Gå til innhold

Guide: Fotoprogrammer


Anbefalte innlegg

Nye bildebehandlingen til Microsoft som følger med i Vista lagrer også all informasjon i selve bildet.

og ikke i en database. Jeg har hvertfall flyttet bilder mellom pcer som har vista instalert, og alle får da opp hvem som er på bildet, hvor, anledning og år.

 

Ulempen er her at denne informasjonen ikke kommer opp i feks windows xp, så er litt usikker her på hva som gjør det og om det går å få denne infoen i andre programmer enn der de er lagret.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Nye bildebehandlingen til Microsoft som følger med i Vista lagrer også all informasjon i selve bildet.

og ikke i en database. Jeg har hvertfall flyttet bilder mellom pcer som har vista instalert, og alle får da opp hvem som er på bildet, hvor, anledning og år.

 

Ulempen er her at denne informasjonen ikke kommer opp i feks windows xp, så er litt usikker her på hva som gjør det og om det går å få denne infoen i andre programmer enn der de er lagret.

9121876[/snapback]

 

Det er jo en standard-tag å lagre dette i, ikke exif men noe annet, mulig det begynner på I. Ellers så er det vært rykter om at også vista sin bildeviser endrer selve fila, og ikke bare taggen, en tabbe MS har gjort ved flere anledninger tidligere, som gjør programmene adskillig mindre til å stole på.

 

AtW

Lenke til kommentar
Er veldig fornøyd med picasa jeg også. Faktis fungerer jo dette programmet til helt enkel bilderedigering også, slik som å fjerne røde øyne f.eks.

Kan jo legge til at Elkjøp og Lefdal fremkaller bilder til 0.50,- pr bilde. Har selv benyttet dette og har ingenting å utsette på kvaliteten

9113362[/snapback]

 

En fiffig greie med picasa er at du kan bestille bilder fra bla japan foto og elkjøp direkte fra programmet - merk de du vil ha bilder av og klikk for web-bestilling.

Prøvde Japan-foto for noen dager siden og det gikk smertefritt.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Gjest Slettet-Pqy3rC
Slenger meg på de som roser FastStone. Er også min favoritt blant konkurrentene i den sjangeren, så det er synd det ikke blir nevnt.  Fullskjermsvisningen i det programmet er overlegen alt annet jeg har prøvd.

 

Helt enig. Jeg kjører med 2 skjermer så jeg har bildet fullskjerm på den ene skjermen og velger mellom bildene på den andre.

Den nyeste versjonen behandler dessuten .PEF filene fra mitt Pentax K10d korrekt (tidligere versjoner hadde problemer her).

 

Programmet har det vanligst redigeringsfunksjonene, batch prossesering og thumbnail database så det fort å få opp katalogoversiktene. Det spiser lite RAM i bruk og har smart bilde caching.

 

I det hele tatt underlig at FastStone ikke ble nevnt i artikkelen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...