Gå til innhold

Canal Digital HD og Samsung M86


Anbefalte innlegg

Canal Digital sin nye parbol HD-dekoder støtter ikke HDMI 1.3 som de nye TV'ene til Samsung har.

 

HD-kanalene blir fine på min nye Samsung M86 40", men det går ikke lyd over HDMI. Det er også en masse andre småproblemer (de fleste kanaler i 4:3, grønt bilde med HDMI når du bytter fra DVD til CD med HDMI osv, osv). Dette er tydeligvis ikke bakoverkompatibelt. Alt blir OK med SCART, men da har jeg jo ikke HD. CD skylder på at Samsung bruker en uferdig standard, men sannheten er vel at det er utrolig dårlig av CD å komme med en HD-tuner som ikke støtter HDMI 1.3.

 

Fordømt irriterende!

 

CD sier det skal hjelpe med en HDMI-svitsj, men jeg gidder ikke bruke 1.700,- på noe som kanskje virker.

 

Andre som har opplevd det samme?

 

Jeg tror ikke det har noen som helst hensikt å ustyre en HD dekoder med HDMI1.3. De ekstra mulighetene i HDMI 1.3 får man ikke utnyttet i HDTV sammenheng pga. valgte standarder for HDTV i Europa.

 

Fargedybde:

HDTV benytter ALLTID 8-bit (24-bit pixels). Dvs. låst til 16.777216 millioner farger. Det sendes heller ikke farger i alle pixlene. Det er kun farger i 25% av pixlene men dekoderen skalerer fargene slik at det blir farger i alle pixlene. Fargeoppløsningen er 25% av sort/hvitt oppløsningen.

 

Båndbredde på lyd:

HDTV broadcasting benytter som regel Dolby Digital opp til max. 640kbps men det er absolutt vanligst at det benyttes 384kbps for Dolby Digital.

 

Automatisk lip-sync:

Litt usikker på hvordan dette er ment å fungere.

 

DTS-HD :

Er neppe aktuelt for broadcasting pga. båndbredden.

 

Tror heller ikke Blu-ray diskene benytter mer en 8-bit selv om det muligens i teorien kan benyttes mer (det strengt tatt heller ikke HDTV...).

 

Uansett så SKAL en TV med HDMI 1.3 være bakoverkompatibelt med tidligere versjoner av HDMI. Samsung skal også ha fikset problemet med ny software til TV'n.

Endret av Bobben1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg har opplevd det samme og har løst problemet med å sende TV'en inn til Infocare. De foretar en softwareoppgradering av TV'en. Problemet med "grønt bilde forsvinner" og "lydproblemene" forsvinner. Du får til og med norsk meny, hvis du ikke hadde det fra før (I tilfelle TV'en er parallellimportert). En budbil sjåfør kommer og henter TV'en. Du må opplyse om du har originalemballasje eller ikke. Hvis ikke, tar de med emballasje til TV'en. Budbilen kommer tilbake om ca. 1 uke med TV'en fullt oppgradert. Garantien på TV'en dekker dette. Koster deg ingenting. Forhandler betaler for oppgradering (I mitt tilfelle MPX), selv om TV'en er parallellimportert fra Øst Europa. Dette er tilfelle hvis TV'en er kjøpt hos MPX, Komplett, Elprice m.m. Hvis TV'en er en såkalt nordisk utgave er

det bare å ta kontakt med Samsung. Tror det er Infocare som gjør jobben for de også.

 

Jeg er i allefall kjempefornøyd med oppgraderingen. Nå fungerer TV'en som den skal.

I følge Samsung support nedgraderer "oppgraderingen" HDMI til en eldre versjon enn 1.3... Det er etter min mening ikke helt bra, da jeg tross alt kjøpte en TV med HDMI 1.3 for å få noe som er litt "future-proof". Det er en del viktige elementer som er introdusert i 1.3, blant annet bedre fargedybde, mye større tilgjengelig båndbredde for lyd, automatisk lip-sync etc. DTS-HD kan jo også være interessant. PS3 skal støtte alt dette i følge

 

Når det i tillegg har gått over fire måneder fra jeg kjøpte TV'en til Samsung innrømmer problemet, så er det ikke mindre enn meget plagsomt. Det viste seg også at Samsung ikke vil hjelpe meg, da TV'en er parallellimportert. Det ble jeg forsikret om at den IKKE var når jeg kjøpte den (i butikk for å unngå akkurat denne typen problemer), så jeg må si meg rimelig misfornøyd nå ja..

Siste nytt er at Canal Digital har kommet med en ny HD PVR boks. Den har også HDMI 1.1. Dvs. ingen løsning på

problemet fra CD sin side. Jeg har foretatt oppgradering (nedgradering?) av samsung TV, og har PS3. Har merket ingen forskjell på forhold som billedkvalitet / lydkvalitet. Anbefaler for alle å oppgradere. Ta kontakt med infocare og fortell hvor du har kjøpt TV'en.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Jeg vurderer å kjøpe en LE40F86 og spurte MPX om dette fortsatt var et problem.

Fikk følgende svar:

 

 

"Ja det er riktig, det har vært problemer med lyden. Dette problemet har ligget i canal digital sin boks, men jeg dette skal nå være fikset. Evt så kan du høre med CD om de nå har den siste FW oppgraderingen på boksene de sender ut."

 

 

 

Jeg spurte Komplett om det samme.

Fikk følgende svar:

 

"Vi har dessverre ikke noe informasjon om det forsatt er et problem."

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg kjøpte en 40 tommer samsung le40m86bd fra komplett i dag og så vil jeg jo gjerne få digital tv, siden de analoge signalene blir veldig kornete. Nå har vi analog signaler fra CD allerede (uten dekoder) og siden prisen for analog og digital kanalpakke er det samme, så trenger jeg vel bare å kjøpe en digital dekoder ? Foreldrene mine har fortsatt en vanlig, eldre tv så jeg trenger vel ikke betale noe mer pr. måned for kanalpakken siden de fortsatt skal kjøre analogt ? Er det problemer med hdmi på den hd dekoderen til kabel sånn som til parabol ? Noen som vet ? Er jo litt av poenget å kunne kjøre på hdmi og ikke scart....

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Gammel tråd, men til info så er det fortsatt et problem med dekodere (HD PVR) som CD sender ut i disse dager også.

Ble meget harm når jeg skulle sette meg ned med Nederland - Italia på TV2 Sport HD, og det ikke var lyd! (dekoder ankommet og montert i dag).

Jeg har kjøpt min M86 på nett (AV HiFi), og den er parallellimportert. Vil jeg kunne "oppgradere" den slik som beskrevet tidligere i tråden?

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Har Samsung LCD-TV LE40M87BD tv og fikk hdboks fra cd nå.

Har problemer med at

Tuneren skrur seg ikke på igjen etter at jeg har skrudd den av. Må nappe ut strømmen og sette den inn igjen.

Kanaler vises veldig ofte i 4:3 format og jeg må til stadighet trykke på den "HD" knappen nederst til høyre.Som i mange tilfeller ikke virker.

 

Noen som vet om hvordan dette kan løses?

cd nevnte å kjøpe en kabel med lyd og bilde coax kanskje husker ikke hva den het.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...