Gå til innhold

Er det lattermaskin i Kongen av Queens?


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Kongen av Queens er virkelig en av de artigste seriene jeg ser på... men en ting jeg lurer på - hvordan kan publikum se alle scenene? Av og til er de utenfor kjøpesentre, i restauranter, på parkeringsplasser, ute på gata etc.

 

Likevel så ler folk som bare rakker'n.. da spør jeg meg selv - hvordan kan de le hvis det er ute på gata? Sitter de i studio og ser på en TV-skjerm?

 

Og ikke minst.. la oss si at kameraet går sakte og forsiktig til venstre, og plutselig er Dough i bildet - så starter folk å le! Hvis dette er i et studio med et åpent rom, hvorfor ler ikke folk før faktisk kameraet har fokus på Dough?

 

Så til slutt - er det en lattermaskin som brukes for lattereren? Stusser bare siden at det er kameravinklene som får frem situasjonene, ikke et helt rom.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kongen av Queens kjører med publikum. Men de bruker ofte lattermaskin å fremheve noen øyeblikk sterkere, og fordi at det er ikke alltid publikum ler så hardt av det de sier og gjør. Mange av de scenen når vi ser de er på IPC, kjøpesentre, kinoen etc. er det kulisser med leide inn statister. Publikum sitter vel derfor å ser på det der også slik som de gjør hjemme i huset til Carrie og Dough, tviler på at de sitter å ser det på storskjerm. Selvfølgelig er det jo ikke alltid slik. Feks. når de er i parken. Da er det vel lagt på lattermaskin...

Lenke til kommentar

Jeg er sikker på at det er tilpassede samplinger (korte og lange opptak/lydklipp) av latter som brukes der det trengs. Og det er nok rimelig vanskelig for seere å merke forskjell på når det er samplinger og når det er live-publikum. Profesjonelle TV-studioer har nok flere GB med samplinger å ta av, men man kan nok i en del situasjoner tenke seg til (kanskje høre) hva som er samplet og ikke.

 

For bokstavlighetens skyld: At det noensinne har eksistert en slik lattermaskin tviler jeg på (brukt i seriøs TV- eller filmsammenheng). Det er ikke lett å lage en syntetisk menneskestemme som høres naturlig ut til bruk i musikk engang. Og å få til syntetisk latter kan jeg forestille meg vil være veldig vanskelig, da det ofte er mange "toner" blandet sammen i en merkelig rekkefølge, samtidig som pusting ofte er en stor del av det hele.

 

Lattermaskin er et ord jeg har hørt brukt så lenge jeg kan huske, men det er mest sannsynlig bare et ord og ikke en faktisk maskin, hehe. Og det er egentlig helt greit, - litt bedre enn latteropptak eller lattersamplinger kanskje. :)

 

 

 

Edit: Noen der ute vil kanskje dra frem programvare for musikkproduksjon der de har kommet langt med syntetiske stemmer. Og jeg skal være enig at de har kommet langt, men jeg må si at de fortsatt har lang vei å gå (har selv testet en del slik programvare). Spesielt i forbindelse med ord og naturlig uttale.

Endret av IIIvolt
Lenke til kommentar
Jeg er sikker på at det er tilpassede samplinger (korte og lange opptak/lydklipp) av latter som brukes der det trengs. Og det er nok rimelig vanskelig for seere å merke forskjell på når det er samplinger og når det er live-publikum. Profesjonelle TV-studioer har nok flere GB med samplinger å ta av, men man kan nok i en del situasjoner tenke seg til (kanskje høre) hva som er samplet og ikke.

 

For bokstavlighetens skyld: At det noensinne har eksistert en slik lattermaskin tviler jeg på (brukt i seriøs TV- eller filmsammenheng). Det er ikke lett å lage en syntetisk menneskestemme som høres naturlig ut til bruk i musikk engang. Og å få til syntetisk latter kan jeg forestille meg vil være veldig vanskelig, da det ofte er mange "toner" blandet sammen i en merkelig rekkefølge. samtidig som pustingen ofte er en stor del av det hele.

 

Lattermaskin er et ord jeg har hørt brukt så lenge jeg kan huske, men det er mest sannsynlig bare et ord og ikke en faktisk maskin, hehe. Og det er egentlig helt greit, - litt bedre enn latteropptak eller lattersamplinger kanskje.  :)

 

 

 

Edit: Noen der ute vil kanskje dra frem programvare for musikkproduksjon der de har kommet langt med syntetiske stemmer. Og jeg skal være enig at de har kommet langt, men jeg må si at de fortsatt har lang vei å gå (har selv testet en del slik programvare). Spesielt i forbindelse med ord og naturlig uttale.

9136512[/snapback]

 

Tja, jeg bruker ihvertfall ordet "lattermaskin" om det at latteren kommer automatisk og ofte. Ordet "maskin" fordi den på en måte ikke fra mennesket der og da og er derfor ikke helt ekte. Disse automatiske latterene som kommer og går er jo opptak fra publikum under ulike tider når de har ledd. Dette er jo blitt mikset og klipt sammen slik at de kan bruke det i serien som en såkalt "lattermaskin" når publikum ikke ler så mye.. ;)

Lenke til kommentar
Finnes det en "Wooouuuuuuu"-maskin? Hvis det f.eks kysses i en komiserie så wooouuuuu'er alle som galninger, jeg kan hvert fall ikke huske at jeg har wou'et foran tv-skjermen min.

9137991[/snapback]

 

 

Nei, men det finnes faktisk folk som står forran publikum med plakater hvor det står ting som "ooohhh", "woouu", "applause" og lignende...

Lenke til kommentar

Når det gjelder NRK produksjoner som feks "Den store klassefesten" så blir det brukt litt tid på oppvarming av publikum. Så tar man opp lyden når de ler og bruker den om de ikke ler 'nok' av det som vises. Det er ganske naturlig egentlig siden noen elementer kjøres flere ganger, og folk ler mindre hvis de har sett det før :)

 

Tingen med TV er ikke at det skal være ekte, men at det skal virke best mulig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...