Gå til innhold

Ødelagt harddsik - noe håp?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er muligens et skudd i blinde, men prøv å dytt på strømkontakten på hd når den skulle ha startet.

Hvis det er brudd i loddepunktene på kontakten, vil den kanskje starte når du berører kontakten.Da er det bare å lodde over punktene og disken fungerer.

Dette reddet en disk for meg en gang.

Lenke til kommentar
Oki. Den slutta å funke når jeg starta pcn etter å ha flytta den, 2 hd'er fakjtisk..Men C: funker fortsatt, selvom den står på samme strømledning inne i kabinettet..

9116669[/snapback]

 

Skal du ha noe hjelp, må du først forklare hendelsesforløpet. Hva som skjedde før den forsvant. C: er det en disk eller en partisjon osv osv.

Lenke til kommentar

Er selve harddisken. Hadde 3 stk i pcn, og 2 tok plutselig kvelden da jeg skrudde på pcn etter å ha flytta den fra et rom til et annet.

Har de kobla til en ekstern IDE-kontrollerkort så fikk en feilmelding om den ikke fant noen av de 2 diskene da jeg slo på pcn.

 

Hoveddisken, den med C: funker fortsatt. Alle 3 var koblet til med samme strømkabel inni pcn.

 

Har prøvd begge 2 i en annen pc uten hell. De starter ikke opp, og går ikke rundt.

Lenke til kommentar
Er selve harddisken. Hadde 3 stk i pcn, og 2 tok plutselig kvelden da jeg skrudde på pcn etter å ha flytta den fra et rom til et annet.

Har de kobla til en ekstern IDE-kontrollerkort så fikk en feilmelding om den ikke fant noen av de 2 diskene da jeg slo på pcn.

 

Hoveddisken, den med C: funker fortsatt. Alle 3 var koblet til med samme strømkabel inni pcn.

 

Har prøvd begge 2 i en annen pc uten hell. De starter ikke opp, og går ikke rundt.

9121212[/snapback]

 

Vel jeg mista to nylig, samme prob. IDE 80 bla bla bla connector shit, finner ingen disk. De ville bare ikke starte. Har skrevet til Samsung fordi man skal ikke miste en disk etter et år og en annen etter tre fire. Håper du ikke mista like mye som meg :( Skal følge dem skikkelig opp denne gangen, jeg kan ikke ha det slik at musikken, filmene, bildene mine osv osv bare forsvinner :thumbdown:

Lenke til kommentar

Det du kan prøve om du er über desperat etter å få tak i filene, er å oppdrive en identisk harddisk, og bytte om på kretskortene under harddisken. Mest sansynlig er motor og alt inne i selve harddisken intakt siden det skjedde plutselig, og å bytte kontrollerkortet kan gjøre at du får rettet dataene dine.

 

Når det er sagt, kan det like gjerne være elektronikken inne i harddisken som er røket - og du må det er ikkje sikkert at kort fra samme modell, men ulik revisjon er kompatible, så ideelt sett må du finne en disk med samme P/N.

 

Med et enkelt multimeter kan du sjekke om de ulike delene får spenning - men der er sikkert ikkje så veldig lett å finne skjema til de kretskortene, dog med litt flaks kan det hende du finner datablad til enkelte av komponentene. Og du kan også forsøke å måle om disken i det hele tatt trekker strøm (måle ampére i serie med harddisken).

Lenke til kommentar

Hvis dette skjedde etter flytting og du kjører de fra PCI ide kontroller. Sikker på at ide kontrolleren sitter skikkelig i? Samme gjelder ide/sata kabel og strømkabel :)

 

Har nemlig opplevd det samme med ide kabel hvor hd1 funka, hd2 ikke ble oppdaget. Var heldig da det viste seg kun å være dårlig kontakt

Endret av Tydeus
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...