Gå til innhold

[løst] 7900gt - overopphetet?


Anbefalte innlegg

Edit: Sjekket temp osv, og tok screens...

Edit2: Løst

 

Kjøpte i dag en shuttle pc med diverse stash og en 19"lcd

 

Det sto i anonnsen at skjermen var gammel og hadde en del døde pixler.

 

Og en liten stund så det ut som om det var en del døde pixler.

 

Men jeg ble mer skeptisk når jeg så det kom fler og fler "døde" pixler desto lenger pcen sto på, når jeg prøvde å restarte den, var det flere av tekstelementen før windows startup loadingen, var flere av bokstavene i rare farger, og noen av bokstavene var tegn. %¤`/ osv...

 

Deretter lot jeg den stå på en stund, og etter en stund fikk jeg et lite glimt av en bluescreen og så restartet den. Tok av det ytre kabinettet på pc'en, og merket at skjermkortet var veldig varmt.

 

Har ikke fått sjekket tempraturen enda, vet ikke helt hvem av tempraturene i bios som viste skjermkort tempraturen.

 

Tenker jeg skal prøve å fikse det, før jeg tar det opp med selger. Har sendt han en melding om at jeg tror det er galt, og skal sjekke det ut mer.

 

er ikke sikker på hva for et hovedkort som sitter på den enda, men det er en intel pentium dual core 3ghz, 1024mb twinmos ram, 200gb hdd, 300watts strømforsyning.

 

Han skrev i annonnsen at han hadde fjernet den orginale dvd-brenneren, fordi skjermkortet trakk for mye strøm, så det fulgte med en ekstern dvd brenner.

 

Jeg kjørte INGEN programmer når jeg fikk bluescreenen og pcen skrudde seg av, ingenting var innstalert, ikke koblet til internett, helt nyinnstalert windows xp pro sp1. og det ytre kabinettet var av.

 

Hvor skal jeg begynne å feilsøke? Skru ned frekvensen på skjermkortet? Prøve å sette en vifte rett på pcen for å kjøle den ned? Noen programmer som jeg kan bruke for å få bedre oversikt over tempraturen?

 

Håper noen kan hjelpe meg!

 

Mvh

Kristian

post-61602-1185247201_thumb.jpg

post-61602-1185247210_thumb.jpg

post-61602-1185247218_thumb.jpg

Endret av night_mare
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er nok ikke noe galt med selve shuttelen - men grafikk kortet .

Utfra Everest bildet er GPU = 95°C . Annet ser normalt ut.

Virker veldig høyt dersom det er IDLE (2D modus) og kabinett dekslet av. Normalt er vel for mange fra 70-80°C under 3D load.

Er det et 7900 med skiftet orginal vifte til egen innkjøpt ville jeg nok vurdert å reinstallere fra bunn av GPU kjøler på det .

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Fant ut at ny vifte var det ikke plass til i min shuttle-pc

 

Men tok av vifta på skjermkortet, og fant ut at 95% av kjølepastaen lå rundt, og ikke på gpu-en, det mest klønete jeg har sett.

 

Tok av det rundt med en tørr q-tips, og la på ny akkuratt passe tynt lag på gpu-en. Deretter fjernet jeg alt støv på skjermkort, skjermkort vifta, og blokka med q-tips og støvsuger.

 

Resultatet ble at etter 10timer uptime i idle, deretter en test med 3dmark03 (fikk rimelig bra score, i forhold til andre med samme systemet) så ligger tempraturen på gpu-en på 51grader.

 

Altså, før jeg gjorde noe med det, kunne jeg ha over 100grader rett etter windows startup, dvs at jeg nesten halverte tempraturen :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...