Gå til innhold

Hvordan dv-kassetter til mitt GS320 kamera?


Anbefalte innlegg

Har bestilt meg et panasonic GS320 videokamera, men lurte da på ossen kassetter dere anbefaler og hvor disse er å få kjøpt, lest at panasonic og sony er gode merker?

 

men lurer da på om noen kan gi meg noen anbefalinger, og gjerne gi noen opplysninger om punktene jeg har nevt under:

 

-merke

-pris

-kvalitet

-lengde

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå heter det vel egentlig "hva slags" og ikke "hvordan" kassetter. Bare et lite tips du kan dra med deg til neste norskprøve :)

 

Kjøp det merket som er lettest tilgjengelig i ditt nærmiljø, av kjente merker som Panasonic, Sony og lignende. Men bruk samme produsent hele tiden, da de forskjellige smøremidlene på forskjellige produsenters kassetter kan bli til kliss når de kombineres. Det kan føre til digital støy på dine opptak, og du må rense kameraet ofte.

 

Derfor... er f.eks. Panasonic lett tilgjengelig i butikker i nærheten av deg, kjøp det merket og hold deg til det :) Om du bytter mellom forskjellige modeller av Panasonic sine taper, er ikke så farlig. Bruker du et annet merke innimellom, bør du rense kameraet med en rensetape etterpå. Men unngå det så mye som mulig, da rensetaper sliter på videohodet.

 

De billige kassettene gir like god kvalitet som de dyre, og er mer robuste (tåler å bli brukt flere ganger), mens dyre taper er beregnet på langtidslagring og holder signalene mange flere år enn en billig tape. Bruk gjerne billige taper på råmateriale som ikke er så interessant å beholde (og du vet du kommer til å bruke tapen om igjen uansett), og dyre taper i situasjoner der du vet at råmaterialet kan ha en viss verdi om mange år.

Endret av Afseth
Lenke til kommentar
De billige kassettene gir like god kvalitet som de dyre, og er mer robuste (tåler å bli brukt flere ganger), mens dyre taper er beregnet på langtidslagring og holder signalene mange flere år enn en billig tape. Bruk gjerne billige taper på råmateriale som ikke er så interessant å beholde (og du vet du kommer til å bruke tapen om igjen uansett), og dyre taper i situasjoner der du vet at råmaterialet kan ha en viss verdi om mange år.

9055285[/snapback]

 

Tja, tror ikke vi blir enige i denne, men forhandlere og produsent av proffutstyr sier stikk motsatt. Billige taper har ikke like god holdbarhet på selve huset tapen ligger og tåler få overspillinger, mens de dyre jevnt over skal være bedre. Lett for selgere å si det, men jeg tror nå tvstasjoner verden over ville gitt lyd fra seg om dvcam og dvcpro taper ikke tålte mye mer enn taper til 10kr stykket på nille.. :cool:

 

Tror jeg har vært farlig nær å bruke en tape som "transport tape" mellom to systemer over 10 ganger uten problemer, profftaper fra jvc/panasonic(ironisk nok billigere enn mange normale taper i fotobutikker ellers...). Holdbarheten på disse kontra billigtaper med tanke på selve huset er også bedre, har opplevd billigtaper som omtrent detter fra hverandre altså de superbillige...ikke kjente panasonic/sony taper.

 

Men det viktigste er som du sier å holde seg til en type smøring og for folk flest er det da greiest å holde seg til EN produsent for enkelhetens skyld og dette får du kjøpt i de fleste foto/video/elektromarkeder, selv om prisen kan variere en del.

Lenke til kommentar
Tja, tror ikke vi blir enige i denne, men forhandlere og produsent av proffutstyr sier stikk motsatt. Billige taper har ikke like god holdbarhet på selve huset tapen ligger og tåler få overspillinger, mens de dyre jevnt over skal være bedre. Lett for selgere å si det, men jeg tror nå tvstasjoner verden over ville gitt lyd fra seg om dvcam og dvcpro taper ikke tålte mye mer enn taper til 10kr stykket på nille.. :cool:
Hehe... nei, det er vel bare bra at vi ikke er enige om alt heller. Men jeg har hørt en påstand fra mer enn én kilde, som for meg høres fornuftig ut: Dyre profftaper har et tynnere beskyttelseslag/coating på selve tapen som tillater signalene å bli lagret sterkere på tapen (signalene blir altså mer holdbare). Denne manglende coatingen gjør at tapen lettere kan slites, men det er ikke noe problem ettersom de stort sett brukes til mastring. Billigere taper har tykkere coating. Signalene blir ikke lagret like sterkt, men ettersom det er digitalt, gjør det ingen verdens ting med mindre man vil at det skal lagres i mange mange år. Signalene kan forsvinne raskere enn på profftaper, og de er mer utsatt for magnetisk og annen ytre påvirkning. Holdbarhetstiden på signalene er allikevel mange år (tipper et par tiår) uten at man merker problemer.

 

Hvis du ser på de gamle VHS tapene, så var det de billige tapene som var merket med "Ideal for everyday use", eller "optimized for re-use". De dyrere tapene var merket med at de hadde fantastisk kvalitet, eller noe som fremhevet lydegenskapene eller andre bildekvalitetsmessige egenskaper. De var også ofte merket "for master use". Man skulle tro at også de var merket med "ideal for re-use" eller lignende, for de måtte jo vært enda bedre enn de billige tapene til dette om det er du som har rett, og ikke meg. Selvsagt vil profftapene også tåle en del ombruk, men kanskje ikke like mye som de billige.

 

Ellers er tapene man bruker på TV-stasjoner gjerne av en helt annen kvalitet enn de du kjøper i butikken uansett. De bruker DV taper (merket DVCam eller aller helst DVCPro), og ikke mini-DV. Ihvertfall er det slik på TV 2, der jeg har deltidsjobb. I fotobutikken jeg jobber, bruker vi de billige DV-tapene (full-størrelse DV, ikke mini-DV) til digital mastring av kopi og overspillingsjobber. De er brukt MANGE ganger, og fortsatt ser jeg ikke antydning til digital støy eller andre ulumskheter på disse.

 

Men nå må vi også nevne at vi her snakker om kjente merker... ikke de billigste merkene som du påstår detter fra hverandre. Det er klart at disse bør man styre unna uansett. Og jeg påstår ikke 100% at jeg har rett, men påstanden jeg refererer til høres fornuftig ut synes jeg, spesielt med tanke på de gamle VHS kassettenes egenskaper (uten at jeg trekker flere sammenligninger til det formatet).

Lenke til kommentar
Ellers er tapene man bruker på TV-stasjoner gjerne av en helt annen kvalitet enn de du kjøper i butikken uansett. De bruker DV taper (merket DVCam eller aller helst DVCPro), og ikke mini-DV. Ihvertfall er det slik på TV 2, der jeg har deltidsjobb. I fotobutikken jeg jobber, bruker vi de billige DV-tapene (full-størrelse DV, ikke mini-DV) til digital mastring av kopi og overspillingsjobber. De er brukt MANGE ganger, og fortsatt ser jeg ikke antydning til digital støy eller andre ulumskheter på disse.

 

Men nå må vi også nevne at vi her snakker om kjente merker... ikke de billigste merkene som du påstår detter fra hverandre. Det er klart at disse bør man styre unna uansett. Og jeg påstår ikke 100% at jeg har rett, men påstanden jeg refererer til høres fornuftig ut synes jeg, spesielt med tanke på de gamle VHS kassettenes egenskaper (uten at jeg trekker flere sammenligninger til det formatet).

9061991[/snapback]

Hehe, vi blir nok ikke helt enige...men at kvalitetstaper ofte lønner seg tror jeg vi er enige om :p

 

Jeg bruker utelukkende taper som tilsvarer Dvcam i kvalitet, men ikke pris..sony tar blodpris for en tape hvor enste forskjell til feks. jvc eller panasonic sine proff dvtaper er at det står dvcam på. Men man trenger ikke kjøpe de dyreste tapene for å være "sikker", så lenge man feks. kjøper Sony dvm60( http://www.sony.no/view/ShowProduct.action...category=CTV+DV ) eller likende prisklasse fra andre produsenter så er man trygg i mange år framover.

 

Skal jeg bedrive litt synsing vil jeg kanskje tro at det er forskjell i hvor mye taper sliter på videohoder og hvor "mye" drit dem evnt legger igjen på hodene, men da er vi kanskje mer over på semi/proff bruk hvor det er mye mer kjør på videohodene enn ved normal familiebruk.

 

Og igjen, en type smøring er alfa omega...eller ett merke for å gjøre det enkelt, må rensetapekjøres i tide og utide sliter det unødig på videohodene.

Lenke til kommentar

Panasonic og Sony er vel regnet som de beste, med det forbehold at enkelte rapporterer om at Sony legger igjen litt mer skitt på videohodet enn Panasonic, mener jeg å ha hørt?

 

TDK er blant de gode, så vidt jeg vet. Bare hold deg til det merket, så går det nok bra. Mulig det legger igjen litt mer skitt enn de aller aller beste, så det kan være at du må rense kameraet noe oftere. Bare ha en rensekassett tilgjengelig.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

De fleste foto og elektrobuttikkene i Drammen har DV kassetter (Elkjøp, Expert, Euronics), gjerne da i 5-pak til 299,-. Ellers pleier flere i videoklubben å handle kassetter hos Datalageret. Det lå i Emil Jensen bygget, men er nå flyttet til Solbergelva. Vil tro han fortsatt har gode priser på Sony Premium 5-pak.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...