Gå til innhold

Fotografering i klima med høy luftfuktighet


Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg jobber for tiden i Qatar hvor det er 45 grader og ekstrem luftfuktighet. Jeg har forsøkt meg på å ta noen bilder, men 2 sekunder etter at jeg går ut er det umulig å se noe i søkeren ettersom kameraet blir helt klamt og alt av glass dugger.

 

Det skyldes sikkert at det er så stor forskjell på temperatur inne og ute, men vil det normalisere seg etter hvert? Jeg har ikke tatt sjansen på å ha det ute noe særlig lenge ettersom jeg er redd for at det skal skade kameraet. Er det grunn til bekymring?

 

Jeg har med meg Canon 400D og G7.

 

Noen som har tips til hvordan man løser dette?

 

..espen..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis dette skjer når du kommer ut, noe jeg antar, så kan du ha en plastpose rundt den, brødpose f.eks..

 

Putt kameraet i en slik, sug ut så mye luft du klarer, og knytt igjen. Så tar du med deg kameraet ut, og lar det være en stund i posen til temperaturen har utjevnet seg i/på kameraet. All duggen skal komme på posen og ikke på kameraet.

 

Med dugg på og i kameraet kan du få det på brikken også, og når det tørker kan det bli spor etter det vil jeg tro, slik som på andre overflater hvor vann tørker.

 

Håper dette hjelper noe, har brukt dette trikset noen ganger ved ektremt lav temperatur ute, og normal inne.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...