Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

For de miljøvennlige: Mini på batteri.


Anbefalte innlegg

Det er ikke en vibrator det er snakk om, men BMW eide Mini, som får Lithium Ion teknologi under panseret.

 

Det er Hybrid Tech som står for konverteringen fra bensin til elektro motor.

 

http://www.motorauthority.com/cars/mini/al...ers-production/

 

Batteriene skal tåle 1500 omladninger, noe som tilsvarer en vanlig laptop's batteri, sikkert med 1. års garanti på batteriene (forbruks vare så reklamasjon kan man glemme)

 

Motoren er på 105 hester (75 kW).

 

Vekt blir på 1300 kg omtrent.

 

 

Kommer denne til Norge? uvist.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, utvilsomt. 19 mil på en opplading, vel, det er jo fullt brukbart egentlig. En Think har vel 15-17 mil på en opplading.

 

Kan også nevne at noen har lekt seg med Smart ForTwo også, og presenterer den som hybrid. Jeg gjør det enkelt og siterer bare fra artikkelen på DinSide:

 

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
Det finnes mange former for hybriddrift og en fullblods sådan må kunne gå i alle fall en begrenset strekning på kun elektromotoren. Dersom el-motoren kan brukes kun i kombinasjon med forbrenningsmotoren, kalles bilen gjerne en ”lett-hybrid”.

 

Mikro-hybrid

Når Smart kaller sin hybrid for mikro-hybrid, er det fordi elektromotoren ikke bidrar til fremdriften i det hele tatt. I stedet sørger den for å forsyne bilens strømkrevende prosesser med energi slik at bensinmotoren kan konsentrere seg om å flytte på bilen.

 

I tillegg fungerer elektromotoren som startmotor. Mikro-hybriden er nemlig utstyrt med et automatisk stopp-og-start-system som sørger for å slå av motoren når bilen står stille under eksempelvis køkjøring.

 

Resultatet er en reduksjon i drivstofforbruk på opptil 13 prosent under bykjøring. På blandet kjøring regner Smart med en gjennomsnittelig besparelse på om lag 8 prosent. Etter EU-standarden regner man med at forbruket kuttes fra 0,47 til 0,43 liter per mil.

 

Tilsvarende blir C02-utslippene senket fra 112 til omlag 103 gram per kilometer.

 

Ytelsene er de samme som for den vanlige bensinbilen. 0-100 går på 13,3 sekunder og toppfarten er 145 kilometer i timen.

 

Konseptbiler

 

Videre presenterer nå Smart også to konseptbiler som virker såpass jordnære at vi blir overrasket dersom de ikke kommer i produksjon litt senere.

 

Dieselhybrid

 

Den første det dreier seg om er også en hybrid, men denne er av typen full-hybrid som under kortere strekninger kan kjøre kun på el-motoren. Hybridteknikken er utviklet for både diesel og bensin, og er beregnet å gi en forbruksreduksjon på om lag 12 prosent i begge fall.

 

Noen tall for noen bensinvariant finnes ikke, men dieselhybriden klarer seg med kun 0,29 liter per mil på blandet kjøring. Til sammenligning bruker vanlige Fortwo CDI 0,33 på samme øvelse. CO2-utslippet er senket fra 88 til 77 gram per kilometer, et tall ingen andre produksjonsbiler med forbrenningsmotor er i nærheten av i dag.

 

Som en bonus blir ytelsene også markant bedre. Antallet hestekrefter stiger fra 45 til 72 og 0-100 går fire sekunder raskere enn for vanlige CDI; totalt 15,8.

 

El-bil

 

Til slutt tar vi også med den siste konseptbilen Smart viser for denne gang, nemlig en ren el-bil. Elektromotoren yter 41 hestekrefter og 0-60 kilometer i timen går på 5,7. Toppfarten ligger på 112 kilometer i timen

 

Rekkevidden er opptil 115 kilometer og å lade batteriet fra tomt til 80 prosent fullt tar fire timer. Fra helt tomt til helt fullt går det åtte timer. Til sammenligning skal en Think gå gjennomsnittelig 170 kilometer per lading.

 

Mikro-hybriden omtalt i første del av artikkelen går i produksjon til høsten og kommer til Norge mot slutten av året. Prisene er ikke klare.

 

Dieselhybriden høres veldig spennende ut.

 

Edit: La klippet fra DinSide i skjul, det ble ganske stort ...

Endret av OML
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...