Gå til innhold

[løst] css posisjonering. div side ved side

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Hvordan får jeg to div elementer i et annet div element til å legge seg side ved side.

de to elementene er halve bredden av det omfavnende div elementet. jeg får ønskelig effekt med css { position: absolute } og spesifisere marger/avstander, men da legger det seg tilsynelatende utenfor det omfavnende elementet.

Noen her som har en god løsning?

+---------------+
|div3           |
|+------+------+|
||div1  |div2  ||
||      |      ||
||      |      ||
|+------+------+|
+---------------+

Endret av grimjoey
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Php skriver ut annenhver div inne i "containeren" som id=left og id=right.

jeg forsøkte med #left { float: left; } og #right { float: right; } da får jeg de på hver sin side, men de havner ikke på samme linje.

+------------+
|container   |
|+----+      |
||left|      |
||    |      |
|+----+      |
|      +----+|
|      |righ||
|      |t   ||
|      +----+|
+------------+

Skrevet

Prøv å definere bredde på elementene som skal ligge inntil hverandre så summen blir mindre eller lik bredden av containeren.

Skrevet (endret)

har bredde lik halve kontainer. forsøkte bredde < container/2. hjalp ikke. forsøkt både display: inline; og å endre div til span. (div er block, span er inline) første gjorde ingen forskjell. andre ble helt rart. mulig det går an å jobbe ut i fra span, men det så ut som en del arbeid. alt ble litt hulter til bulter.

edit: undersøkte linken din. ser ut som display: table[-cell/-row]; er way to go. takk.

edit: rettelse: fikk det til med float left/right, men problemet er at containeren ikke følger med da, så bakgrunnen kutter.

+-----------------+
|div3             |
| +------+------+ |
| |div1  |div2  | |
| |      |      | |
| |      |      | |
| +------+------+ |
| +------+------+ |
| |div3  |div4  | |
+-|      |      |-+
  |      |      |
  +------+------+

Endret av grimjoey
Skrevet

For å få containeren til å følge med trenger du å legge til en clearfix. Den vanligste metoden er å legge til en div sist inni containeren, etter alt annet innhold i den.

F.eks

<div class="clearfix"></div>

Med følgende css

.clearfix {clear:both;}

Skrevet

har forsøkt clear: both; også. funka dårlig. ikke på den måten du beskriver dog. jeg brukte clear på de elementene som jeg har. la ikke til noe på slutten. mulig det funker, men jeg fant en løsning. kapslet inn de to elementene som skulle ligge side ved side i en ny div med { display: table-row; }. så la jeg til { display: table-cell; } i de aktuelle elementene.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...