Gå til innhold

Musikk/studio pc Q6600


Anbefalte innlegg

Hei, skal bygge en pc til musikk-bruk, vil ha en maskin med mye kraft som bråker lite. Blir å kjøre på XP nå, men sikkert Vista 64bit senere en gang.. Vil gjerne også ha muligheten for å overklokke litt når den tid kommer.

 

*Asus P5K, Intel P35, LGA775

 

*Intel Core 2 Quattro Q6600, BOX, LGA775

 

*Asus EN7300LE/TOP/HTD/256, 7300LE, PCI-E (funker dette greit til Vista? Vil aldri bli gaming e.l. på denne maskinen)

 

*Antec Performance P182, Midi, No PSU, eller

Antec Solo Miditower, Pianosort/sølv (Uten strømforsyning)

 

*Corsair CMPSU-520HXEU, 520Watt

 

*Scythe Ninja Plus, Multi Socket cpu fan

 

*Corsair TWIN2X2048-6400C4, 2x1024MB

 

Høres dette greit ut? Andre alternative forslag?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har planer om å bygge en pc for akkurat det samme formålet, musikkstudio, og har satt opp et spec nesten identisk med ditt.

Men jeg tenkte å gå for Lian Li Midi PC7ASCANDV3 kabinett og 7600gt skjermkort. Jeg tenkte å kjøpe LC Power 550W "Super Silent - Black" PSU, noen som har kjennskap til den ? Vil den dra systemet mitt ? Billig, men som fattig student så må jeg prioritere her :-)

Lenke til kommentar

Nei, trenger ikke det kjappeste skjermkortet eller DX10, trenger heller å bruke de pengene på ett kvalitetslydkort. Tenkte at jeg heller kan oppgradere til 8xxx senere hvis/når jeg skulle trenge det. Kan ikke huske sist jeg spillte, det er flere år siden. Men det jeg er litt skeptisk til er den PSU'en, til 399.-. Prøvde å finne litt info/tester om den på google, men kom stort sett bare til franske & nederlandske sider.

Lenke til kommentar

Takk for konstruktive svar.

 

Anng. skjermkort så var det en på Soundonsound.com som annbefalte ATI HD 2400, billig men med dx10 støtte. Musikkpc'er krever jo "ingenting" av skjermkortet men dx10 kan vel være kjekt for Vista kompabilitet? Noen erfaringer?

 

Tror kanskje den Antec p190 er litt for stor/dyr for meg.

 

Jeg tenkte å kjøpe en samsung ekstern dvd-brenner, får jeg pes med å installere windows o.l. hvis jeg ikke har noen intern cd-rom?

 

Probbarn: Hvorfra har du tenkt å bestille delene? Ser ut for meg at SHG.no blir billigst, men har hørt om folk som ikke er så fornøyde med servic'en til SHG.

 

Mvh

Svein

Lenke til kommentar

Jeg kom billigst ut på SHG, men tenkte å kjøpe kabinettet & PSU på Netshop. Kabinettet er satt ned 200, til 695, hvis man bestiller denne uka. Med LC Power 550W kommer det på under 1100, det er levelig :)

Liker veldig godt utseende på Lian Li kabinettene, ikke no plastikk og unødvendig stæsj.

Lenke til kommentar

Hvis pris er uviktig så vil nok et 8-CPU system (f.eks. 2 x Xeon quad) gi den beste ytelsen, men for all del, Q6600 et godt valg og bedre enn f.eks. E6850.

 

Ellers... jo mere ram jo bedre, men 2 gb bør holde. Hva slags sw-sequencer bruker du ?

 

Ser du har fått flere svar ang. kabinett/vifter/skjermkort så jeg har ikke noe mer å tilføye der.

 

Hva slags lydkort har du tenkt å kjøpe... jeg vurderer nemlig å bygge en musikkproduksjons PC selv :)

Lenke til kommentar

Så lenge jeg bruker 32-bit vil jeg ikke tjene så mye på å ha mer enn 2gb ram.

 

Jeg har fra før et Terratec ews-88d med 10 digitale I/O koblet opp mot en digitalmikser, blir sikkert å skifte det også før eller senere, men inntil videre holder det plenty. Skulle jeg hatt nytt lydkort så synes jeg T.C.electronics konnekt 24D ser veldig interessant og kult ut.

 

Pris spiller jo inn, og typisk med dual-cpu systemer får en ikke ytelse som tilsvarer pengene det koster. For oss som driver med musikk vil trolig q6600 være cpu'en som gir mest for pengene, vi står jo i en særstilling siden de fleste sequencere kan utnytte mange kjerner veldig godt, og skalerer bra med økt antal kjerner.

 

Svein

Endret av Mora_di2
Lenke til kommentar

Hvis du skal bruke PC-en i lyd sammenheng. Er det vel viktig at den skal være stabil. Så en PSU som nyter bra med volt, er vel viktig?

 

Siden du PC-en til lyd, ville jeg valgt E6850 istedet. Da jeg tror du ville dra mere nytte av 3GHz, enn 2.4Ghz. Programmene du bruker vil kan jeg ikke tro er laget for quad enda. Hvis de er, så kan en Q6600 kanskje vært kult å ta ibruk. Men for seriøst bruk, ville jeg anbefale E6850.

Lenke til kommentar

Du har rett i det med ram, ikkeno poeng i å kjøpe f.eks. 8GB ram når XP addresserer maks 4GB. Med dagens ram priser ville jeg for min egen del gått for 4GB, spesielt med tanke på heftig bruk av softsamplers og best mulig "smooth" audio streaming.

 

Ang. lydkort så har jeg vurdert RME og Motu, men jeg har ikke fått med meg det T.C. lydkortet du her nevner. Det må sjekkes opp nærmere :) takk for tipset.

 

 

Med hensyn til pris/ytelse ville nok jeg også gått for en Q6600 til musikkproduksjon. :thumbup:

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981234789

du trenger egentilig ikke så sinnsyk bra cpu,( musikk prog i dag har så vit begynst å bruke dual core)

bedre med mye ram og rask harddisk løsning, og jeg ville ha kjørt XP men så lite jall kjørende i bakgrund

 

og et skjermkort som ikke har vifte.

 

altså så lite vifter som mulig så det blir stille..

 

så f.eks et Hammerfall lydkort og eksterne pre-amper

hvis du skal bruke den til recording også..

Endret av Slettet+981234789
Lenke til kommentar
Hvis du skal bruke PC-en i lyd sammenheng. Er det vel viktig at den skal være stabil. Så en PSU som nyter bra med volt, er vel viktig?

 

Siden du PC-en til lyd, ville jeg valgt E6850 istedet. Da jeg tror du ville dra mere nytte av 3GHz, enn 2.4Ghz. Programmene du bruker vil kan jeg ikke tro er laget for quad enda. Hvis de er, så kan en Q6600 kanskje vært kult å ta ibruk. Men for seriøst bruk, ville jeg anbefale E6850.

9134190[/snapback]

 

http://www.adkproaudio.com/benchmarks.cfm

I denne benchmarken er det brukt en Q6700, så jeg vet ikke hvordan en Q6600 vil stå i forhold til E6850, men i forhold til musikkproduksjon og ytelse så kan det se ut som om quadcore cpu'er kommer noe bedre ut sammenliknet med dualcore, selv om quad'en kjører på lavere klokkefrekvens.

 

 

Både Cubase og Nuendo støtter flerkjerne cpu'er. (dual og quad).

http://www.steinberg.net/fileadmin/redakti...g_Tech_Info.pdf

Endret av Technohead
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981234789
Hvis du skal bruke PC-en i lyd sammenheng. Er det vel viktig at den skal være stabil. Så en PSU som nyter bra med volt, er vel viktig?

 

Siden du PC-en til lyd, ville jeg valgt E6850 istedet. Da jeg tror du ville dra mere nytte av 3GHz, enn 2.4Ghz. Programmene du bruker vil kan jeg ikke tro er laget for quad enda. Hvis de er, så kan en Q6600 kanskje vært kult å ta ibruk. Men for seriøst bruk, ville jeg anbefale E6850.

9134190[/snapback]

 

http://www.adkproaudio.com/benchmarks.cfm

I denne benchmarken er det brukt en Q6700, så jeg vet ikke hvordan en Q6600 vil stå i forhold til E6850, men i forhold til musikkproduksjon og ytelse så kan det se ut som om quadcore cpu'er kommer noe bedre ut sammenliknet med dualcore.

 

 

Både Cubase og Nuendo støtter flerkjerne cpu'er. (dual og quad).

http://www.steinberg.net/fileadmin/redakti...g_Tech_Info.pdf

9134404[/snapback]

 

fordi det støtter betyr ikke at du får en bedre ytelse... du kommer langt med en dual core og nok ram...

Lenke til kommentar
Hvis du skal bruke PC-en i lyd sammenheng. Er det vel viktig at den skal være stabil. Så en PSU som nyter bra med volt, er vel viktig?

 

Siden du PC-en til lyd, ville jeg valgt E6850 istedet. Da jeg tror du ville dra mere nytte av 3GHz, enn 2.4Ghz. Programmene du bruker vil kan jeg ikke tro er laget for quad enda. Hvis de er, så kan en Q6600 kanskje vært kult å ta ibruk. Men for seriøst bruk, ville jeg anbefale E6850.

9134190[/snapback]

 

http://www.adkproaudio.com/benchmarks.cfm

I denne benchmarken er det brukt en Q6700, så jeg vet ikke hvordan en Q6600 vil stå i forhold til E6850, men i forhold til musikkproduksjon og ytelse så kan det se ut som om quadcore cpu'er kommer noe bedre ut sammenliknet med dualcore.

 

 

Både Cubase og Nuendo støtter flerkjerne cpu'er. (dual og quad).

http://www.steinberg.net/fileadmin/redakti...g_Tech_Info.pdf

9134404[/snapback]

 

fordi det støtter betyr ikke at du får en bedre ytelse... du kommer langt med en dual core og nok ram...

9134424[/snapback]

 

Sant nok, men det jeg vil fram til er at hvis en får (marginalt) bedre ytelse med en quadcore (ref. benchmarken) enn en dualcore og prisen er omtrent den samme, så ville jeg gått for en quadcore. (Q6600 vs E6850). Hvis en skal bruke PC'en til andre ting også, hvor f.eks. behov for høy klokkefrekvens melder seg, så må en jo ta hensyn til dette og ta et valg deretter.

Lenke til kommentar

Som sagt så står sequencere/musikkprogrammer i en særstilling når det gjelder å utnytte flere kjerner. Og i noen tilfeller vil ytelsen her nesten dobbles med firekjerner vs dobbeltkjerner. Disse utsagnene støttes opp av de fleste testene jeg har sett, og div proffe pc-til-musikk-byggere på www.soundonsound.com sitt forum (f.eks Peter C, som også er mannen bak "PAQ" kabinettene www.paqt.co.uk ), eksempelvis Steinberg sine sequencere og Sonar vil ha bedre ytelse med en q6600 enn med f.eks 6850. Det som er mest krevende i en sequencer vil være alle plug'inene, og siden disse fungerer nesten som et eget program er det veldig enkelt å lage mange threads av et prosjekt. F.eks. så gjør steinberg dette ved at hver enkelt mikserkanal (inkl. dens plug'ins) fungerer som en enkelt tråd, så lenge du bruker mer en 4 mikserkanaler :) vil en kunne dra nytte av fire kjerner.

 

Så musikkprogrammer er generelt MYE bedre til å utnytte mange kjerner en f.eks. spill o.l. Historisk sett har jo også mange av disse sequencerene opprinnelig vært lagd for mac, som har hatt dual-cpu'er ganske lenge, og har sikkert dratt med seg erfaringer/teknologi derfra. Hvis jeg husker rett, hadde Cubase på PC multi-cpu støtte lenge før dual-core kom.

 

Anngående ram, så er det vel diskutabelt hvor mye en tjener på å ha mye mer en 2gb i et 32bit xp, siden hvert enkelt program bare kan dra nytte av maks 2gb mens de resterende 2gb (i et 4gb opsett) kan kun brukes av windows/andre programmer (hvis jeg har skjønt rett).

 

Mvh

Svein

Endret av Mora_di2
Lenke til kommentar

Jeg har fra før et Terratec ews-88d med 10 digitale I/O koblet opp mot en digitalmikser, blir sikkert å skifte det også før eller senere, men inntil videre holder det plenty. Skulle jeg hatt nytt lydkort så synes jeg T.C.electronics konnekt 24D ser veldig interessant og kult ut.

 

 

Jeg ble litt nysgjerrig på oppsettet ditt.... hva slags digital mixer er det du bruker, er det en software mixer eller er det en hardwareboks ? Bruker du softwaresynther eller hardware ?

Lenke til kommentar

Nå så bruker jeg en Tascam Dm-24 (hardware) mixer med 16 analoge/mic in, og totalt 32 kanaler, koblet opp mot pc'en digitalt via Adat med 24bit og 44/48khz, har mulighet for 96khz men ser ikke det store poenget for meg (må ha særdeles bra utstyr/konvertere/akkustikk skal det være noen vits). Den gir meg også innebygde effekter jeg kan bruke ved opptak uten å bekymre seg for latency osv, og jeg kan bruke de motoriserte faderne og dedikerte transportknapper for å kontrollere Sequenceren. Jeg bruker forresten ikke mikseren for å mikse ned låter, mer bare som input/lytting på det jeg skal ta opp, og så synes jeg det er skikkelig digg å ha en mastervolume-fader :)

 

Synth'er er software, hvis det er ting jeg selv gjør hjemme (er gitar jeg egentlig spiller, så har ikke en bunch synther liggende og slenge).

 

Siden først utstyret mitt og miksere kom opp som topic.......Jeg har også en litt aldrende digitalmikser Fostex Vm-200 med motoriserte fadere, 8 analoge inn, 8 digitale inn men med dødt LCD display jeg vurderte å selge, evt. som en pakke sammen med Terratec Ews 88d og min P4 3ghz med 1,5gb ram ferdig satt opp med masse software. Gir 8 analoge inn på pc (4xlr), med hardware, latency-fri klang (for monitor under opptak) og motoriserte fadere som kan brukes som kontrollflate. Hvis det er noen som er interesserte/vet om noen som er interesserte går det VELDIG billig siden jeg ikke har bruk for mikseren lengre og snart ikke PC'en heller.

Endret av Mora_di2
Lenke til kommentar

Er det noen som har testet Intels P35 chipset opp i mot musikkbruk? Det bruker å ta litt tid før et nytt chipset er "stuerent" i musikk/studio PC'er...

 

Har bygget rundt 40 pc'er for musikkbruk og min erfaring er å bruke noe som er gjennomprøvet, dvs som oftest ikke det aller siste. Da er man hvertfall sikker på at systemet blir stabilt og man slipper å bruke tid på feilsøking.

 

Digidesign er veldig kresen på hva Pro Tools kan bruke, og deres "maler" for oppsett fungerer som oftest meget bra for andre systemer med Cubase/Nuendo eller Sonar.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...