Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Saab 95 - Turbo gåen? *LØST*


Anbefalte innlegg

Hei,

Min Saab 95 (2000 mod/88' km) er blitt merkbart slappere i det siste. Turboen skal slå inn ved 3000 rpm - nå skjer det absolutt ingen ting.

 

Lurer på følgende:

Er det noe jeg kan sjekke selv? Hvis merkeverksted er alternativet: hva kan jeg forvente at en slik reparasjon kan koste (Worst case) ?

 

Takker for alle svar !

 

mvh r.-

Endret av roger_h99
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

viss turboen din er gåen så hadde sett svære røykskyer komme ut av eksosen din. så det er nok ikkje gåen viss du ikkje har lagt merke til noke slikt. kan vere ein eller annan slange som har løsna? har du prøvd å sjå over slangene til og frå turbo?

Lenke til kommentar

Kjør en tur med vinduene åpne og hør etter rare lyder. Det kan godt være en slange som har revna eller hoppa av. Da burde du høre vesing fra luftlekkasjen.

 

En annen mulig feil kan være defekt fjær i actuatoren. Actuatoren er "trykklokka" som styrer wastegaten. Wastegaten slipper eksos utenom turboen, rett til eksosanlegget. Defekt fjær gjør at wastegaten åpnes på mye lavere ladetrykk enn normalt.

Lenke til kommentar

Update (dersom noen finner det interresant):

 

Det var en hendel som styrte et spjeld som hadde løsnet. Tok Autohuset 30 min og 600,- å finne ut av.

 

(Ironisk: disse bilene har sensorer og lamper for nesten alt mulig, men når vitale motordeler konker lyser ingen lamper :hmm: )

 

Takk for alle innspill!

 

mvh r.-

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...