Gå til innhold

Forslag til ekstern harddisk og harddisk kabinett?


Anbefalte innlegg

Broderen min er ute etter ny harddisk. Den skal være på 500gb. Han er ikke sikker om han skal kjøpe hele eksterne harddisken eller om han skal montere egen harddisk i harddisk kabinett. Derfor trenger jeg forslag til gode 500gb eksterne harddisker og gode og robuste harddisk kabinetter.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Da skal jeg komme med et argument for ikke å velge en ferdigløsning. Det går ganske enkelt ut på, at hvis man vil ta disken ut av kabinettet, så mister man garantien. Det kan være mange årsaker til at man ønsker å gjøre dette. For eksempel at elektronikken i kabinettet ryker, og man ikke har vært nøye nok med backup.

 

Man vet heller aldri nøyaktig hvilken disk som sitter inni, så du vet ikke helt hva du får.

 

Selv vil jeg anbefale et Akasa Integral P2-kabinett i kombinasjon med en disk fra WD (WD5000AAKS) eller Hitachi (Samsung og Seagate har en langt dårligere løsning for å begrense skade på disken ved støt, noe som kan være mye mer kritisk i en ekstern diskløsning). Det er et relativt støydempende kabinett.

Endret av KAS
Lenke til kommentar

Jeg har tre Hitachi-disker som har surret og gått i 2-3 års tid. Stillegående er de også. Så de kan jeg anbefale.

 

Anskaffet meg for en stund siden en WD-disk og et kabinett (samme modeller som nevnt), rett og slett fordi den var mye billigere enn Hitachi-disken på den tiden, den hadde samme type støtsikring som Hitachi har hatt i en årrekke, og jeg trengte plass. Angrer ikke på det.

 

Hitachi har veldig gode strømsparingsfunksjoner, du kan "programmere" disken til å parkere lesehodet mens disken spinner, eller få den til å gå i standby, etter at den ikke har vært i bruk en stund. På den måten tåler disken en smell mer enn noe annet hvis den skulle få seg en dunk. Har selv vært uheldig en gang og er overbevist om at det hadde gått galt uten dette.

 

Når det gjelder støy har WD skjerpet seg betraktelig med de siste seriene dine, så det bør ikke stå på det. Likevel oppfattes støy forskjellig mellom de ulike modellene selv om tekniske parametere er like på papiret. Personlig ville jeg heller valgt Hitachi, da de nå koster ca like mye.

Endret av KAS
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...