Gå til innhold

15K RPMs HDD


Anbefalte innlegg

Jeg har lyst på en 15000 RPMs harddisk. Eneste problemet er at jeg ikke vet noe om tilkoblingsmulighetene til denne svære greia.

 

Her er harddisken forresten http://www.psdata.no/ps.asp?it=130024&mlevel=070803

 

"MAX (RC) series comes with a dual ported hot-swap SAS interface connector"

 

SCSI SAS sier meg ikke mye. Hvordan vet jeg om hovedkortet støtter denne tilkoblingen? Eller hva må jeg lete etter?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg har lyst på en 15000 RPMs harddisk. Eneste problemet er at jeg ikke vet noe om tilkoblingsmulighetene til denne svære greia.

 

Her er harddisken forresten http://www.psdata.no/ps.asp?it=130024&mlevel=070803

 

"MAX (RC) series comes with a dual ported hot-swap SAS interface connector"

 

SCSI SAS sier meg ikke mye. Hvordan vet jeg om hovedkortet støtter denne tilkoblingen? Eller hva må jeg lete etter?

9120065[/snapback]

 

Du må ha et SCSI SAS controllerkort (PCI eller PCI-E alt etter hva hk har av porter) for å få kjørt den disken der. HK ditt, med mindre du har et proft serverhk til 10k ellerno i den duren, har garantert ikke SCSI controller/native støtte for en slik disk. De løsningene koster en del lapper å få på plass.

 

Her er de to SAS SCSI korta komplett feks fører.

 

/DFN

Lenke til kommentar
Jeg har lyst på en 15000 RPMs harddisk. Eneste problemet er at jeg ikke vet noe om tilkoblingsmulighetene til denne svære greia.

 

Her er harddisken forresten http://www.psdata.no/ps.asp?it=130024&mlevel=070803

 

"MAX (RC) series comes with a dual ported hot-swap SAS interface connector"

 

SCSI SAS sier meg ikke mye. Hvordan vet jeg om hovedkortet støtter denne tilkoblingen? Eller hva må jeg lete etter?

9120065[/snapback]

 

Du må ha et SCSI SAS controllerkort (PCI eller PCI-E alt etter hva hk har av porter) for å få kjørt den disken der. HK ditt, med mindre du har et proft serverhk til 10k ellerno i den duren, har garantert ikke SCSI controller/native støtte for en slik disk. De løsningene koster en del lapper å få på plass.

 

Her er de to SAS SCSI korta komplett feks fører.

 

/DFN

9120108[/snapback]

 

Takk :) Ser ut som dette er for dyrt, så denne planen gikk i dass xD. Får heller satse på en 10k RPMs SATA harddisk :p

Lenke til kommentar
his du går for SCSI U320 i stedenfor SAS, så får du kontrollerkort til ca 1500,-, og diskene koster det samme. men vil heller anbefale serien til seagate, 15k.5. denne serien er en del raskere.

9120595[/snapback]

 

Eneste er vel at SCSI U320 blir en stadig mindre interessant standard pga konkurransen fra raske SATA disker samt den mer fremtidsrettede SAS SCSI standarden. Den vil nok fortsatt eksistere en god del år, men da i et svært lite og spesialisert marked med følgelige priser og tilgjengelighet.

 

Dette markedet av hyperraske disker er jo også på full fart over til 2,5-tommers formfaktor osv så dagens serie med 3,5 SCSI-disker er vistnok den siste kommer. Mao om en planlegger å kanskje oppgradere en gang om 2-3 år kan det muligens bli vanskelig.

 

/DFN

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...