covah Skrevet 17. juli 2007 Skrevet 17. juli 2007 Alle Vista-64 hatere burde ta en titt på denne artikkelen på AnandTech. Som kjent kan 32-bits systemer bare adressere 4 GB. I både XP32 og Vista32 reserveres 2 GB til kernel space og 2 GB til user space, dvs. at hver applikasjon bare kan adressere 2 GB. Flere spill går allerede over denne grensa (feks. Supreme Commander), og antallet vil nok øke med tiden. Når applikasjoner (feks. et spill) går over denne 2 GB grensa, krasjer maskinen tilsynelatende uten grunn. Det er mulig å justere forholdet mellom kernel og user space, men det kan føre til ustabiliteter. Personlig er jeg sikker på at et 64-bits OS er veien å gå. Dessverre er Vista-64 fortsatt plaget av driver-problemer (og ukompatible spill, selv om det er spill-produsentenes feil). Dette er heldigvis noe jeg er sikker på løses i løpet av høsten/vinteren.
covah Skrevet 17. juli 2007 Skrevet 17. juli 2007 En del spill sier uttrykkelig fra at de IKKE kan kjøres i 64-bit. Siste Command&Conquer er en av disse. "OS: Windows XP, Windows Vista (32-bit; 64-bit versions of Vista are not supported)" som det står på EA's egne sider 9089085[/snapback] Dette er fordi EA bruker Securom 7 som kopibeskyttelse, noe som endel har problemer med i Vista64. Sjekk denne siden ang. hvordan man får C&C3 til å virke i Vista64.
jaf Skrevet 17. juli 2007 Skrevet 17. juli 2007 (endret) ta en titt på dtte kabinettet http://www.tomshardware.com/site/flash_vid...ase_review.html og dette hk som er litt mer fremtidsrettet med støtte for ddr3 https://prisguiden.no/product.php?product_id=75942 Endret 17. juli 2007 av jaf
Uglegutt Skrevet 18. juli 2007 Skrevet 18. juli 2007 Såvidt jeg forstod er det nokså stor forskjell (pris altså) på 640 ram og 768 ram også.Det er kanskje ikke verdt det ytelsesmessig i forhold til 640, hvis det ikke er fler fordeler med 768 kortene da..? 9089539[/snapback] Det er flere -og mer vesentlige- forskjeller på 8800gts -->8800gtx kortene enn minnemengden. Blant annet antall shadere, klokkefrekvenser og minnebåndbredde.
Ratleto Skrevet 18. juli 2007 Skrevet 18. juli 2007 Jeg vet ikke om jeg ville lagt ut noe ekstra for å få med kun 2 DDR3-slotter. Da ville jeg heller bare kjørt DDR2 hele veien. Man tenker ofte at man kan utsette full oppgradering dersom man kjøper et bra nok hovedkort, men man må som oftest bytte ut alt sammen likevel. Jeg var dog heldig. Fant ut for noen dager siden det som var en nyhet på hw.no i går - at Asus med BIOS-oppgradering nå "ordna" hovedkortet mitt til å støtte FSB 1333. Så da kan jeg kjøpe meg ny 4-kjerners CPU uten å miste noe hastighet på FSBen.
Togo Skrevet 18. juli 2007 Skrevet 18. juli 2007 (endret) Ta en titt på min pc. Er i samme situasjon som deg, så det burde nok passe. Jeg har tenkt til å bytte ut HK til p35, men er ikke helt sikker. Samme med CPU, har tenkt til å bytte den til Q6600, men venter å se hvor mye den kommer til å koste. Har tenkt til å legge til 2 gb med RAM til senere på høsten nærmere Age of Conan. http://prisguide.prisguide.no/vis_handlevo...waggon_id=47244 Endret 18. juli 2007 av Togo
Crossfire Skrevet 18. juli 2007 Forfatter Skrevet 18. juli 2007 Interessant! Planlegge ny pc er så gøy Jeg har utrolig lyst til å bare slå til og kjøpe nå/neste uke. Men jeg har et spørsmål som gnager litt da; kan det være mye å tjene (ytelsesmessig) på å vente i et par måneder til? Er det noe spesielt bra som kommer på markedet da (og som ikke vil koste mer enn det vi har diskutert her).
Crossfire Skrevet 18. juli 2007 Forfatter Skrevet 18. juli 2007 Ta en titt på min pc. Er i samme situasjon som deg, så det burde nok passe.Jeg har tenkt til å bytte ut HK til p35, men er ikke helt sikker. Samme med CPU, har tenkt til å bytte den til Q6600, men venter å se hvor mye den kommer til å koste. Har tenkt til å legge til 2 gb med RAM til senere på høsten nærmere Age of Conan. http://prisguide.prisguide.no/vis_handlevo...waggon_id=47244 9096726[/snapback] Hei, oppsettet ditt virket jo kurant. Lurer på hvorfor du har valgt så dyrt minne - er det veldig mye ytelse å tjene på det? Og gidder du kanskje å si fra hvis du bytter ut noe spesielt før du kjøper og hvorfor?
Trancton Skrevet 18. juli 2007 Skrevet 18. juli 2007 Er i samme situasjon som SOF, så følger godt med her, lenge siden jeg har snust på priser nå for tiden, men ser vel for meg å svi av det samme beløpet på en identisk type maskin...
ducA Skrevet 18. juli 2007 Skrevet 18. juli 2007 Hallo der crossfire. hvis du skal bare spille og slikt vanlige ting og ikke 3d modellering og video encoding og diverse programmer, så ville jeg godt for en e6850 cpu viss jeg var deg. Det skjermkortet 8800gtx for eksempel med 768mb ram, brukes bare 512 av de til selve grafikken de resterende 256 brukes til fysikk eller hva det nå heter på norsk.
sof Skrevet 19. juli 2007 Skrevet 19. juli 2007 Interessant! Planlegge ny pc er så gøy Jeg har utrolig lyst til å bare slå til og kjøpe nå/neste uke. Men jeg har et spørsmål som gnager litt da; kan det være mye å tjene (ytelsesmessig) på å vente i et par måneder til? Er det noe spesielt bra som kommer på markedet da (og som ikke vil koste mer enn det vi har diskutert her). 9097424[/snapback] Hehe, Crossfire. Flere som har penger i lomma som brenner . Jeg kunne også tenke meg å bestille NÅ!, men venter nok til september, kanskje man kan hanke ut et litegrann ekstra for grunkene :-) Ellers, mye bra svar her, savner litt mer info på RAID0 vits eller ikke, men alt i alt bra :-) Skal la -LIKMARK- ta et ekstra overblikk når det nærmer seg (lillebror :-)) sof
Togo Skrevet 19. juli 2007 Skrevet 19. juli 2007 Hei, oppsettet ditt virket jo kurant. Lurer på hvorfor du har valgt så dyrt minne - er det veldig mye ytelse å tjene på det?Og gidder du kanskje å si fra hvis du bytter ut noe spesielt før du kjøper og hvorfor? 9097461[/snapback] Hei igjen. Jo, jeg valgte det minnet fordi det har 1066mhz. Prøver å skape en minst mulig flaskehals mellom RAM og CPU. Har ingen planer om å overklokke rammen, så da kjøper jeg heller fiks ferdig fra fabrikken. Jeg skal informere deg når jeg gjør noen forandringer, ja.
jaf Skrevet 19. juli 2007 Skrevet 19. juli 2007 Jeg vet ikke om jeg ville lagt ut noe ekstra for å få med kun 2 DDR3-slotter. Da ville jeg heller bare kjørt DDR2 hele veien. Man tenker ofte at man kan utsette full oppgradering dersom man kjøper et bra nok hovedkort, men man må som oftest bytte ut alt sammen likevel. Jeg var dog heldig. Fant ut for noen dager siden det som var en nyhet på hw.no i går - at Asus med BIOS-oppgradering nå "ordna" hovedkortet mitt til å støtte FSB 1333. Så da kan jeg kjøpe meg ny 4-kjerners CPU uten å miste noe hastighet på FSBen. 9095735[/snapback] OBS,OBS asus p5kc støtter ikke raid0 http://vip.asus.com/forum/view.aspx?id=200...SLanguage=en-us så da har jeg byttet til Asus P5K Premium/WiFi-AP
Ratleto Skrevet 19. juli 2007 Skrevet 19. juli 2007 (endret) Hei, oppsettet ditt virket jo kurant. Lurer på hvorfor du har valgt så dyrt minne - er det veldig mye ytelse å tjene på det?Og gidder du kanskje å si fra hvis du bytter ut noe spesielt før du kjøper og hvorfor? 9097461[/snapback] Hei igjen. Jo, jeg valgte det minnet fordi det har 1066mhz. Prøver å skape en minst mulig flaskehals mellom RAM og CPU. Har ingen planer om å overklokke rammen, så da kjøper jeg heller fiks ferdig fra fabrikken. Jeg skal informere deg når jeg gjør noen forandringer, ja. 9100852[/snapback] Du trenger ikke mer enn 533 Mhz på minne for at det skal klare å holde følge med FSB på 1066. Ja, det høres rart ut, men en fin forklaring finner du i denne tråden. Edit: For FSB på 1333, trenger du altså minne som kjører 667 MHz. Endret 19. juli 2007 av Ratleto
Togo Skrevet 19. juli 2007 Skrevet 19. juli 2007 Ah, det gir mening. Takk skal du ha. Da blir det vel 4 gb uansett, da.
Togo Skrevet 19. juli 2007 Skrevet 19. juli 2007 (endret) Komplett har P5N på tilbud til 450,- kroner. Er demovare, men alikevel. Nesten halv pris i forhold til de andre butikkene. http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=33229...BE-D2583A1CB52E Endret 19. juli 2007 av Togo
sof Skrevet 24. juli 2007 Skrevet 24. juli 2007 Angående raid som jeg spurte om lenger oppe: Legger ut en link her dersom andre lurer på det samme som meg: http://www.tomshardware.com/2007/03/12/che...ptor/index.html Konklusjonen er vel egentlig at ja, Raptor disker med eller uten raid er raskere, men kanskje ikke så mye raskere at det faktisk er verdt det kontra lagringsplassen man får. that concludes my research :-) sof
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå