Gå til innhold

UbuntuStudio - noen spørsmål


Anbefalte innlegg

Har et Echo Mia lydkort så jeg tenkte jeg skulle prøve å installere UbuntuStudio. Må si jeg ble mektig imponert over alle programmene som fulgte med! Det var bra!

 

1. Men jeg har problem med å få begge lydkortene til å fungere. Jeg bruker Mia-kortet til opptak og et integrert til avspilling. Men jeg har støtt på problemer.

 

Til nå har jeg gjort følgende:

wget ftp://ftp.alsa-project.org/pub/firmware/alsa-firmware-1.0.14rc3.tar.bz2
tar -xjvf alsa-firmware-1.0.14rc3.tar.bz2
cd alsa-firmware-1.0.14rc3
./configure --with-cards=via82xx,mia --with-oss=yes --with-sequencer=yes
make
sudo make install

Og det gikk greit. Men etter restart så har jeg ikke lyd i det integrerte kortet. Jeg ser ved å ta opp i Ardour at jeg får lyd inn i Mia-en.

 

I går klarte jeg én gang å få begge til å fungere samtidig, men det virket ikke lengre etter en omstart.

 

Noen idéer? Har planer om å ta opp ting med bandet, men har ikke fått dette til å fungere enda.

 

 

2. Når jeg starter så ser jeg at jeg kan velge mellom en generic- og en lowlatency-kernel. Hva er best? Hva er forskjellen?

 

 

3. Fins det et program som viser oversikt over alle inn- og utganger på lydkortene? Og som viser hvor det er aktivitet? Alsamixeren viser bare mange inn- og utganger men ikke noe informasjon om de. Jeg vet ikke hvor lyden kommer fra eller går til.

Endret av Xecuter88
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
I går klarte jeg én gang å få begge til å fungere samtidig, men det virket ikke lengre etter en omstart.

9114932[/snapback]

Kan du beskrive hva du gjorde for å få begge kortene til å fungere samtidig? Jeg tror det da vil være enklere for meg å hjelpe. :)

Lenke til kommentar
I går klarte jeg én gang å få begge til å fungere samtidig, men det virket ikke lengre etter en omstart.

9114932[/snapback]

Kan du beskrive hva du gjorde for å få begge kortene til å fungere samtidig? Jeg tror det da vil være enklere for meg å hjelpe. :)

9115330[/snapback]

 

For å være ærlig så har jeg ikke peiling. Jeg bare installerte det.

 

Kan hende at jeg installerte først uten å kjøre ./configure +++ for så å installere med ./configure med det etterpå.

 

Skal prøve det nå.

 

Etter å ha prøvd programmer som Ardour og Rosegarden med vanlig kjerne (utenom Ubuntu Studio), er erfaringen at de klager over at latencyen er for høy.. så å bruke low latency-kjerna er nok et krav for å i det hele tatt få brukt disse programmene skikkelig.

9115825[/snapback]

 

Ok takker. Hva er latency? I hvilken sammenheng er det snakk om?

Lenke til kommentar

Fra Wikipedia :

The time taken in digital audio systems to convert the signal from analog to digital, process it and then convert it back to analog. An example of latency is: Say you have a keyboard connected to your computer, if you have a stock computer, latency is the time that it takes for the note that you press to come out of the computer. It does not come out straight away.

 

Dvs, når du gjør lydopptak, så vil du at det du spiller inn skal lagres, samtidig som lyden du lager avspilles i sanntid. Den vanlige kjernen er ikke optimisert for dette, og det er lett å få forsinkelser, noe som er veldig lett å høre, og dermed umulig å jobbe med.

Lenke til kommentar

Det hjalp meg dessverre ikke stort, vi får håpe noen andre her har svaret.

 

For øvrig er latency kun et problem om du skal gjøre flerspors innspillinger som skal synkroniseres med hverandre eller med en metronom. Om formålet er enkle opptak med kun ett spor vil ikke latency ha noen effekt på resultatet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...