Gå til innhold

Spørsmål om og valg av 32' LCD...(det ble 37')


Anbefalte innlegg

Hei,

 

tenkte å kjøpe meg en 32' LCD til vanlig TV-titting pluss bruk med en multimedia-PC. (egen tråd om den her)

 

Er litt utdatert på hva jeg trenger av tilkoblinger o.l.

 

Har foreløpig sett meg ut denne:

 

Samsung LE32N71B

 

Skal ha egne høyttalere utenom, så lyd har ingenting å si.

 

Alle innspill / tips mottas med takk... :thumbup:

Endret av krister461
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

LE32N71 er fjorårets modell og dermed gammel teknologi, så den ville jeg ikke kjøpt.

 

R87/88 er årets modeller, og svært gode 32"-tver.

 

Når det gjelder det man diskuterer om ang "wont accept 1080p" betyr det rett og slett at tven ikke klarer å NEDSKALERE et 1080p-signal, altså må man feks sette sin ps3, blu-rayspiller o.l. til å sende 720p-signal ut.

 

Ingenting å tenke på når det er snakk om 32" tv :).

Lenke til kommentar

Takker for svar!

 

Men...er det så stor forskjell på R87 og N71 altså?

 

Jeg trodde seriene til Samsungen rangerte fra R - N - M. Med, minimal forskjell på N71 og M71.

 

Derfor tenker jeg at fjorårets N-modell ikke er så mye dårligere enn årets R-modell. Men, jeg burde kanskje sett de opp mot hverandre.

 

Hovedgrunnen til at jeg heller mot N71 er at jeg liker designet... ;)

Lenke til kommentar

Tipper det er noe forskjeller på disse. Uansett, så at du også skulle bruke en HTPC. Samsung-LE32R87BDX har ikke 1:1 pixelmapping over HDMI, men kun over VGA. Ville bare tipse om dette. Du kan gjøre noen instillinger med Justscan funksjonen, men det blir ikke det samme som pixelmapping.

Lenke til kommentar
Når det gjelder det man diskuterer om ang "wont accept 1080p" betyr det rett og slett at tven ikke klarer å NEDSKALERE et 1080p-signal, altså må man feks sette sin ps3, blu-rayspiller o.l. til å sende 720p-signal ut.

Men hva med 1080i-signaler da? Klarer den å nedskalere og vise disse? Vurderer nemlig å kjøpe den TV'en, men er avhengig av at den kan spille av 1080i-signaler som sendes rett fra PC.

 

Er forøvrig enig med trådstarter i at N71 er en nydelig TV. :thumbup: Har vurdert den selv.

Lenke til kommentar
Aah. 1080i-signaler klarer den å ta i mot, det er ikke det samme som 1080p.

 

Men, hvor har du 1080i fra da? Pcer sender jo ikke interlacedsignaler ut...

9063719[/snapback]

Har endel HD-materiale på hardisken som skal være interlaced så vidt jeg vet. Hvordan kan jeg egenlig lett undersøke om videoen er progressiv eller interlaced. På PC-skjermen min her klarer jeg ærlig talt ikke å se forskjell kvalitetsmessig på i- og p-signaler.

 

Mener du at selv om jeg har videoer som er interlaced, så vil pc'en sende de ut som progressive signaler? :dontgetit:

Lenke til kommentar

Ehm? Den takler da full-hdoppløsning via HDMI jo?

 

1920x1080, 60hz er det du skal kjøre på. Evt 50hz.

 

Oppdater skjermkortdriveren på pcen din om du har problemer. I tillegg må du sette den på 1:1 pixelmapping, det skal tven støtte etter hva jeg vet.

 

Stuepcen din må også stpå på 1920x1080 ut for å få optimalt bilde.

Lenke til kommentar

Takker for svar.

 

Skal teste ut litt senere.

 

Men, ved første forsøk så sa tv'en bare noe ala "not supported" når jeg valgte 1920x1080 via HDMI.

 

Via VGA gikk det helt fint.

 

Men, jeg har ikke gjort noen forsøk enda på å sette den til 50 eller 60 hz, og ei heller forsøkt å finne ut hvor jeg sette på 1x1 pixelmapping...

Lenke til kommentar

Sjekk at du bruker riktig hdmikontakt da. HDMI 2 er den rette om jeg ikke er på tur :). Den som det står (DVI) i parentes på.

 

"justscan" er vel det som er 1:1 på tven, les mer i bruksanvisninga di :).

 

60hz setter du på pcen, det er ofte default frekvensrate, så ikke så mye å tenke på.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...