Gå til innhold

CMYK Formaterte bilder.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg finner ut litt etterhvert jeg også. Gayscale gjør egetlig det jeg vil fant jeg ut. Da sitter jeg kun igjen med K verdier. Men det som nå er problemet er at printeren ikke fatter grayscale formateringen. Så jeg må har bildet formatert i CMYK med kun K verdier. Dersom jeg forandrer fra Gayscale og tilbake til CMYK så legger photoshop til CMY verdiene igjen.

Lenke til kommentar
Jeg finner ut litt etterhvert jeg også. Gayscale gjør egetlig det jeg vil fant jeg ut. Da sitter jeg kun igjen med K verdier. Men det som nå er problemet er at printeren ikke fatter grayscale formateringen. Så jeg må har bildet formatert i CMYK med kun K verdier. Dersom jeg forandrer fra Gayscale og tilbake til CMYK så legger photoshop til CMY verdiene igjen.

...så vi kan lage en oppskrift:

1. Kopier bildet :)

2. Åpne kopien i Photoshop og lagre som svart-hvitt bilde

3. Åpne svart-hvitt-bildet og gjør om til fargebilde

 

Da skal ikke Photoshop kunne huske fargene. Hvis du fortsatt ikke får det til, får du åpne svart-hvitt-bildet i et annet program for å gjøre om til fargebilde igjen...

Men husk at jo flere ganger du lagrer (eller konverterer), jo større sjanse er det for tap av bildekvalitet :)

Lenke til kommentar

Det fungerer nok ikke helt sånn heller. Fpr når photoshop skal lage en gråtone i CMYK så lager det gråtonene med og sette samme verdier fra alle fargene. Det blir nesten som når vi lager gråtoner med RGB. f.eks: 120, 120, 120. i RGB gir en gråtone. Ikke spør meg om hvorfor. Det måtte vel vært likegreit og hatt et gråtone bilde med kun K verdier, og 0 på alle de andre.

Lenke til kommentar

Skjønner ikke helt problemet ditt.

 

Hvis du først tar en kopi av originalbildet. Deretter gjør du bildet om til gråtoner, for til slutt å gjøre bildet om til CMYK igjen. Da er det et fargebilde, teknisk sett, men det er ikke farger i bildet.

 

Refererer Grafisk Kokebok:

 

«CMYK

Når man skal trykke fotografiske bilder eller andre fargebilder, bruker man vanligvis fargene cyan, magenta, gul og svart. Dette kalles firefargetrykk. Overgangen mellom RGB og firefarger kallesseparasjon. Et bilde i firefarger består teknisk sett av fire separate gråskalabilder. Hvert av disse bestemmer mengden av respektive trykkfarge. Et firefargebilde bruker 33 prosent mer minne enn det samme bildet i RGB-modus.»

 

Forøvrig en eminent bok jeg anbefaler.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...