Gå til innhold

Akam.no: Ønsker en test av Olympus 730 Ultra Zoom


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Eventuelt gå direkte tilhttp://www.megapixel.net/reviews/oly-c730uz/c730uz-review.html

 

Etter det jeg kan se av testbilder og konklusjon synes jeg det var litt mye støy på bildene fra Olympus kameraet. I tillegg benytter dette kameraet det ny xD formatet på minnekortet (omtrent compact flash * 2 i pris, og maks størrelse 128Mb).

 

 

Derfor heller valget mitt mot Nikon 4300, dog 10X optisk zoom virker rimelig rått :D

Lenke til kommentar

Etter det jeg kan se av testbilder og konklusjon synes jeg det var litt mye støy på bildene fra Olympus kameraet.

På bilder tatt i dårlig lys eller uten stativ kan det bli litt støy. Men det BLIR mye støy på bilder tatt med mye zoom, fordi det er vanskelig å holde et kamera fullstendig i ro, og fordi 10x zoom tidobler dine bevegelser. Så det er lurt å bruke stativ.

Å ha en skikkelig blitz er også fint for å unngå denne støyen. Og da passer det jo bra at kameraet har inngang for ekstern blitz..

I tillegg benytter dette kameraet det ny xD formatet på minnekortet (omtrent compact flash * 2 i pris, og maks størrelse 128Mb).

xD kommer med inntil 512MB i løpet av februar, og ryktene sier 8GB (!) om ikke så lenge, så kapasiteten vil nok være god nok...

Prisen vil trolig også synke etterhvert som flere tar i bruk dette kortet. Kameraet kan også benytte SmartMedia, som ikke ligger like høyt i pris, men jeg velger heller xD fordi dette er "framtidas" kort og i tillegg skal det virke bl.a. raskere enn SmartMedia.

Lenke til kommentar

sitat fra denne testen,

"It has an excellent image quality, and even at the greatest magnification, its lens exhibits a relatively light chromatic aberration, and very little distortion."

Den største ulempen med den forrige modellen C-720, ifølge de testene jeg har lest, var nettopp "chromatic aberration" og "distortion". At disse problemene nå har blitt så små er jo ikke verst.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...