Gå til innhold

Kritikk - H - Half Faced Portraits II


Anbefalte innlegg

Et nytt bilde i ein serie som eg hovudsakleg held på med for å lære meg å ta portrettbilde. Likar egentlig utrykket ein får ved å berre ha med halve ansiktet, men dette er jo temmelig individuelt. Dei to som eg har tatt bilde av til no, har virka rimelig fornøgde.

 

Har ikkje justert bildet anna enn å ta bort saturation under Raw-justering, fjerna noko småtteri med healing brush og lysna enkelte småområde.

 

Kritikk og kommentarar blir sett stor pris på.

 

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
63047.jpg

 

Exif:

63mm

400iso

1/200s

F 2.8

Blits i taket

 

Canon Eos 1Ds

Canon Ef 24-70 2.8

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette er en form for portrett som jeg liker, og som jeg selv brukte med hell på et portrett av en katolsk prest jeg kjenner i Roma for halvannet år siden. Synes også du har lykkes godt her. Det eneste jeg vil nevne som jeg ikke er helt fornøyd med her, er at du har blitt forført av de gøyale dof-mulighetene som utstyret gir deg. Dette bildet har jo ingen dof i det hele tatt. Jeg er enig i at det er effektivt, men du kunne i alle fall latt nesetippen bli skarp. Når nesen er ute av fokus blir det for mye for meg.

Likevel synes jeg det ble bra når alt tas med i betraktning. Jeg er ikke så kritisk til haken som en annen er, fordi bildet er så utradisjonelt komponert i utgangspunktet. Hvis det hadde vært et mer tradisjonelt portrett, så mener også jeg at det hadde vært skjemmende.

Lenke til kommentar
1Ds har vel ikke akkurat blitt omtalt som støykongen

9130899[/snapback]

Med et slik kamera har nok trådstarter valgt riktig mht innstillinger. Han kunne ha blendet ned et ekstra steg etter min mening, og da hadde han i alle fall hatt behov for iso 400. Minimun 1/100s bør man egentlig strebe etter, fordi man aldri er garantert mot bevegelsesuskarphet under den grensen. Selv ville jeg også valgt 1/200s hvis jeg brukte et nyere FF-hus, i dette tilfellet ville jeg faktisk vurdert iso 800, og blendet ned et til to steg. Det er det som er så deilig med et profesjonelt Canon-hus av nyere generasjoner (inkl. 5D). Støyen er nesten fraværende opp til iso 3200. Selv på iso 3200 er et kamera som 5D akseptabel, for å ikke snakke om 1D MkIII, som gir veldig fine bildefiler på så høy iso.

Trives med Canon jeg, og muligheten for at en lottegevinst kan gjøre meg lykkelig i opptil flere timer i uken. Man glemmer fort regninger og hverdagens kav når man kan vandre ned gatene midt på natten og knipse bilder som om det var rundt lunchtider ;)

 

 

Det eneste som mangler nå er en skikkelig lottogevinst. Noen som har en garantert superpotvinnerkupong å låne meg?

:hmm:

Endret av PMnormal
Lenke til kommentar
1Ds har vel ikke akkurat blitt omtalt som støykongen

9130899[/snapback]

Med et slik kamera har nok trådstarter valgt riktig mht innstillinger. Han kunne ha blendet ned et ekstra steg etter min mening, og da hadde han i alle fall hatt behov for iso 400. Minimun 1/100s bør man egentlig strebe etter, fordi man aldri er garantert mot bevegelsesuskarphet under den grensen. Selv ville jeg også valgt 1/200s hvis jeg brukte et nyere FF-hus, i dette tilfellet ville jeg faktisk vurdert iso 800, og blendet ned et til to steg. Det er det som er så deilig med et profesjonelt Canon-hus av nyere generasjoner (inkl. 5D). Støyen er nesten fraværende opp til iso 3200. Selv på iso 3200 er et kamera som 5D akseptabel, for å ikke snakke om 1D MkIII, som gir veldig fine bildefiler på så høy iso.

Trives med Canon jeg, og muligheten for at en lottegevinst kan gjøre meg lykkelig i opptil flere timer i uken. Man glemmer fort regninger og hverdagens kav når man kan vandre ned gatene midt på natten og knipse bilder som om det var rundt lunchtider ;)

 

 

Det eneste som mangler nå er en skikkelig lottogevinst. Noen som har en garantert superpotvinnerkupong å låne meg?

:hmm:

9130922[/snapback]

 

Sant det du sier, men jeg svarte mer på de tidligere innleggene om at det var synd å måtte bruke iso 400 samt tilhørende poster ;)

5D står øverst på ønskelista (handlelista)

Endret av Jurgis
Lenke til kommentar

Jo da, jeg forstod hva du mente. Var nok ikke helt presis i mine formuleringer, så de kan bli oppfattet som det motsatte. Jeg hang meg egentlig på dine formueringer med en liten ode til FF, noe jeg vet at du ikke har noe i mot. Jeg vet at vi to er meningsfeller i denne saken, så mitt klossete forsøk var ment som en støtte til dine tanker her ;)

Lenke til kommentar

Takk for alle kommentarar. PNormal: joda, kunne nok frest på enda litt meir Dof, men desse portretta er som sagt tatt mykje for øvinga si skyld, though med en veldig bevisst komposisjon, fargevalg og egentlig også med tanke på DOF.

 

FF er jo også svært gøy iogmed at det er mulig å få til såpass kort DOF. Til portrett i jobbsammenheng, ville eg heilt klart gjort det på ein annan måte, men på desse litt meir eksprimentelle, så syns eg det er greit å gjere det litt meir som eg vil ha det. ;)

 

Kan jo tenke korleis det blir når eg går til anskaffelse av 50mm 1.4... :innocent:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...