Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Biler som bråker ?


Anbefalte innlegg

Vi kan alle høre forskjell på biler om hvor mye de bråker og ikke bråker.

Enkelte amerikanere men slett ikke alle suser stille forbi mens andre biler støyer noe jævlig. Hvorfor denne store forskjellen ?

Har noen eksempel på biler som i normal fart (80-100 km/time ) bare suser stille avgårde ?

Hva kan vi gjøre for å gjøre en bil så stille som mulig ?

ORN.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
eksosanlegget... kjøre på lavt turtall...

 

elektrisk bil :innocent:

9056259[/snapback]

 

Elektrisk ja, men det blir vel å ta å isolasjonsbånd rundt eksosanlegget først , det vil nok utgjøre mye. Kanskje det øker levetiden på anlegget også. En ting er sikkert og det er at slikt øker motoreffekten også.

Har noen erfaring med dekk og hvor stor effekt det kan ha på støyen. Gjerne eksempler (og bilmerker) TAKK.

ORN

Lenke til kommentar
Elektrisk ja, men det blir vel å ta å isolasjonsbånd rundt eksosanlegget først , det vil nok utgjøre mye. Kanskje det øker levetiden på anlegget også. En ting er sikkert og det er at slikt øker motoreffekten også.

Har noen erfaring med dekk og hvor stor effekt det kan ha på støyen. Gjerne eksempler (og bilmerker) TAKK.

ORN

9062319[/snapback]

Eksosbandasje/teip gjør da ikke noe med lydnivået. Tape rundt manifolden vil holde varmen inne i annlegget og gasshastigheten vil bli større.

Lenke til kommentar
men det verste er at VAG 1,9TDI lagar minst like mykje stygg lyd. forferdelig motor...

9065506[/snapback]

 

Har du hørt den første 1,9 dieselen som kom fra VAG? (tror det var den første) Har denne i min bil, 75 hk turodiesel (ikke intercooler), bråker helt sykt! Disse motorene ble brukt på første del av 90-tallet.

 

Mange synes lyden er forstyrrende, selv liker jeg den. :D

 

Synes likevel VAG har gjort en dårlig jobb angående lydnivå på de nyere dieselmotorene sine, kanskje det har noe med det tekniske å gjøre, men det har ikke jeg peiling på. På en gammel bil som min (94 mod) er det greit med litt lyd, men hadde jeg kjøpt en ny bil til 250-400k hadde jeg irritert meg på lyden.

 

Likevel er jo motorene noe av det beste som finnes på markedet når det kommer til driftsikkerhet og ytelse.

Lenke til kommentar
det blir vel å ta å isolasjonsbånd rundt eksosanlegget først , det vil nok utgjøre mye. Kanskje det øker levetiden på anlegget også. En ting er sikkert og det er at slikt øker motoreffekten også.

Isolasjon rundt eksosanlegget? Det bør være et matriale som ikke smelter eller brenner for eksosanlegget blir glovarmt. På racingbiler blir eksosanlegget både rødglødende og hvitglødende (Formel 1). På gatebiler blir det sjeldent fullt så varmt, men det blir varmt nok til å brenne bort det meste som kommer borti det og som er brennbart.

 

Jeg har hørt om enkelte som har tektylbehandlet eksosanlegget for å øke levetiden på det. Ukene inntill all tektylen var brent bort var den mest illeluktende perioden i disse personenes liv.

Endret av SeaLion
Lenke til kommentar

Isolasjon rundt eksosanlegget? Det bør være et matriale som ikke smelter eller brenner for eksosanlegget blir glovarmt. På racingbiler blir eksosanlegget både rødglødende og hvitglødende (Formel 1). På gatebiler blir det sjeldent fullt så varmt, men det blir varmt nok til å brenne bort det meste som kommer borti det og som er brennbart.

 

Jeg har hørt om enkelte som har tektylbehandlet eksosanlegget for å øke levetiden på det. Ukene inntill all tektylen var brent bort var den mest illeluktende perioden i disse personenes liv.

9068520[/snapback]

 

Tektyl ? På eksosen ?? Oops...... Gassmaske på !

Spørsmål 1 : Kan et billigdekk være støysvakt ?

2 : Er amerikanske dekkmerker mere comfortable ang. støy ?

Lenke til kommentar

"amerikanske dekk" er somregel av en mye hardere gummiblanding enn vi kjører med her på berget. Amerikansk og europeisk treadwear index kan ikke sammenlignes. Harde dekk er somregel ikke spesielt støysvake. Myke dekk er det, men de slites raskere. Mønsteret har også endel å si på støy.

 

Vet om flere som mener at blant annet cooper dekk (laget for amerikanske forhold) er helt håpløse å kjøre på når det er kjølig og vått ute.

Lenke til kommentar
men det verste er at VAG 1,9TDI lagar minst like mykje stygg lyd. forferdelig motor...

9065506[/snapback]

 

Har du hørt den første 1,9 dieselen som kom fra VAG? (tror det var den første) Har denne i min bil, 75 hk turodiesel (ikke intercooler), bråker helt sykt! Disse motorene ble brukt på første del av 90-tallet.

 

Mange synes lyden er forstyrrende, selv liker jeg den. :D

 

Synes likevel VAG har gjort en dårlig jobb angående lydnivå på de nyere dieselmotorene sine, kanskje det har noe med det tekniske å gjøre, men det har ikke jeg peiling på. På en gammel bil som min (94 mod) er det greit med litt lyd, men hadde jeg kjøpt en ny bil til 250-400k hadde jeg irritert meg på lyden.

 

Likevel er jo motorene noe av det beste som finnes på markedet når det kommer til driftsikkerhet og ytelse.

9067844[/snapback]

 

mykje lyd er ikkje gale i seg sjøl, men TDI har ujevn STØY. min MB 2,9DT (I5) lagar myke lyd og, men den er fin :love: V-motorar lagar ofte mykje lyd og, men den er gooood :) blir nesten litt våt i boksa av en skikkelig amerikansk V8, eller enda bedre, V10 med den spesielle femmerlyden i V form :D (Dodge/Chrysler (S)RT/10 anyone?) :dribble:

 

men på driftsikkerheit blir nok TDI slått i støvlane av både CDI (Mercedes) og D5 (Volvo)

 

 

eg såg foresten en bil her om dagen som hadde lyd som minna veldig sterkt om 1,9TDI.... en gammal ford transit :D riktignok uten turbo, men ellers var lyden veldig lik lol

Lenke til kommentar
"amerikanske dekk" er somregel av en mye hardere gummiblanding enn vi kjører med her på berget. Amerikansk og europeisk treadwear index kan ikke sammenlignes. Harde dekk er somregel ikke spesielt støysvake. Myke dekk er det, men de slites raskere. Mønsteret har også endel å si på støy.

 

Vet om flere som mener at blant annet cooper dekk (laget for amerikanske forhold) er helt håpløse å kjøre på når det er kjølig og vått ute.

9068630[/snapback]

 

Finnes mange forskjellige Cooper dekk da. Cooper Cobra G/T som ofte brukes på amcars kan være ganske glatte hvis det er vått ute, men Zeon 2XS som jeg kjører med på Sebringen er definitivt et at de råere dekka jeg har kjørt på. Zeon XTC fungerer også utmerket på vått føre, har et bra asymetrisk mønster som drenerer mye vann.

 

På 4x4 har jeg kjørt de fleste Discoverer typene, men her er det mer 4x4 egenskaper som blir forskjellen. Discoverer H/T er det klassiske dekket for alle fører. Cooper XST (4x4/SUV hjul) har min far på pickupen nå, og de sitter som JULING. Cooper Weathermaster S/T2 har jeg som vinterdekk på Jeep'en og er meget fornøyd.

 

Forøvrig skal det sies jeg har prøvd veldig mange andre forskjellige typer dekk på bilene jeg har eid/kjørt - min far driver dekkverksted. :)

Lenke til kommentar

vet ikke hvilken motor i rekken det er men 1.9 l tdi motoren i skodaen til fatter'n hørest nesten 10 mil unna hver gang jeg skal bli hetent av ham hører jeg det godt for den motoren har en lyd som kan minne om litt for mange 20 kr inger som er blitt jenglemt ved samensetting :)

Lenke til kommentar

Ja Jeg kjører en turbodieselbil selv som ikke akkurat suser stille avsted :no: Men hva med de nye commonrail-motorene de må da vel ha hatt en utvikling som gjør de mere støysvake eller ?

Eksosanlegget på min TDdiesel må skiftes snart ser jeg, det blir vel å ta et orginalt anlegg å håpe at det gir mindre støy, eller er det bedre å gå til spesialfirma som Svendsen eksos og la de bygge et anlegg ? :hmm:

Endret av ORN
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...