Gå til innhold

LØST! Kontor-pc til 6123,01 med 5 års brukstid


Anbefalte innlegg

EDIT: Pc er nå bestilt, så jeg trenger ikke flere tips. Takk til alle som bidro i tråden!

 

Hei,

 

Jeg ønsker kommentarer (av dere som har tid og lyst) til oppsett som vist under. Dette skal være en kontor-pc med følgende bruksområder:

- e-post

- surfing

- MS office programmer

 

Skjerm, mus, tastatur har jeg fra før. Forventet brukstid uten større oppgraderinger: 5 år.

 

Merk at jeg ønsker å bruke RAID 1, derfor 2 disker. Alle deler er fra komplett.no:

 

* 328080 Asus P5B-VM DO, Q965, Socket-775, m-ATX, GbLAN,SATAII, DDR2, VGA, Firew, PCI-Ex16

* 312372 Crucial DDR2 PC5300 2048MB CL5 Kit w/two matched DDR2 PC5300 1024MB CL5

* 334049 Intel Core 2 Duo E4400 2GHz Socket LGA775, 2MB, BOXED m/vifte

* 325546 NEC DVD-brenner AD-5170 IDE Black OEM DVD+R/+RW/DVD-R/-RW (Dual layer)

* 2 X 329043 Samsung SpinPoint T166 320GB SATA2 16MB 7200RPM

* 335948 Seasonic S12-II Strømforsyning 380W, 120 Vifte, 4xSATA, ATX, PCI-E, 20/24pin

* 321157 Silverstone Temjin TJ08 Sort, Micro ATX, Aluminium Front (Uten Strømforsyning)

* 302845 Sony Diskettstasjon 3,5" 1,44MB Sølv Floppydisk intern

 

Ser komponentene bra ut?

Noen som ikke passer sammen?

Erfaringer med noen av komponentene?

Noe jeg har glemt som burde være med?

Alt av tilbakemeldinger er av interesse...

 

Edit:

Pcen er til et individ på 50+, så spilling, multimedia, 3d-greier osv.. er uaktuelt.

Endret av SILVERDOM
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

hei,

syns ikke det er noen vits å bygge kontor maskin, hvis du ikke har noen spesielle krav til maskinvarer. kjøp i stedet:

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=331018

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=328413

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=330352

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=318909

 

TOTAL kr. 6580,-

 

fordelen: garanti 2 år, service 3 år, du får både OS & OFFICE og ekstern HD til lagring, backup e.l.

 

ellers, så er det ingen som kan gi deg 5 år garanti på en PC. IT utviklingen skjer alt for rask og ingen vet om PCen du kjøper i dag, holder til neste år. vannlig avskriving på data utstyr er 3 år.....

Lenke til kommentar

edit leif

Dell.no

 

Samme pris, 3 ar's pa stedet service, 2GB minne...

 

PROSESSOR AMD® Athlon™ 64 X2 Dual Core-prosessor 5000+

OPERATIVSYSTEM Ekte Windows Vista™ Business - norsk

KUNDESTØTTETJENESTER Grunnpakke, 3 års service på stedet

SKJERM Dell™ 22-tommers svart flatskjerm i bredformat (E228WFP) - norsk

MINNE 2048 MB 667 MHz Dual Channel DDR2 SDRAM [2 x 1024]

HARDDISK 500 GB (7200 rpm) seriell ATA-harddisk med 8 MB DataBurst™-buffer

GRAFIKKORT 256 MB ATI Radeon® X1300 Pro PCI Express grafikkort

OPTISK(E) STASJON(ER) 16 X DVD +/- RW-stasjon

TASTATUR Dell™ Entry Quietkey USB-tastatur - norsk (QWERTY)

MUS Dells optisk USB-rullemus med 2 knapper - svart

Tilbehør

LYDPROGRAMVARE Integrert 7.1-kanalers HD-lyd

HØYTTALERE Ingen høyttalere

DISKETT- OG MEDIESTASJONER 3,5-tommers diskettstasjon

MODEMER Ikke modem

SIKKERHETSPROGRAMVARE Ingen sikkerhetsprogram/antivirusbeskyttelse - norsk

PRIS: 6,169.00 kr Inkl. miljøgebyr. Eks. mva og frakt

Endret av DargarWhiteFang
Lenke til kommentar
edit leif

Dell.no

 

Samme pris, 3 ar's pa stedet service, 2GB minne...

 

PROSESSOR AMD® Athlon™ 64 X2 Dual Core-prosessor 5000+

OPERATIVSYSTEM Ekte Windows Vista™ Business - norsk

KUNDESTØTTETJENESTER Grunnpakke, 3 års service på stedet

SKJERM Dell™ 22-tommers svart flatskjerm i bredformat (E228WFP) - norsk

MINNE 2048 MB 667 MHz Dual Channel DDR2 SDRAM [2 x 1024]

HARDDISK 500 GB (7200 rpm) seriell ATA-harddisk med 8 MB DataBurst™-buffer

GRAFIKKORT 256 MB ATI Radeon® X1300 Pro PCI Express grafikkort

OPTISK(E) STASJON(ER) 16 X DVD +/- RW-stasjon

TASTATUR Dell™ Entry Quietkey USB-tastatur - norsk (QWERTY)

MUS Dells optisk USB-rullemus med 2 knapper - svart

Tilbehør

LYDPROGRAMVARE Integrert 7.1-kanalers HD-lyd

HØYTTALERE Ingen høyttalere

DISKETT- OG MEDIESTASJONER 3,5-tommers diskettstasjon

MODEMER Ikke modem

SIKKERHETSPROGRAMVARE Ingen sikkerhetsprogram/antivirusbeskyttelse - norsk

PRIS: 6,169.00 kr Inkl. miljøgebyr. Eks. mva og frakt

9048885[/snapback]

 

Takk for tips, men legger man til mva (som man tross alt må) på den pc'en så blir den jo alt for dyr.

Lenke til kommentar
hei,

syns ikke det er noen vits å bygge kontor maskin, hvis du ikke har noen spesielle krav til maskinvarer. kjøp i stedet:

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=331018

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=328413

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=330352

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=318909

 

TOTAL kr. 6580,-

 

fordelen: garanti 2 år, service 3 år, du får både OS & OFFICE og ekstern HD til lagring, backup e.l.

 

ellers, så er det ingen som kan gi deg 5 år garanti på en PC. IT utviklingen skjer alt for rask og ingen vet om PCen du kjøper i dag, holder til neste år. vannlig avskriving på data utstyr er 3 år.....

9046864[/snapback]

 

Takk for tips. Oppsettet mangler dessverre raid 1.

 

Ellers vil jeg jo hevde at dersom man kjøper en ny pc idag, så vet man at den holder til neste år også. Og det er ikke snakk om 5 års garanti, men 5 års brukstid, der bruken dreier seg om enkle og lite ressurskrevende operasjoner.

Lenke til kommentar

Takk for tips. Oppsettet mangler dessverre raid 1.

 

 

Hvorfor ønsker du å kjøre raid1?

 

Det er mange som inbiller seg at raid1 gir økt sikkerhet. Det er en sannhet med modifikasjoner. Raid1 gir ingen "backup" ved f.eks. feil på filsystem, virusangrep, tyveri av pc, brann etc. Med raid1 og flere disker øker også sannsynligheten for diskkrasj.

 

Kopi av viktige data på eksternt lagringsmedie er det eneste som fungerer som backup. Helst i flere eksemplarer. (Eks. DVD + ekstern disk) Oppbevares helst på en annen fysisk lokalitet enn PC'en.

Lenke til kommentar
Hvorfor ønsker du å kjøre raid1?

 

Det er mange som inbiller seg at raid1 gir økt sikkerhet. Det er en sannhet med modifikasjoner. Raid1 gir ingen "backup" ved f.eks. feil på filsystem, virusangrep, tyveri av pc, brann etc. Med raid1 og flere disker øker også sannsynligheten for diskkrasj.

 

Kopi av viktige data på eksternt lagringsmedie er det eneste som fungerer som backup. Helst i flere eksemplarer. (Eks. DVD + ekstern disk) Oppbevares helst på en annen fysisk lokalitet enn PC'en.

9050168[/snapback]

 

Heisann. Hadde jeg vært ute etter en løsning med backup, så hadde jeg skrevet det i første innlegg. Jeg vil ha Raid 1 for å forsikre meg om at man ikke taper alt av data dersom disken skulle kræsje. Enkelt og greit. Det kan være aktuelt å "bygge på" med en backupløsning seinere, men da kommer det i tilfelle på toppen av en Raid 1-løsning.

Lenke til kommentar

Du har glemt å ta med utgifter til softwarelisenser i oversikten din.

 

Personlig ville jeg ikke stolt på Raid-funksjonen til et "billig"-hovedkort, men heller satset på en ekstern USB disk for backup.

 

Hvis OpenOffice duger så slipper du i det minste Office-lisensen. Den største ulempen med OpenOffice for min del er at jeg savner et godt clipart-bibliotek, og jeg har ennå ikke funnet noen steder på nettet med clipart av god kvalitet (tips mottas gjerne).

 

Jeg ville fulgt anbefalingene fra Valotunk og no_viking_no, eventuelt kan du gjøre som meg og velge en Mac Mini til ca 5200 + ekstra minne.

Lenke til kommentar

Takk for tips. Oppsettet mangler dessverre raid 1.

 

Ellers vil jeg jo hevde at dersom man kjøper en ny pc idag, så vet man at den holder til neste år også. Og det er ikke snakk om 5 års garanti, men 5 års brukstid, der bruken dreier seg om enkle og lite ressurskrevende operasjoner.

9050023[/snapback]

 

vet ikke helt hvorfor skal du kjøre RAID på enkel kontor maskin, men du har sikkert sine egne tanker. må du kjøre RAID 1, så burde du se på harddisker med mindre kapasitet. det er vel unødvendig med 320 GB harddiskressurs, det fører til ineffektiv bruk av harddiskkapasiteten.....

 

det med at maskinen holder til neste år, var bare utrykk.....

 

du kan selvfølgelig bruke maskinen 5 år og 10 år, det er opp til hver enkel. kjenner folk som kjører fortsatt Windows 9x og er fornøyd.....

 

vannlig regel, hvis du bygger maskinen selv eller kjøper ferdig system, da er det 3 år brukstid ( som du kaller det).....

 

når det gjelder ovennevnte Dell maskin, så syns ikke det var dårlig løsning heller. den kommer på rundt 8000,- inkl. mva., og frakt. men når du tenker på ditt oppsett, så kommer du ikke langt unna du heller. hvis du skal kjøpe OS og Office og selvfølgelig kommer frakt fra komplett..... da er du kanskje oppi 8000,-. pluss at du skal bruke noen timer å bygge den og installere alt sammen ++++.....

Lenke til kommentar
Du har glemt å ta med utgifter til softwarelisenser i oversikten din.

 

Personlig ville jeg ikke stolt på Raid-funksjonen til et "billig"-hovedkort, men heller satset på en ekstern USB disk for backup.

 

 

Ja, jeg har ikke tatt med utgifter til software. Det er mulig jeg har en lovlig XP lisens liggende et sted jeg kan bruke, og Office har jeg fra før. Men det er definitvt et pluss dersom anbefalingen inneholder XP (til nød Vista) så jeg slipper å punge ut 800 kroner for en XP OEM sånn i siste liten dersom jeg ikke finner lisensnøkkelen min.

 

Når det gjelder Raid, så er jeg ikke ute etter det for å ha backup. Raid ønsker jeg for å ha en kopi av all data dersom en disk skulle kræsje.

Endret av SILVERDOM
Lenke til kommentar
vet ikke helt hvorfor skal du kjøre RAID på enkel kontor maskin, men du har sikkert sine egne tanker. må du kjøre RAID 1, så burde du se på harddisker med mindre kapasitet. det er vel unødvendig med 320 GB harddiskressurs, det fører til ineffektiv bruk av harddiskkapasiteten.....

 

Har skrevet grunnen til det nå i en annen post :) Jeg tok de to rimeligste sata-diskene jeg fant på komplett. Tror jeg...

 

når det gjelder ovennevnte Dell maskin, så syns ikke det var dårlig løsning heller. den kommer på rundt 8000,- inkl. mva., og frakt. men når du tenker på ditt oppsett, så kommer du ikke langt unna du heller. hvis du skal kjøpe OS og Office og selvfølgelig kommer frakt fra komplett..... da er du kanskje oppi 8000,-. pluss at du skal bruke noen timer å bygge den og installere alt sammen ++++.....

9050248[/snapback]

 

Office har jeg, OS har jeg kanskje men som jeg skrev tidligere hadde det vært kjekt å få med. Bygging og installering er bare kos :) Løsningen din var slett ikke dårlig, var ikke meningen å gi det inntrykket.

Lenke til kommentar
Hvorfor ønsker du å kjøre raid1?

 

Det er mange som inbiller seg at raid1 gir økt sikkerhet. Det er en sannhet med modifikasjoner. Raid1 gir ingen "backup" ved f.eks. feil på filsystem, virusangrep, tyveri av pc, brann etc. Med raid1 og flere disker øker også sannsynligheten for diskkrasj.

 

Kopi av viktige data på eksternt lagringsmedie er det eneste som fungerer som backup. Helst i flere eksemplarer. (Eks. DVD + ekstern disk) Oppbevares helst på en annen fysisk lokalitet enn PC'en.

9050168[/snapback]

 

Heisann. Hadde jeg vært ute etter en løsning med backup, så hadde jeg skrevet det i første innlegg. Jeg vil ha Raid 1 for å forsikre meg om at man ikke taper alt av data dersom disken skulle kræsje. Enkelt og greit. Det kan være aktuelt å "bygge på" med en backupløsning seinere, men da kommer det i tilfelle på toppen av en Raid 1-løsning.

9050214[/snapback]

 

Forstår tankegangen men synes likevel ikke at raid1 er veien å gå. Du betaler for en disk som du ikke får utnyttet noe av kapasiteten på. Og som nevnt - fysisk diskkrasj er bare en av situasjonene du kan risikerer å oppleve. Virus, feil i filsystem etc. er like aktuelt og da hjelper det svært lite om du sitter på raid1.

 

Husk også at raid1 i de fleste tilfeller reduserer skriveytelse noe.

 

De pengene du sparer på å la vær å kjøre raid1 bruker du til en ekstern disk. Da får du delvis både i pose og sekk. Du får om nødvendig bedre lagringsplass og du har backup dersom du uheldigvis skulle oppleve et av de nevnte scenario.

 

Valget er derimot ditt - jeg ytrer bare mine meninger ;-)

Lenke til kommentar

Etter å ha innsett at Raid presser prisen opp betraktelig, og i samråd med fremtidig eier av pc, så har jeg nå hørt på deres ønsker og valgt bort Raid. Følgende ER bestilt:

 

Komplett Office i20

- Strømkabel PC m/jord 2m

- Nero 7 OEM 1i Programvare OEM Vista kompatibel

- CyberLink DVD Suite 5, 6Channel, OEM CD, for XP/Vista

- Norman IC,1 år lisens, Virus Control, Firewall OEM, kun for PC solgt med OS

- Musmatte Blå 4/6mm

- Støtsikker PC-eske

- SoftThinks Installasjons og recovery programvare, kun for PC solgt med OS

- Asus Vintage V3-P5G965,G965, DDR2, Grey, Socket-775,VGA,Firewire,SATAII, PCI-Ex16

- Intel Core 2 Duo E4400 2GHz Socket LGA775, 2MB, BOXED m/vifte

- Corsair Value S. PC5300 DDR2 2048MB Kit w/two matched Value Select 1024MB

- Samsung SpinPoint T166 250GB SATA2 16MB 7200RPM

- LG DVD-brenner GSA-H54N IDE Black OEM

- Sony Diskettstasjon 3,5" 1,44MB Sort Floppydisk Intern

- Logitech Deluxe 250 Keyboard NO USB Sort OEM

- Logitech OEM Optical Wheel Mouse Black PS2

- MS Royalty Microsoft XP Pro En, No, Sv, Fi, Da

- Coa Label Microsoft Win XP Pro SP2 Norsk Lisens til Win XP Pro

- MS XP Pro SP2 Norsk CD media

- Manualer MS Win XP Pro Norsk SP2 Manualer til COA og CD

- Garanti 3 år - Sende inn PC sendes av kunde til Komplett.no

- Support Komplett.no - Komplett sin egen telefon/mail support

 

Ja, jeg vet at jeg kunne fått tak i noe billigere, men min filosofi er at det er bedre å spytte i en tusenlapp ekstra eller to og få noe som er moderne en stund lengre.

 

Kommentarer?

Endret av SILVERDOM
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...