Gå til innhold

Tyrkia - Lover og regler?


Anbefalte innlegg

Hei, jeg drar til tyrkia om 4dager og lurer litt på lover og regler der.

 

Har hørt at lovene er helt sinnsyke der nede, noen som har noen erfaringer? Var vell på nyheten for noen uker sider om en gutt som hadde tatt en jente med på rommet og kysset litt, han ble buret inne i mange mnder.

 

Noen som vet noe om tyrkia? Lover og regler? Dere kan også komme med erfaringer og evt. ting vi burde prøve mens vi er der nede.

 

Skal forresten til side.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Positivt? Halve familien blei matforgifta, og sjukehusene der nede er ikke allverden heller. Taxisjåførene holdt på å kjøre på meg FEM ganger når jeg gikk på gangfeltet, og det var for mange gateselgere. Det var i Side. Istanbul derimot er noe bedre...

Lenke til kommentar

Tyrkia er et hyggelig ferieland. Turistene er trygge i turistbyene (Politiet sørger for dette). God mat og god drikke. Hyggelige mennesker. Ikke tro på skrekkhistoriene andre har kommet med. Leger er dyktige (mange reiser ned for øyneoperasjon med svært gode resultater, eller kuropphold og får god behandling.

 

Men husk at du må prute i forretninger. De kan selvsagt lure deg (selge en vare dyrt som ikke er verdt pengene - men det er mer en sport enn egentlig luring). Du må passe deg når du skal krysse gaten (er vel stort sett bare i Norge du kan valse ut i veibanen/gangfelt uten å se deg for).

 

Men som alltid. Snakk med reiseguidene om hvilke ting du bør være obs på i det området du skal. Dette gjelder selvsagt severdigheter og turopplegg fra reisearrangør, emn også hvor du ikke skal gå sent på natten og hva du ikke skal gjøre. Religion er en seriøs ting. Ikke driv gjøn med den og respekter alle mosekeer og religøse tradisjoner.

Lenke til kommentar
Vet det :p Var ikke helt sikker på hva jeg skulle skive :p

Snakke stygt om regjeringa blir det vel :p

9095269[/snapback]

 

Tviler vel på om du blir fengsla for det. Når det gjelder lov og rett, så er vel ikke Tyrkia så veldig annerledes enn andre land. Turister har nok ikke så veldig mye å frykte ihvertfall.

 

Men en ting er dem strenge på der nede, ihvertfall for turister, og der er dop. Blir du tatt med hasj (uansett mengde), har du trøbbel...mer trøbbel enn du ønsker :D

 

Og som sagt tidligere her....trafikkregler tas på ingen måte alvorlig der borte. Så jeg ville tenkt meg om en eller to ganger før jeg evt. leide bil eller motorsykkel.

 

 

 

 

Pantera

Lenke til kommentar

Har vært i Tyrkia en gang og likte meg veldig godt der. Prisene er stort sett veldig hyggelige. Som nevnt så kan du anta at ingen følger noe som kan minne om norske trafikkregler. Mao, skal du gå over en gate, anta at bilistene er ute etter å kjøre på deg, så burde det gå bra ;)

 

...mener å huske noe om at de har en regel som sier at hvis de kjører på noen uten å ha tutet så er det bilisten sin skyld, ellers ikke. Mao tuter de som besatt hele tiden! :)

Lenke til kommentar
Var vell på nyheten for noen uker sider om en gutt som hadde tatt en jente med på rommet og kysset litt, han ble buret inne i mange mnder.

 

Kom gjerne med en link, for det der tror jeg ikke på.

 

Har hørt at du kan bli fengsla for og snakke litt stygt om kongehuset

 

Ja, det var jo synd da Tyrkia ikke har et kongehus. Tyrkia er en republikk.

Du kan derimot bli straffa for å snakke stygt om Tyrkias grunnlegger ataturk.

Men det er ikke snakk om harde straffer, normalt bare en bot.

 

Snakke stygt om regjeringa blir det vel 

 

Du bør slutte og komme med slutninger du har trekt fram inni ditt eget hode. og heller lese en bok om du er interessert.

 

 

Til trådstarter, Tyrkia er et flott land. Jeg kom nettopp hjem fra et 6 måneders opphold i tyrkia og jeg storkoste meg.

Lenke til kommentar

Som nevnt oppe,hold deg LAAAAAAANGT unna dop der nede,jeg traff en tyrker der nede når jeg var der for vel 4 år siden,han hadde suttet i fengsel i 6 mnd for hasj..og det var ikke mye heller,han sa menden men det husker jeg ikke.

IKKE kjøp parfyme på gaten og i småbutikkene,det er bare vann på de pakket inn i "ekte" parfymeflasker.

 

Prut i butikkene,det er nesten sosialt for de,men gold en hyggelig tone.

Tyrkere er et VELDIG hyggelig folkeslag,men pass på så de ikke lurer deg.

Det er veldig liten kriminalitet der,jeg så ikke en slosskamp en gang da jeg var der og jeg var der vel i 17 dager.

Hjelper litt på at politiet står med MP-5 og pistoler synlig rundt i gaten..

Lenke til kommentar

Typisk sånne historier som man har hørt fra søstera til kameraten til Tor som jobber på det lokale bilverkstedet. Har selv vært i Tyrkia, to ganger fatkisk, og har kun positive erfaringer.

 

Mange som blir matforgiftet har seg selv å takke, når de står og kjøper halvsmeltet is på stranden eller spiser kebab på en luguber gatecafé. Turismen er en viktig næring for Tyrkia, og i turistbyene (Side osv.) kan man gå trygt takket være synlig politi over alt. I storbyene er folk veldig "vestlige" og folk går i vanlige klær, har mobiltelefoner og drikker cola. Akkurat som oss.

 

For all del, ikke reis til de typiske turistmagnetene. Reis heller litt rundt og opplev ting.

Endret av EvenT
Lenke til kommentar

Vet ikke så mye om lover og regler i Tyrkia, men jeg vet at politiet der er enestående. Vi ble frastjålet når vi var der, og det tok ikke fem minutter før politiet var der, med fire mann. Det var så klart ikke allverden de greide å gjøre, men de gjorde det de kunne. Tok fingeravtrykk, avhørte ansatte ved hotellet osv. Dama i forsikringsseleskapet her i Norge hadde aldri sett maken til politirapport for et lite tyveri hun.

 

Hvis vi hadde hatt slik politi i Norge hadde det ikke vært så lett å stjele nei.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...