Gå til innhold

Chili con carne


H80

Anbefalte innlegg

Her er en oppskrift på en av mine slow-food-favoritter, Chili con carne.

 

Ingredienser:

1 gulrot

1 gul løk

2 fedd hvitløk

2 selleristenger

2 chili

1/2 paprika

100 gram bacon i terninger

400 gram karbonadedeig

1 liten boks tomatpure

2 bokser hermetiske tomater

1 boks tomatbønner

1 boks kidneybønner

 

Finhakk gulrot, løk, hvitløk, selleri, chili og paprika. Stek bacon i stekepanne i 3-4 minutter, legg så halvparten av grønnsakene i panna og stek i ytterligere 2-3 minutter.

 

Hell innholdet i stekepanna over i en kjele. Stek så karbonadedeigen i stekepanna, hell i resten av grønnsakene mot slutten av steketiden. Hell innholdet i stekepanna over i kjelen sammen med en boks tomatpure.

 

Sett kjelen over varmen og stek tomatpureen mens du vender den sammen med kjøttet og grønnsakene. Etter ca et minutt heller du de to boksene med tomater i kjelen. Når det koker, skrur du varmen helt ned og legger på lokk.

 

La retten småputre på svak varme i 1-2 timer. Mot slutten av koketiden heller du over de to boksene med bønner. Serveres med ris eller med nachos og rømme.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nei, det blir _ikke_ det samme med frysetørret mat...

 

Ekstra krydder kan f.eks være frisk basilikum, chilipulver, Santa Maria Chilimix, svart pepper etc, men etter et par timers putring smaker dette ganske bra som det er. Jeg foretrekker å heller ha i litt mer fersk chili (og jeg lar frøene være med i gryta).

 

En vanlig "feil" er å ikke ta seg tid til å la gryta stå lenge nok. Retten er jo "ferdig" etter 20-30 minutter, men smaken blir en helt annen, og mye fyldigere, etter to timer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...