Gå til innhold

Raske batterier til blitz


Anbefalte innlegg

Lufter denne tråden igjen med spørsmål om erfaringer på hurtigladere (15 minutters). Har en SB900 blits liggende på hentelager og trenger å oppdatere batteriparken.

 

Selv kjøpte jeg for noen år siden en GP ladepakke med hurtiglader og 4 stk 2700 batterier, men laderen har tatt knekken på flere batterier i løpet av relativt kort tid. Vet ikke om det er laderen eller batteriene som var problemet men uansett er det settet gått til el-retur. Er det et teknisk problem at hurtigladere stresser batteriene til kortere levetid? :dontgetit:

 

Vartaladeren som alle tydeligvis kjøpte før er ikke lenger hyllevare hos Clas (men kan skaffes på ebay og noen andre plasser). Så alt jeg finner rundtomkring med hurtiglader er samme GP pakke som jeg er skeptisk til og en variant som også støtter 12V.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Lufter denne tråden igjen med spørsmål om erfaringer på hurtigladere (15 minutters). Har en SB900 blits liggende på hentelager og trenger å oppdatere batteriparken.

 

 

Takk for at du børstet støv av denne gamle tråden, nå som batterier er på handlelisten min, etter innkjøp av en Sigma EF-530 DG SUPER til kun kr. 995,- i FotoVideos nye butikk.

Etter noen(dusin) med batteriladere de seneste årene er alle nå skrotet, og AAA og AA som benyttes er kun de gule IKEA-versjonene.

Så langt er det bare positive opplevelser med denne billige varianten. Satser på at de leverer det de skal til blitssystemet også ;)

 

alkalisk-alkalisk-batteri__55114_PE160114_S4.jpg

Endret av flageborg
Lenke til kommentar

Er det et teknisk problem at hurtigladere stresser batteriene til kortere levetid? :dontgetit:

 

 

Vel når vi begynte med 15 minutters ladere på jobben reduserte vi leve-syklusen på batterier til verktøy med ca 40% i forhol til 60 minutters ladere.

 

Jeg har gitt opp oppladbare AA og AAA batterier, ligger de for lenge taper de seg alt for mye, er klar over at nyere batterier holder bedre på strømmen siden den gangen jeg drev og styret rundt med ladere/batterier :)

 

Nå bruker jeg bare litium AA og AAA batterier, de har falt såpass i pris at det har blitt veldig billig "pr.bruks-syklus".

Lenke til kommentar

Nå bruker jeg bare litium AA og AAA batterier, de har falt såpass i pris at det har blitt veldig billig "pr.bruks-syklus".

Forstår jeg deg rett i at disse ikke er oppladbare? De var jo ikke akkurat gratis ;)

 

På mitt gamle kompakt fikk jeg tatt ca 70 bilder med vanlige alkaliske batterier "2xAA", ved og benytte litium batterier kunne jeg ta opptil 450 bilder før batteriene ble dårlige, så selv om de koster litt i innkjøp har de en mye lengere levetid en vanlige alkaliske batterier.

Lenke til kommentar

Jeg bruker kun varta's 15minutters lader sammen med eneloop batterier. Batteriene brukes til allt fra fjernstyringer til lommelykter og blitser. Varta batteriene som fulgte med ladderen tok ganske så fort kvelden, men eneloop batteriene er like gode som nye. Jeg tror jeg har til sammen godt over 30 eneloop AA batterier, de eldste er vel tett opp mot 2 år gamle, men hittil har ikke ett eneste eneloop batteri tatt kvelden. Jeg bruker hodelykta mi sikkert en time hver kveld (går tur med hundene) og batteriene i den blir ladet ca. hver 3. kveld. Eneloopene som står i den har jeg hatt i godt over ett år, og ytelsesmessig kan jeg knapt skille de fra nye.

 

På jobben så har vi 2 stk bærbare "flyradioer" (vi henter kunder på flyplassen så vi må vite når de lander) som vi tidligere brukte diverse oppladbare batterier, som GP, Varta, duracell osv. Konstant var det noen batterier som ikke tok lading, og som vi måtte kaste. I fjor sommer kjøpte vi inn Eneloop, og etter det har vi ikke kjøpt ett eneste batteri.

 

Jeg vil aldri hverken anbefale eller bruke noe annet enn Eneloop.

Lenke til kommentar

På mitt gamle kompakt fikk jeg tatt ca 70 bilder med vanlige alkaliske batterier "2xAA", ved og benytte litium batterier kunne jeg ta opptil 450 bilder før batteriene ble dårlige, så selv om de koster litt i innkjøp har de en mye lengere levetid en vanlige alkaliske batterier.

Det blir litt over 6 ganger kapasitet. Det er jo til å leve med. Hvordan er de i blits?

Lenke til kommentar

På mitt gamle kompakt fikk jeg tatt ca 70 bilder med vanlige alkaliske batterier "2xAA", ved og benytte litium batterier kunne jeg ta opptil 450 bilder før batteriene ble dårlige, så selv om de koster litt i innkjøp har de en mye lengere levetid en vanlige alkaliske batterier.

Det blir litt over 6 ganger kapasitet. Det er jo til å leve med. Hvordan er de i blits?

 

Jeg byttet i min 580 EX II for en liten stund siden, da hadde de gamle sittet i siden 2008, får medgi at jeg ikke bruker blitsen daglig men endel blink har det blitt i løpe av de årene, fordelen er at de ikke lekker og du behøver ikke å lade de opp i ny og ne for å være sikker sånn som man må med oppladbare batterier.

 

Jeg har kjøpt Energizer sine litium-batterier, de er på 3000 mha, siste gang kjøpte jeg 12 stk + noen andre verktøybatterier så jeg fikk en grei pris av dem.

 

Sitat fra Altitec.

"Lithium batteri som kan ta opptil 630 bilder, (Standard alkaline tar ca 90 bilder)

Veier kun 1/3 av standard alkaline batterier

Fungerer perfekt i ekstreme temperaturer fra -40 to 140 degrees F

15-års lagringstid"

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...