Gå til innhold

Intel prosessorer, best verdi for pengene?


Anbefalte innlegg

Nå som Intel har redusert prisene er det en del prosessorer som ender opp med samme pris. Inne på komplett under socket 775 ligger no: "Xeon X3220", "Intel Core 2 Quad Q6600" og "Intel Core 2 Duo E6850" på samme prisnivå. De alle koster 2350 kr. Men hvilken prosessor ville være den beste til å kjøre spill? Enten velge en av 4-kjernene eller gå for dobbeltkjernen med med Mhz?

 

 

 

 

 

 

 

Mvh,

John Holmes.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

E6850 vil nok uten tvil være det beste valget for spill generellt. Noen spill kan ta bruk av mer enn 2 kjerner, men det er ytterst lite til dags dato, og den ekstra ytelsen overskygges glatt av E6850's raskere klokkefrekvens.

 

På sikt vil nok sikkert quad-prosessorer være mer fornuftig for spill enn dual-cores, men innen slik software komer på markedet så spår jeg at både Q6600 og E6850 kommer til å være meget utdatert uansett, så da blir det et moot point.

 

-Stigma

Lenke til kommentar

Bygger ny pc, men trenger muligens tips hva jeg skal gjøre.

Problemet er cpu...

 

Hva kan anbefales til: Asus P5B ?

 

4GB Geil 800mhz

 

 

Skal jeg kjøpe en "rimelig" cpu nå eller skal jeg fleske til med en gang med noe dyrere?

 

Noen som anbefaler bedre hk eller er det bra nok?

 

Har mist500w psu og 512 geforce7600gs silent...

 

Maskinen vil brukes mest til applikasjoner (og litt spilling).

 

Jeg har ikke behov å få denne opp asap så spørsmålet er om jeg skal vente eller?

 

Tips/Hjelp mottas med stor takk :D

Lenke til kommentar

Ehm.. Litt off-topic her i innlegget over, men men. Tror Stigma forklarte det ganske så bra egentlig. Men det med at spill som er konstruert for 4 kjerner vil ha mer ytelse på Q6600, vil det ha noe å si at det ikke regnes som en ekte 4 kjerners prosessor? For første "ekte" 4 kjerners prosessor fra Intel er jo "Intel Yorkfield" som kommer i 4. kvartal. For om Q6600 ikke yter som en ekte 4 kjerner, så vil det vel oppstå problemer med spill som er designet for 4 kjerner? Og kanskje E6850 ville være et bedre valg?

Lenke til kommentar
For øyeblikket er E6850 den prosessoren som vil yte best jevnt over. Men ettersom flere spill og programmer blir kodet for multithreading, så vil Q6600 yte bedre. Så du kan si at Q6600 er mer fremtidsrettet av disse to.

9131923[/snapback]

 

Høres ut som en diskusjon jeg så for noen år siden. Mellom AMD og Intel.

 

For øyeblikket er P4 den prosessoren som vil yte best jevnt over. Men ettersom flere spill og programmer blir kodet for multithreading, så vil AMD sine prosessorer yte bedre. Så du kan si at AMD er mer fremtidsrettet av disse to.

9131923[/snapback]

 

Edit: glemte poenget med posten..

 

Kjøp den prosessoren som er best i dag. Når Q6600 er best av disse to er det helt sikkert en annen prosessor som er veldig mye bedre til en billig penge. Er du ekstra heldig så har Intel funnet ut at de må lage IN2 eller tilsvarende brikkesett.

 

Lykke til

 

Hilsen

-Framtidsrettet kjøper av AMD prosessor for et par år siden-

Endret av Sovehest
Lenke til kommentar
Men fungerer multithreading fult ut på Q6600 i og med at det ikke er en "ekte" 4 kjerners prosessor?

9133221[/snapback]

 

Designet på CPU har ikke noe å si for dette... Det er OS'et som fordeler tråder på kjerner. Crappy prosess scheduler i OSet -> dårlig ytelse. Som eksempel så kan Linux kjernen for maaange år siden nevnes, den skalerte dårlig på antall kjerner.

 

Men hvordan alle kjernene utnytter og deler på cache og effektivitet av minne, det kan CPU designet påvirke.

 

Og husk: 2.4GHz på fire kjerner blir ikke 4 ganger så kjapt som 2.4GHz i en kjerne. De aller færreste vil merke forskjellen mellom 2 og 4 kjerner, det kreves ganske spesielt bruk for at dette skal være avgjørende med dagens software.

 

Med 2 kjerner fjerner du fryktelig mange av de flaskehalsene man kan oppleve med 1 kjerne.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...