Gå til innhold

Bildekritikk: Mariakirken i Bergen-nattbilde & snø


Anbefalte innlegg

Etter utallige eksponeringer det siste halve året og etter lang tid som passiv observatør på forumet tar jeg nå sjansen på å legge ut et bilde for kritikk. Grunnen til at jeg ikke tidligere har lagt ut bilder for kritikk er at jeg er svært kritisk til mitt eget arbeid.

 

Bildet ble tatt nattestid en av de dagene det var snø i Bergen denne vinteren. Under fotograferingen prøvde jeg å få kirken midtstilt horisontalt, stå vinkelrett på kirken og jeg gjorde et hederlig forsøk på å få horisonten vannrett. Pga mørket og søkeren på 30D sammen med laveste blendertall på 4,5 var det ingen enkel oppgave. Det at jeg måtte stå i veien for å stå vinkelrett på kirken gjorde arbeidet enda verre, hver gang det var litt trafikk måtte jeg flytte meg og vente på bedre tider. Deretter var det ut i veien igjen for rejustere og optimalisere. Totalt ble det gjort totalt ~50 eksponeringer av kirken å både stående og liggende format og med forskjellige eksponeringer. Resulatetet ble ikke perfekt men bildet jeg viser her er det jeg har valgt ut som det beste så langt. Bildet er tatt med ISO1600 for å få noe teksturer på skyene. Pga det store treet til venstre i bildet synes jeg bildet er noe tungt i venstre halvdel, men det er ikke så mye jeg kan gjøre med treet.

 

Når det gjelder etterbehandling er ikke det min sterke side og jeg har prøvd å ikke dra for hardt i spakene. Dessuten sitter jeg med en ukalibrert skjerm og er derfor redd for å gjøre for mye rundt fargene. Det jeg har mest problemer med når det gjelder farger er hvitbalansen, men jeg har delvis slått meg til ro med hvitbalansen som er brukt i bildet. Jeg har også gjort et forsøk med en noe varmere hvitbalanse som jeg synes passet kirken bra, men det passet dårligere med himmelen og omgivelsene.

 

Etterbehandlingen av RAW-filene har blitt gjort med RawShooter som dessverre ble slukt av Adobe og ytterligere behandling er gjort i PS.

 

Jeg ønsker all form for kritikk, jeg ønsker helst kritikk med begrunnelse sånn at jeg kan bruke kritikken til å forbedre meg men det er ikke noe absolutt krav.

post-5458-1183755317_thumb.jpg

Endret av Gunderz
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det ble litt merkelig med det utbrente partiet til venstre for kirken, men ellers står bildet seg bra. Det er en flott kirke, som du har fanget ganske bra i dette bildet. Jeg vet hvor du har stått, midt i mellom kirken og Ride. Handler ofte på Rema ved siden av, så jeg går ofte forbi. Tror sannelig jeg må forsøke meg jeg også, men jeg skal prøve å la være å plagiatere deg, he he.

Fargene? Hvilke farger?

Lenke til kommentar
Ser ut som eit utsnitt fra eit spel, f.eks hitman e.l. Fint bilde, syns det ble litt "irriterende" med det utbrente/overeksponerte nede til venstre.

9019702[/snapback]

Det er mange som ser spillbrett i fotografier for tiden. Det der under slike omstendighetet jeg merker aldersforskjell. I min ungdom så vi filminspirasjon i hverandre bilder, eller musikk for den slags skyld. Jeg har nok for lite spillerfaring til å se slike sammenligninger som dette.

Endret av PMnormal
Lenke til kommentar
Ser ut som eit utsnitt fra eit spel, f.eks hitman e.l. Fint bilde, syns det ble litt "irriterende" med det utbrente/overeksponerte nede til venstre.

9019702[/snapback]

Det er mange som ser spillbrett i fotografier for tiden. Det der under slike omstendighetet jeg merker aldersforskjell. I min ungdom så vi filminspirasjon i hverandre bilder, eller musikk for den slags skyld. Jeg har nok for lite spillerfaring til å se slike sammenligninger som dette.

9019749[/snapback]

Har dessverre ikke spillt så mye jeg heller, men har sett en del kompiser som sitter å spiller, og tenker med meg selv at det hadde vært tøft å fått frem en sånn effekt i eit bilde, og har prøvd uten å lykkes, men gir ikke opp! :p

Lenke til kommentar

Jeg syns dette på mange måter var et meget flott bildet - veldig stemningsfullt - Førsteinntrykket mitt når jeg åpnet posten var "Wow", men jeg må dessverre i likhet med andre innrømme at jeg ble litt plaget av de utbrente områdene nederst. Jeg er ikke så god til å forestille meg beskjæringer i hodet, men kanskje det hadde fungert å beskjære en del på begge sider slik at det sterke lyset får mindre dominans ihvertfall? Ellers er jeg enig med de som ser en scene fra et spill her :) Jeg tenkte på Wolfenstein

Lenke til kommentar

Jeg er enig angående det utbrente/nesten utbrente området nede i venstre "område", at det trekker oppmerksomhet. Problemet er at jeg ikke vet helt hvordan jeg kan redusere problemet. Jeg har prøvd å ta en runde med burn tool i PS, men det ble ikke bra. Forslag til hva jeg kan prøve mottas med takk.

 

Farger ja, bildet er ikke akkurat fargesprakende. Dog er det noe farger der.

 

At jeg ikke har mer i bunn av bildet er bevisst, men jeg skulle gjerne hatt mer i nedre del. Hadde jeg tatt med mer i nedre del av bildet hadde jeg fått med mer av veien og mye av snøen i veien var vekk og ikke lenger hvit, dessverre. Nedre del av bildet under viser litt hva jeg ikke ønsket å få med i bildet jeg postet for kritikk.

I ettertid ser jeg nok at jeg likevel burde gjort noen forsøk med eksponeringer hvor jeg har mer i nedre del av bildet.

 

Takk for tilbakemeldingene :)

post-5458-1183765085_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Jeg er enig angående det utbrente/nesten utbrente området nede i venstre "område", at det trekker oppmerksomhet. Problemet er at jeg ikke vet helt hvordan jeg kan redusere problemet. Jeg har prøvd å ta en runde med burn tool i PS, men det ble ikke bra. Forslag til hva jeg kan prøve mottas med takk.
Får du fram noko meir detaljar i området om du i Rawshooter skrur ned eksponeringa nokre hakk? For i so fall kan du prøve å lage ein versjon til der du kun ser på det lyse området, og kombinere dei to i PS.
Lenke til kommentar
Får du fram noko meir detaljar i området om du i Rawshooter skrur ned eksponeringa nokre hakk? For i so fall kan du prøve å lage ein versjon til der du kun ser på det lyse området, og kombinere dei to i PS.

9023721[/snapback]

 

 

Jeg har dessverre vært litt vekke så responsen har ikke vært så rask fra min side.

Jeg har nå gjort et forsøk med forslaget til Torbjørn. Jeg har nå gjort arbeidet med ACR og PS. Jeg klarte å redusere de utbrente områdene, og jeg har prøvd å tone de lyse områdene ytterligere ned. Bildet er også gitt en noe annen hvitbalanse enn bildet jeg postet for kritikk og det er gitt litt mer farger og kontrast.

 

Jeg synes resulatet er bedre enn bildet jeg postet for kritikk, hva synes dere med behandlingen jeg her har gjort med bildet? Noe jeg har gjort feil, noe jeg burde gjort annerledes eller noe jeg burde gjort for å få det til å se mer naturlig ut? Eller andre ting jeg kan gjøre for å gjøre bildet bedre?

 

Takk

post-5458-1184278650_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Hmm... Jeg synes det der blei litt, vel, rart... Med det grønnlige skjæret i grenene over huset i bakgrunnen, får man nesten inntrykk av at det er sommer under treet. Man ser jo at det ligger snø der, men likevel går tankene til noe sommerlig eller vårlig når jeg ser på veggen.

 

Det bryter ihvertfall veldig med stemningen i resten av bildet. Kunne du klart å gjøre det enda mørkere under treet?

 

Angående fargebalansen er jeg litt usikker. Synes den siste versjonen ble litt vel blå, men samtidige har du gjort ett eller annet som jeg liker med bildet. Både himmelen og kirken har fått litt mer "trykk", et mer dramatisk preg. Vet ikke om dette kommer av fargebalansen eller om du har fiklet litt med kontrasten eller noe annet.

Lenke til kommentar
Jepp nå er den snart der :) Vil du dele med oss hva slags teknikk du har brukt i PS? Nyttig å vite for sånne som meg som alt for ofte har alt for mye utbrent i bildene  :p

9065983[/snapback]

 

 

Det var en kombinasjon av burn-tool, replace color, clonestamp og flere layers(lag) der eg brukte overlay med mørke fargetoner. Det finnes sikkert metoder som er bedre og meir effektive, men no måtte eg berre improvosere etter kva eg synest passa best, det var jo nesten ingen detaljar i det heiletatt somme stadar. resultatet hadde nok blitt litt bedre om eg hadde hatt ein større versjon av bildet, her måtte eg til med formørking av enkeltpikslar somme stadar.

Lenke til kommentar
Det var en kombinasjon av burn-tool, replace color, clonestamp og flere layers(lag) der eg brukte overlay med mørke fargetoner. Det finnes sikkert metoder som er bedre og meir effektive, men no måtte eg berre improvosere etter kva eg synest passa best, det var jo nesten ingen detaljar i det heiletatt somme stadar. resultatet hadde nok blitt litt bedre om eg hadde hatt ein større versjon av bildet, her måtte eg til med formørking av enkeltpikslar somme stadar

 

Aha - god gammeldags stahet kombinert med god PS kunnskap med andre ord :) Supert at det ser ut til å "redde" dette bildet. Det er i mine øyne et meget godt bilde, men som PMnormal sier lider av litt tekniske svakheter. Trådstarter har jo også jobbet endel med motivet her.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...