Gå til innhold

Pentium 4 2.4/2.53 GHz (533) + hvilket hovedkort & RAM?


Anbefalte innlegg

Hei, håper noen gidder å svare på dette og hjelpe meg litt med valg. :)

 

Jeg skal sette sammen en ny maskin snart, men med alt og intet som er aktuelt av hovedkort og cpuer nå er jeg litt i tvil om hva jeg skal velge, og ikke minst hva slags RAM jeg skal gå for.

 

Jeg tenker meg en 2.4 GHz eller 2.53 Ghz Pentium 4, 533 FSB og DDR. Har ikke vært borti hardware noe særlig siden jeg satt sammen min Duron 800 med Abit KT7, så er nesten litt ute på tur når det gjelder hvordan specs tolkes nå, spesielt FSB og DDR, men uansett..

 

Hvilket hovedkort burde jeg gå for, eventuelt vente på, dersom jeg vil ha låsing av AGP/PCI (hadde ikke tenkt til å ødelegge onboard komponenter når jeg klokker opp :wink: ), bra lyd intergrert (skal bruke nåværende lydkort på en annen maskin), LAN og RAID (slik at totalt 8 IDE-enheter kan benyttes)? Firewire bør også være med. USB 2.0 goes without saying.

 

Lurte på om jeg skulle gå for EP-4PEA+, siden dette anbefales som overklokkingshovedkort på hardware.no eller Abit IT7-MAX2 V2.0, muligens den dyrere versjonen med panel i front..

Får imidlertid inntrykk av at det er nye chipsets på vei rundt hjørnet eller noe, siden jeg leste på forumet at man til nød kunne gå for det førstnevnte HKet..

 

I tillegg lurer jeg på hva slags RAM jeg skal kjøpe. Er det mest fornuftig å kjøpe 256MB med hardcore overklokkings-RAM eller en 512 MB brikke som ligger opp til tusenlappen som gir litt lavere FSB? Vil uansett ikke bruke mer enn 1000 kr på RAM for øyeblikket..

 

Noen anbefalinger å komme med (HK, CPU + DDR RAM?) Vil gjøre dette så billig så mulig men allikevel ende opp med en brukbar maskin. Er dritlei av hakking og slowmotion windows nå.

 

Max 5000 kr. Regner med å spare litt på å bruke boxed kjøler (disse er vel ikke så aller verst..?) - en stund hvertfall, regner med at temp-økning er utholdbar så lenge den ikke stiger over ca 50 grader.

 

 

PS: Når det gjelder Firewire - hvor er disse portene plassert? På selve hovedkortet eller med ekstra ekspansjonssak til å feste i kortplassene? Jeg ser ikke hvordan man får hovedkortet til å passe på vanlig ATX kabinetter (ihvertfall ikke mitt Lian Li PC-65 USB) dersom disse sitter på hovedkortet...

 

Oh, ja, siste ting: Jeg har nå en stillegående 300W Zalman strømforsyning fra 3dfxcool.no i mitt kabinett. Bør jeg ha en større strømforsyning? Det står en 370W i det nye Chieftec kabinettet vårt her, bør jeg bytte om på disse (eksisterende 800 Mhz Duron skal i det andre kabinettet)?

 

På forhånd takk,

Nobu

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvilket hovedkort burde jeg gå for, eventuelt vente på, dersom jeg vil ha låsing av AGP/PCI (hadde ikke tenkt til å ødelegge onboard komponenter når jeg klokker opp :wink: ), bra lyd intergrert (skal bruke nåværende lydkort på en annen maskin), LAN og RAID (slik at totalt 8 IDE-enheter kan benyttes)? Firewire bør også være med. USB 2.0 goes without saying.

De fleste nye p4-hovedkort har AGP/PCI-lock som standard, så det skal ikke være noe problem.

Anngående alle de andre featurene du nevner så er de vanskelig å få tak i hovedkort som støtter alt dette.

Noen hovedkort har de fleste featurene, men mangler f.eks 8x agp.

 

Lurte på om jeg skulle gå for EP-4PEA+, siden dette anbefales som overklokkingshovedkort på hardware.no eller Abit IT7-MAX2 V2.0, muligens den dyrere versjonen med panel i front..

Får imidlertid inntrykk av at det er nye chipsets på vei rundt hjørnet eller noe, siden jeg leste på forumet at man til nød kunne gå for det førstnevnte HKet..

EP-4PEA+har bare 4x agp og der mister du et av de alternativene som du har satt som krav.

Hvis burde vel egentlig ha et hovedkort med 8x AGP siden det ikke går ann å skaffe ved adapter osv slik som RAID, FireWire m.m kan gjøres.

 

Det samme problemet gjelder Abit IT7-MAX2 V2.0 som også bare har 4x AGP.

 

Hvilket hovedkort du skal velge vet jeg ikke erlig talt. Som du sier selv så er det nye chipset rett rundt hjørne og da er kanskje de featurene som du har lyst på en standard på de hovedkortene. Ikke vet jeg, men jeg ville ha ventet littegranne til jeg. Men det er opp til deg og bestemme ;)

I tillegg lurer jeg på hva slags RAM jeg skal kjøpe. Er det mest fornuftig å kjøpe 256MB med hardcore overklokkings-RAM eller en 512 MB brikke som ligger opp til tusenlappen som gir litt lavere FSB? Vil uansett ikke bruke mer enn 1000 kr på RAM for øyeblikket..

TwinMOS PC3200 DDR-DIMM 512MB CL2.5 ser ut som et bra valg hvis du ikke skal bruke mere en 1000kr på det.

Ja jeg ser at det er 1200kr, men tror ikke du 512mb ram for noe bedre pris fra et godt merke. 512mb ram er et must. Jeg angrere på at jeg valgte å kjøpe Corsair XMS 3000 256mb istenden for å kjøpe litt billigere ram og heller 512mb. Det merkest meget når man har photoshop, Macromedia, irc, Winamp, RaidenFTP osv oppe. Da hakker det som et lite *** her.

Noen anbefalinger å komme med (HK, CPU + DDR RAM?) Vil gjøre dette så billig så mulig men allikevel ende opp med en brukbar maskin. Er dritlei av hakking og slowmotion windows nå.

Max 5000 kr. Regner med å spare litt på å bruke boxed kjøler (disse er vel ikke så aller verst..?) - en stund hvertfall, regner med at temp-økning er utholdbar så lenge den ikke stiger over ca 50 grader.

Kan egentlig ikke gi deg noe anbefalinger på hovedkort-siden enda.

Det er for mange kort som magler ditt og datt. De fleste nå for tiden har det meste men mangler 4x AGP, noe som jeg ser på som et lite must.

JA jeg vet at hastigheten for det ikke er den store i per dags dato, men hvis man tenker litt langsiktig så er var ikke 4x AGP spessielt raskt da den kom og 2x var standaren.

 

RAM TwinMOS PC3200 DDR-DIMM 512MB CL2.5 som jeg har nevnt tidligere.

 

CPU Intel Pentium 4 2.53 GHz Boxed PC533 er min ambefaling.

Du skal komme deg greit over den magiske 3Ghz-grensa med den cpu'en.

PS: Når det gjelder Firewire - hvor er disse portene plassert? På selve hovedkortet eller med ekstra ekspansjonssak til å feste i kortplassene? Jeg ser ikke hvordan man får hovedkortet til å passe på vanlig ATX kabinetter (ihvertfall ikke mitt Lian Li PC-65 USB) dersom disse sitter på hovedkortet...

Firewire er som oftest plassert bake på hovedkortet når de er innebygd.

Mitt Epox 4g4h+ har i allefall det.

Oh, ja, siste ting: Jeg har nå en stillegående 300W Zalman strømforsyning fra 3dfxcool.no i mitt kabinett. Bør jeg ha en større strømforsyning? Det står en 370W i det nye Chieftec kabinettet vårt her, bør jeg bytte om på disse (eksisterende 800 Mhz Duron skal i det andre kabinettet)?

Hvis du ikke skal ha alt for mye stash inne i så skal det holde med 300W.

Men med tanke på at HDD har en tendens til å sammle seg opp etter hvert og lagrinsbehovet alltid blir større så er kanskje lurt å ha litt ekstra, men noen nødvendighet er det ikke.

Lenke til kommentar

Jeg skrev ikke noe om 8x AGP, men som du sier kan vel dette være lurt å vente på.. Det vil si, at det kommer litt fler hovedkort med det slik at jeg kan velge et med de features jeg ønsker samt dette..

 

Fornuftig det du sier om firewire/raid ja..

 

Takker for råd..

 

Håper at det er fler som tar seg tid til å lese gjennom og gi meg noen tips om kort de anbefaler.

 

Grunnen til at jeg vil ha det meste intergrert er at jeg skal bruke de tilsvarende komponentene i min nåværende PC i en ny PC til dama, og erstatte dem med onboard for å gjøre det så billig som mulig. Skal også dele ADSL her, så da hadde det vært greit å få en LAN-ctrl fiks ferdig uten å måtte kjøpe enda et kort.

 

Med AGP/PCI lås slipper jeg også å tenke på at disse onboard-elementene går til skeis.

Lenke til kommentar
Asus P4G8X har vel det du trenger...

 

Edit: Bortsett fra 8 IDE-enheter da...

Jeg så på det kortet men kunne ikke finne ut om det var 8x AGP på det.

Asus.com sto det ingenting om den hadde 8x så vidt jeg kuinne finne. (men så er jeg en elendig leiter også ;) )

 

Jeg skrev ikke noe om 8x AGP, men som du sier kan vel dette være lurt å vente på.. Det vil si, at det kommer litt fler hovedkort med det slik at jeg kan velge et med de features jeg ønsker samt dette..

:eek:

 

My bad, men du fikk i allefall en ting til å bekymmre deg over ;)

Lenke til kommentar

Jo, men jeg legger heller litt ekstra i hovedkortet der. Kortet har jo også støtte for Dual DDR. Regner med at det blir 2*256 TwinMOS PC3200 RAM og en S-ATA disk. Fortsatt usikker på skjermkortet, men jeg tror jeg tar et Radeon 9500. Har ikke all verden med 3D behov.

Lenke til kommentar
Jo, men jeg legger heller litt ekstra i hovedkortet der. Kortet har jo også støtte for Dual DDR. Regner med at det blir 2*256 TwinMOS PC3200 RAM og en S-ATA disk. Fortsatt usikker på skjermkortet, men jeg tror jeg tar et Radeon 9500. Har ikke all verden med 3D behov.

 

Hm, kan du forklare Dual DDR og hvordan det fungerer? Antar at det gir bedre resultater i spill osv, med tanke på at minne har svært mye å si for at det går glatt og fint..

 

Førøvrig lurer jeg på hva man skal gjøre ut av PCXXXX (sett inn passende tall) betegnelsene.. F.eks PC2100, 2700 og 3200.. Har disse noe med kompatibilitet å gjøre eller er det betegnelser for hvor mye man får presset ut av brikkene, eller...?

 

Og S-ATA? Utdyp. Ny HD-standard?

 

Det er lenge siden jeg har hatt med hardware å gjøre :oops:

Lenke til kommentar

 

Hm, kan du forklare Dual DDR og hvordan det fungerer? Antar at det gir bedre resultater i spill osv, med tanke på at minne har svært mye å si for at det går glatt og fint..

 

Førøvrig lurer jeg på hva man skal gjøre ut av PCXXXX (sett inn passende tall) betegnelsene.. F.eks PC2100, 2700 og 3200.. Har disse noe med kompatibilitet å gjøre eller er det betegnelser for hvor mye man får presset ut av brikkene, eller...?

 

Og S-ATA? Utdyp. Ny HD-standard?

 

Det er lenge siden jeg har hatt med hardware å gjøre :oops:

 

Dual DDR gir dobbel båndbredde til minnet (ved bruk av to minnebrikker). PCXXXX angir hastigheten på minnet, og S-ATA er en HD standard ja. Mange fordeler som f.eks. større båndbredde og du slipper de gamle parallellkablene.

Lenke til kommentar

 

Hm, kan du forklare Dual DDR og hvordan det fungerer? Antar at det gir bedre resultater i spill osv, med tanke på at minne har svært mye å si for at det går glatt og fint..

 

Førøvrig lurer jeg på hva man skal gjøre ut av PCXXXX (sett inn passende tall) betegnelsene.. F.eks PC2100, 2700 og 3200.. Har disse noe med kompatibilitet å gjøre eller er det betegnelser for hvor mye man får presset ut av brikkene, eller...?

 

Og S-ATA? Utdyp. Ny HD-standard?

 

Det er lenge siden jeg har hatt med hardware å gjøre :oops:

 

Dual DDR gir dobbel båndbredde til minnet (ved bruk av to minnebrikker). PCXXXX angir hastigheten på minnet, og S-ATA er en HD standard ja. Mange fordeler som f.eks. større båndbredde og du slipper de gamle parallellkablene.

 

Det vil si at jeg må kjøpe meg en adapter for å bruke mine eksisterende HDer/IDE-enheter med denne?

 

Man må bruke to brikker (slik som du skrev, 2 x 256MB) for å få utnyttet dette potensialet? Ser forøvrig at det er 4 DIMM-sloter på kortet.. Noen forklaring på dette? Leste noe om RDRAM..?

 

Leste forresten i FiringSquad.com sin review følgende "...insofar as gaming is concerned, it merely performs on par with the chipsets that are already available and it does so for significantly more money that could be effectively repurposed."

 

Hm, hm. Ble litt i tvil om jeg skal satse på dette eller ikke. Det er jo i spill at jeg først og fremst merker treghet i systemet..

Lenke til kommentar

Det vil si at jeg må kjøpe meg en adapter for å bruke mine eksisterende HDer/IDE-enheter med denne?

 

Man må bruke to brikker (slik som du skrev, 2 x 256MB) for å få utnyttet dette potensialet? Ser forøvrig at det er 4 DIMM-sloter på kortet.. Noen forklaring på dette? Leste noe om RDRAM..?

 

Leste forresten i FiringSquad.com sin review følgende "...insofar as gaming is concerned, it merely performs on par with the chipsets that are already available and it does so for significantly more money that could be effectively repurposed."

 

Hm, hm. Ble litt i tvil om jeg skal satse på dette eller ikke. Det er jo i spill at jeg først og fremst merker treghet i systemet..

 

Du kan fortsatt bruke standard IDE-enheter på det, men du kan i tillegg bruke S-ATA. Det er 4 DIMM-sloter ja. Det er derfor jeg kjøper 2*256 på den. Slik at jeg i tillegg kan kjøpe til to nye senere for å få en gig. Tror kortet støtter 4 GB RAM totalt, men det trenger ikke jeg.

 

Leste et sted at det var idioti å ha dette kortet uten å overklokke det. Sjekk tester på Anandtech og Tomshardware.

Lenke til kommentar
Jo, men jeg legger heller litt ekstra i hovedkortet der. Kortet har jo også støtte for Dual DDR. Regner med at det blir 2*256 TwinMOS PC3200 RAM og en S-ATA disk. Fortsatt usikker på skjermkortet, men jeg tror jeg tar et Radeon 9500. Har ikke all verden med 3D behov.

 

TOTALT bortkastet å klasse på med slikt minne på dette kortet. På det groveste gir dual DDR 15% ytelsesforbedring over ett P4PE kort med OK minne. Overklokker du vinner P4PE, da P4G8X kortet kun kjører synkron minne/FSB.... (!) Anbefaler heller å gå for ett godt PE kort med høylvalitets Corsair XMMS minne. (3500 e.l.)

 

-KJ

Lenke til kommentar
TOTALT bortkastet å klasse på med slikt minne på dette kortet. På det groveste gir dual DDR 15% ytelsesforbedring over ett P4PE kort med OK minne. Overklokker du vinner P4PE, da P4G8X kortet kun kjører synkron minne/FSB.... (!) Anbefaler heller å gå for ett godt PE kort med høylvalitets Corsair XMMS minne. (3500 e.l.)

 

-KJ

Bortkastet?

Neh veit du ka. 15% er meget mye.

Og det anngående høykvalitetsminne så ville jeg heller ha hatt litt dårligere ram en å kjøpe en 256 brikke XMS3500. Jeg har selv en Corsair XMS 3000 og angrer som et helvette på at jeg ikke kjøpte billigere ram og heller skaffet meg 512 i stede for 256.

Lenke til kommentar
Bortkastet?

Neh veit du ka. 15% er meget mye.

Og det anngående høykvalitetsminne så ville jeg heller ha hatt litt dårligere ram en å kjøpe en 256 brikke XMS3500. Jeg har selv en Corsair XMS 3000 og angrer som et helvette på at jeg ikke kjøpte billigere ram og heller skaffet meg 512 i stede for 256.

 

Les posten. Det er totalt bortkastet å kjøre på med PC3200 minne (400DDR) på en plattform som er sertifisert for PC2100 minne (266DDR). Du skal være rimelig optimist hvis du tror at du skal nå 200MHz på FSB og virkelig utnytte potensialet i den PC3200 brikken. Dette kommer av at Granite Bay hovedkort kjører synkron FSB / minnebuss.

 

På P4PE kan man derimot kjøre minnet mye høyere enn FSB, og dermed oppnå bedre ytelse med godt minne. Min påstand er at ett P4PE med godt minne vil kunne nå nesten like gode minneverdier som ett P4G8X, til en lavere pris.

 

Jeg har selv P4G8X med PC3200 CL2 minne, så jeg har testet det jeg prater om.... Mitt P4PE scorer bedre med XMMS3500 minnet og en FSB på 174, enn P4G8X kortet på 180MHz. Hvis du har erfaringer som tilsier det motsatte, så er jo dette interessant. Fortell hvilken hardware du har brukt, hvilke innstillinger og hvilken software du brukte for å måle ytelse, så skal jeg se om jeg finner ut noe.

 

-KJ

Lenke til kommentar
Bortkastet?

Neh veit du ka. 15% er meget mye.

Og det anngående høykvalitetsminne så ville jeg heller ha hatt litt dårligere ram en å kjøpe en 256 brikke XMS3500. Jeg har selv en Corsair XMS 3000 og angrer som et helvette på at jeg ikke kjøpte billigere ram og heller skaffet meg 512 i stede for 256.

 

Les posten. Det er totalt bortkastet å kjøre på med PC3200 minne (400DDR) på en plattform som er sertifisert for PC2100 minne (266DDR). Du skal være rimelig optimist hvis du tror at du skal nå 200MHz på FSB og virkelig utnytte potensialet i den PC3200 brikken. Dette kommer av at Granite Bay hovedkort kjører synkron FSB / minnebuss.

 

På P4PE kan man derimot kjøre minnet mye høyere enn FSB, og dermed oppnå bedre ytelse med godt minne. Min påstand er at ett P4PE med godt minne vil kunne nå nesten like gode minneverdier som ett P4G8X, til en lavere pris.

 

Jeg har selv P4G8X med PC3200 CL2 minne, så jeg har testet det jeg prater om.... Mitt P4PE scorer bedre med XMMS3500 minnet og en FSB på 174, enn P4G8X kortet på 180MHz. Hvis du har erfaringer som tilsier det motsatte, så er jo dette interessant. Fortell hvilken hardware du har brukt, hvilke innstillinger og hvilken software du brukte for å måle ytelse, så skal jeg se om jeg finner ut noe.

 

-KJ

 

 

Hei, er det noe HK + CPU + RAM du vil anbefale?

 

Forøvrig er jeg ennå usikker på om jeg skal gå for litt mindre RAM som kan gi bedre resultater FSB-messig, eller litt mer RAM som er your average overklokking...

Lenke til kommentar

Intel Pentium 4 Northwood 2.5GHz 512Kb Boxed (with cpu-cooler!) Socket 478 P4S478NW-25R   Webpris 2473.00

 

Asus P4S8X/LAN/S-ATA Hovedkort S478/P-4

SIS648, ATA/133, ATX, DDR, IE1394, 8X

 

Corsair CMX512-3200C2 XMS3200 512Mb DDR PC3200 CAS2 400Mhz with Heatsink (AMD OK)Lager Webpris 1964.00

 

Totalt inkl moms 

6098.0

 

 

Dette hadde jeg bestilt per dags dato. MEN så er det nye p4 chipset rett rundt hjørne så... :shrug:

Lenke til kommentar

Jeg befinner meg i en lignende situasjon som trådstarteren...kanskje bortsett fra at jeg ikke har tenkt å bruke så mye penger.

 

Men hva er dette med 8x AGP?

 

Det er så mye å holde styr på her, så best å forhøre seg grundig før man går til innkjøp. Når selv de som har peil har vanekslig for å bli enig om hva som lønner seg sier det seg selv at det ikke er lett. For meg er hastighet, onboard lyd og helst firewire høyeste prioritet når det gjelder nytt hovedkort +cpu.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...