Gå til innhold

Problem med partisjonering


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg vet ikke hvordan du prøver å partitionere disken din men:

-hvis du nå har en partition , som er på heile disk, så må du miske den partiton for å få plass til 2 til. (er ikke det du må ha, en for swap og?)

 

Ubuntu har slik verktøy, har ikke det? når du først kjører live ?

Lenke til kommentar

Før du (kanskje) ødelegger Windows-partisjonen din: Avinstaller unødvendige programmer. Rensk registeret. Jeg hører CCleaner er et godt verktøy. Selv bruker jeg Auslogics Boostspeed, men det må betales for. Defrag harddisken.

Når du blir bedt om å si hvor Ubuntu skal installeres, er det greit med minst tre partisjoner: / (root, ikke mindre enn 4 GB), /swap (dobbelt RAM, eller hvis du har 1GB RAM, 1GB /swap) og sist, /home (det er her du lagrer dokumenter, video, musikk, etc.) root brukes til å lagre programmer, swap til å avlaste RAM hvis du åpner mer enn den har plass til.

 

Du må først minske Windows-partisjonen så mye som du ønsker plass for Ubuntu. Deretter må du velge hvilken type filsystem du vil ha på partisjonene. FAT32 er det mest kompatible, men dette har seriøse ulemper, så jeg vil ikke anbefale det. Har ikke prøvd Reiser, Journal og en del andre valg du har, men har alltid gått for ext3. Du kan installere drivere senere for å lese og skrive til NTFS-partisjoner (Windows) hvis du har dette. Og du kan finne drivere til Windows for å lese og skrive til ext3-partisjoner.

 

Det absolutt beste tidspunktet å installere et dobbel-bootsystem, er like etter at du har re-installert Windows. Windows må alltid installeres først fordi det tar over maskinen. Det vil ikke anerkjenne andre systemer, så det legger seg over/sletter oppstartsmenyen. Da har du et par partisjoner som ikke lenger fungerer, og unyttig plass.

 

Lurer du på noe om Ubuntu er Ubuntu Forums et greit sted å lete etter svaret, eller stille spørsmålet.

Lenke til kommentar

Renske opp i registeret og kjøyre ccleaner er da heilt unødvendigt.

 

Sett ubuntu cd'n i cd-romen og start opp, går ut i fra du har NTFS og at den har tatt heile harddisken din, dette fikser ubuntu installeringen fint, den minsker størrelsen på NTFS disken din. Du kan minske den til så masse ledig plass du har igjen. Ikkje ta all plassen, Windown din vil ha litt ledig plass den også.

Lenke til kommentar

Det skjer ingenting med en gang du sier til GParted hvordan du vil partisjonere systemet, det er riktig. Husker jeg riktig selv, ville ikke GParted gjøre noe med min NTFS-partisjon heller, så jeg brukte Norton Partition Magic 8.0 Portable (en del av Portable Apps Suite, programmer som kjører fra en USB pen-drive) og forandret størrelsen på partisjonen Windows lå på. Det var det eneste jeg gjorde. Deretter kjørte jeg LiveCDen og lagde de GNU/Linux partisjonene jeg har beskrevet tidligere.

 

Hvorfor GParted ikke klarte jobben vet jeg ikke, men det fungerer ihvertfall på denne måten. Gå til Download.com eller Sourceforge.net og søk etter Portable Apps. Eller se om du finner et annet program for å gjøre jobben fra Windows. Det virket som det var det eneste som ville fungere for min maskin.

 

Defragmentering er bare for å sørge for at alt du har på disken fra før ligger på begynnelsen av disken, så du ikke sletter informasjon som du kanskje ikke vil miste, for med Windows installert først, ligger dette først på disken, og GNU/Linux vil legge seg til slutt på disken. Har du noen informasjon der, er det borte.

Endret av OttifantSir
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...