Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Emergency! Stort blodtap. What to do?


Demantios

Anbefalte innlegg

Våkna akkurat og er ikke helt frisk om dagene. Så jeg våkna i en stor dam av blod. Så jeg fant ut at jeg hadde fått et anfal av neseblod. Så jeg gikk ned og stoppet det. Nå sitter jeg her og er utrolig svimmel og føler meg nesten litt borte.

 

Er ganske sikker på at det er pga blodtapet. Er det noe jeg kan gjøre? spise noe? klemme rundt noen steder? ellerno?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er ikke slik at du har mistet blodet for alltid, kroppen lager nytt blod hele tiden. Du kan miste en liter omså, den lager det på nytt igjen.

 

Det eneste er at du mister jo jern med blodet, jernnivået faller. Prøv å spis en boks leverpostei, det er rikt på jern. eventuelt ta en multivitamin tablett som har jern.

 

Og så er det bare å sørge for at du ikke blør mer, stopp blødningen. Det skader ikke å ringe og rådføre seg med legen.

Endret av Databamse
Lenke til kommentar

Det er sånn at ettersom blod er rødt og ganske klissete, ser det veldig mye ut så fort man blør litt. F.eks en halv desiliter vil føles som et stort blodtap, og se veldig dramatisk ut, særlig hvis det søles litt utover. Det skal ganske mye blødning til før man begynner å bli ustabil sirkulasjonsmessig, siden kroppen har 4-5 liter blod. En blodgiver tapper man en halv liter av,gitt blod har jeg gjort selv, da er det greit å ta seg et glass saft og hvile noen minutter før man går, men ellers går det greit. Kroppen erstatter blodet man har gitt ganske raskt etterpå.

Lenke til kommentar
du vet du ikke har mistet for mye blod når din første reaksjon er å skrive om det på forumet, og ikke med en lege :p

9100271[/snapback]

hehe, sant. men grunn til å tilkalle lege så jeg ikke, bare om jeg kunne bli kvitt svimmelheten ihvertfall

 

lever enda i beste velgående. tråden kan gjerne stenges;)

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...