Gå til innhold

BK: Solbergfoss kraftverk


Anbefalte innlegg

Bildet er tatt ca 2 blendere undereksponert iflg lysmåleren på kameraet for å unngå utbrent områder. Deretter kjørt (kanskje for mye?) i Lightroom for å få lyst opp de mørkere områdene. Har brukt fill light og tone curve. Jeg liker veldig godt stilen på husene og demningen ved denne kraftstasjonen. Vet ikke helt om jeg lyktes å fange det opp?

 

Exif | 24mm | 1/30sek | f22 | sigma 24-60:2.8

post-132426-1184879276_thumb.jpg

 

Edit: lagt til en mer "ubehandlet" versjon og en versjon med de gule skiltene fjernet.

 

"Ubehandlet:"

post-132426-1184946851_thumb.jpg

 

Uten de gule skiltene

post-132426-1184946891_thumb.jpg

Endret av Dork1337
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Likte motivet ditt godt og synes det var fint komponert. Etterbehandlinga var kansje litt voldsom siden bildet ikke ser helt ekte ut. Spesielt skyene nærmest og skjæret har fått noen rare fargetoner. Det kan jo være den effekten du var ute etter også? Syntes ikke det ødela bildet, men kunne vært spennende og sett det i en mer "ekte" versjon også. Et annet tips kan være og bruke større blenderåpning for og unngå difraksjon (stavet det riktig?) som gjør at objektivet ikke tegner så skarpt. Er vel ikke anbefalt og bruke noen høyere blender enn rundt 13 (litt avhengig av objektiv). Men et bra bilde som fanget interessen min. Mvh Gert A

Lenke til kommentar

Takk for kommentarer og tilbakemeldinger :)

 

Et annet tips kan være og bruke større blenderåpning for og unngå difraksjon (stavet det riktig?) som gjør at objektivet ikke tegner så skarpt. Er vel ikke anbefalt og bruke noen høyere blender enn rundt 13 (litt avhengig av objektiv)

 

Jeg hadde en slags plan om å kjøre på litt lang lukkertid for å blurre vannstrømmen litt, men det var for mye lys til å få det bra. Med denne planen sammen med at jeg undereksponerte/eksponerte etter høylyset resulterte i liten blender. Egentlig så likte jeg det litt softe preget bildet fikk, men jeg skal innrømme at det ikke egentlig var planlagt :) Skal se om jeg kan få lagt ut en mer ubehandlet eksponering i tillegg når jeg kommer meg hjem.

Lenke til kommentar
Jeg hadde en slags plan om å kjøre på litt lang lukkertid for å blurre vannstrømmen litt, men det var for mye lys til å få det bra.

Jeg syns det var ett bra bilde som det er mtp vannet. Jeg liker sånne bilder der man ser vannspruten og ser hvordan elva(?) går. Det kunne selvfølgelig vært moro å se ett bilde tatt med lengre lukkertid for å sammenligne resultatene. Glemte nesten å skrive at jeg likte bildet. Har sett på det flere ganger. :)

Lenke til kommentar

Et godt bilde, men jeg tror det kanskje hadde blitt enda mer dramatisk i sort/hvitt.

 

Jeg har forøvrig lett etter en location a la dette til et annet bildeprosjekt - er det mulig å passere over den broen/selve demningen (til fots eller med bil), eller må man ankomme på den siden av elva man skal ta bilder fra?

Endret av TheCooler
Lenke til kommentar

@ThorEH og MrOlsen: Enig med hensyn til skiltene. Skal se om jeg klarer å klone de bort

 

@TheCooler: Ja det er mulig å kjøre bil over demningen og det er parkeringsplass ihvertfall på den ene siden. Skal prøve meg på en s/h konvertering også. Legger det ut om jeg føler det lyktes.

 

Takker for at dere tok dere tid til å se

Lenke til kommentar

La til 2 nye versjoner etter forslag fra denne tråden. Valgte å ikke legge ut en s/h versjon da jeg ikke syntes jeg fikk det til å fungere. (trolig fordi jeg ikke har gjort så mye s/h konverteringer)

 

Edit: ser at versjonen uten skiltene ikke stemmer helt med den oprinnelige - Jeg klarte å resette RAW filen i lightroom og måtte rekonstruere etter beste evne - bommet endel dessverre.

Endret av Dork1337
Lenke til kommentar

Et ok fotografi, ville ha komponert litt annerledes og croppet bort buskasen på ve side. I tillegg ville jeg ha gjort bildet enda mer lys samtidig som å legge på litt mer kontrast.

 

Du sier du bruker Lightroom...jeg ville ha justert blåfargen slik at himmelen ble noe mørkere. Deretter finne ut hvilken farge som tilsvarte murbyggningen til høyre og gjort denne fargen lysere. Mulig også gjort skyene lysere ved å øke highlights. Ved å justere "lights" i forhold til "blacks" kan du få fine kontraster og toner. Det gjelder å prøve seg frem. Lightroom er gøy!

Lenke til kommentar

Stilig.

 

Tips ang vann og sånt: Kjøp polariserende filter. Ikke bare er det flott å ha til div makrofotografering etc, men det fungerer også som et nøytralt filter: Minus 3 steps, om jeg husker riktig. Veldig nyttig å ha når det er for lyst!

 

Edit: Stavefeil.

Endret av jpsalvesen
Lenke til kommentar
Var der forrige uke selv, synd jeg ikke hadde mere tid disponibel, da dette er et spennende motiv i mine øyne. Synes du har funnet en bra vinkel på bildet, men litt mørkt og usikker på fargene.....

 

9154249[/snapback]

 

Ja jeg tror jeg må ha hatt en miss med fargeprofil når jeg lagret de. Hadde mye klarere farger på bildene før de ble lagt ut. Jeg kommer nok til å ta en tur dit igjen snart for å prøve et par andre ting. Liker arikteturen på bygningene der veldig godt.

 

@jpsalvesen takk for tipset. Jeg viste ikke at polafilter også var lysfilter, men når du sier det virker det igrunn nokså logisk - særlig når jeg tenker på polaroid solbriller :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...