IT-selskap. Så kan jeg jobbe meg oppover til å bli kommunikasjonsrådgiver etter at jeg har fått endel erfaring.

Det er forøvrig bare 25 som har samme tittel, men jeg forstår hva du mener... :yes:

Endret av Hurley
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...