Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

D-Link Extreme N Wireless Gigabit Router


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
opp opp!

 

Noen må da ha et N kort som de kan si er bra eller dårlig.

9027737[/snapback]

 

Har hatt DIR-655 siden Februar, og kombinert med ANBEFALT pci kort fra D-link (se her) så har jeg aldri hatt problemer med det trådløse nettverket. Yter hastigheter som lovet fra D-link.

 

Men du vil ikke finne dette kortet i prisguiden, sansynligvis fordi at alle har tatt inn i "hauer og spann" rangebooster kortet (DWA-547) og vil selge dette ut først... :thumbdown:

 

Du kan handle dette over dammen til en fornuftig pris...

 

DWA-552_diagram.jpg

Endret av JanVil
Lenke til kommentar
  • 5 uker senere...
Har trådstarter skaffet seg nettverkskort til denne ruteren?

 

Har lyst på 300Mbps selv men tar ikke sjansen på D-Link-kortet tror jeg. Kunne dette SMC-kortet gjort en god jobb med D-Link ruteren for eksempel?

9247902[/snapback]

 

Nope, sitter fortsatt med mitt DWL-G650+, men skal handla nå snart, fikk lønning i går. Rutern er på plass da, fungerer utmerket.

Lenke til kommentar

Følg rådet litt lenger oppe her i tråden og bestill et fra utlandet.

Jeg har fått 1 nytt DWA-547 kort av D-Link og totalt har jeg prøvd 2 slike kort i 4 pcer. Ingen av dem fungerer slik de skal.

 

Det er ikke problemer med nettforbindelsen, men de fortyrrer maskinen på andre måter.

 

Det ser ut til at dette med N teknologi er en stor bløff.

Ved å bruke et 54 MB kort får jeg 54 MB pr sek i følge routerens logg. Da er siggnalstyrken 85%

 

Med et 108 MB kort får jeg kunn 77 MB per sek og 77% på signalet.

 

Med D-Link sitt DWA 547 som skulle være 300 MB , får jeg kun 78-117 MB per sek når signastyrken er 34%-38%

 

Alt er testet i samme pc og med samme plasering.

 

54 MB kortet dropper ingen pakker. 108MB kortet dropper 312 pakker i løpet av 24 timer.

 

300MB kortet dropper 6000 pakker iløpet av 24 timer!

 

Uansett kort har jeg på pcens verktøylinje utmerkede forhold og riktig MB.

Lurer på om det er routeren min som ikke er ok.

 

Konklusjonen er at vanlig 108 MB kort gir mest for pengene.

Lenke til kommentar
Følg rådet litt lenger oppe her i tråden og bestill et fra utlandet.

Jeg har fått 1 nytt DWA-547 kort av D-Link og totalt har jeg prøvd 2 slike kort i 4 pcer. Ingen av dem fungerer slik de skal.

 

Det er ikke problemer med nettforbindelsen, men de fortyrrer maskinen på andre måter.

 

Det ser ut til at dette med N teknologi er en stor bløff.

Ved å bruke et 54 MB kort får jeg 54 MB pr sek i følge routerens logg. Da er siggnalstyrken 85%

 

Med et 108 MB kort får jeg kunn 77 MB per sek og 77% på signalet.

 

Med D-Link  sitt DWA 547 som skulle være 300 MB , får jeg kun 78-117 MB per sek når signastyrken er 34%-38%

 

Alt er testet i samme pc og med samme plasering.

 

54 MB kortet dropper ingen pakker. 108MB kortet dropper 312 pakker i løpet av 24 timer.

 

300MB kortet dropper 6000 pakker iløpet av 24 timer!

 

Uansett kort har jeg på pcens verktøylinje utmerkede forhold og riktig MB.

Lurer på om det er routeren min som ikke er ok.

 

Konklusjonen er at vanlig 108 MB kort gir mest for pengene.

9261566[/snapback]

 

Hvor måler du antall tapte pakker?

 

Jeg har nå fått min DWA - 140 (USB) og DWA-645, droppa pci-kortet da det var så lang ventetid der jeg kjøper.

 

Pc-en som har fått USB-en fikk mye bedre dekningsgrad, er også denne som står lengst fra rutern, tre vegger og en etasje opp, ligger nå på 50 % dekning og windows oppgir en fart på 270.

 

DWA-645 får jeg en fart på 54, men har ikke testet så mye ennå, har akkurat satt opp begge to så kan komme med noen kommentarer når jeg har fått testet de noen dager.

Lenke til kommentar

Så på rutern at DWA-645 kortet ble registrert som en g og ikke n kort, oppgraderte firmwaren på rutern(dir-655) og DWA-645 ble nå registrert som gn kort og har akkurat nå en fart på 130 Mbps.

 

Forstår ikke hvorfor rutern registrerte det som et g kort, har tidligere brukt et dwl-g650+(g kort) kort i samme pc-en men kan ikke helt se at det skal ha noe med saken å gjøre.

Lenke til kommentar

Hvilken firmware brukte du til å oppdatere routern med? Ser de "norske" firmwarene bare har kommet til 1.03, mens i USA har de lansert både 1.04 og 1.05.

 

Kommer jo til den amerikanske siten når jeg klikker "oppdater" fra inni routern min...

 

Kontaktet D-Link Norge og de ga beskjed om at firmwaren ville bli tilgjengelig etterhvert når de hadde fått testet den... De visste ikke når :/

Lenke til kommentar
Hvilken firmware brukte du til å oppdatere routern med? Ser de "norske" firmwarene bare har kommet til 1.03, mens i USA har de lansert både 1.04 og 1.05.

 

Kommer jo til den amerikanske siten når jeg klikker "oppdater" fra inni routern min...

 

Kontaktet D-Link Norge og de ga beskjed om at firmwaren ville bli tilgjengelig etterhvert når de hadde fått testet den... De visste ikke når :/

9284130[/snapback]

 

1.03, viste ikke at de hadde lansert 1.04 og 1.05.

Lenke til kommentar

1.04 kom i juli, 1.05 nå nettopp i august.

 

Firmware 1.05

¤ Implemented Yahoo Widget Support..

¤ Added Website Blocking Feature.

¤ Added Wireless Broadcast Schedule.

8/9/2007

 

Firmware 1.04

¤ Passes 802.1n Draft 2.0 WiFi certification.

¤ Enhanced wireless performance.

7/2/2007

 

Firmware 1.03

¤ Passes "Connect with Centrino" Logo Certification program.

¤ Upgrade Wireless driver to 802.11n Draft 2.0 specification.

¤ Added Bridge Mode in Internet Settings.

5/8/2007

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Jeg bumper denne litt, jeg, siden jeg nå er på tur til å kjøpe ny router..

 

Fra før har jeg et Netgear WGT624 (?), tror jeg det er.. 108Mbps..

 

Får den del lagg og mister for ofte forbindelsen..

 

Har 4 PC-er, hvor 3 vil være i bruk samtidig.. (1 er bærbar, men bruker ikke den så mye hjemme).. Har en "hoved-PC", en "download PC", og en HTPC..

 

I tillegg så har jeg Xbox360, PS3 og Wii (i all hovedsak så vil kun EN av disse stå på samtidig)..

 

 

Ønsker å kjøpe meg DIR-655, da en kollega har den, og han er veldig fornøyd.. men, han har bare et PCMCIA -kort, og ikke et PCI -kort, som jeg trenger først og fremst..

 

1 PC kommer definitivt til å stå tilkoblet med kabel, kanskje 2 (alt ettersom hvordan hus/rom -arbeidet mitt går).. Så vil da 1 PC (HTPC'n) trenge en sånn trådløs (forhåpentligvis DWA-552). Konsollene har sine vanlige tilkoblinger som følger og er bygget for sine egne produkter, men det er nå ikke så mye "heavy downloading / trafikk" på dem, egentlig.. så lenge jeg har et stabilt nett på de, er jeg fornøyd..

 

Har IPS fra Bluecom (10000/1000)..

 

 

 

Så, spørsmålene mine blir vel;

 

1) Er det fortsatt generelt problemer med "DWA-547"?

 

2) Er det (snart) mulig å få tak i DWA-552 i norske (nett)butikker?

 

 

 

Takk, takk! :)

 

 

 

EDIT:

 

...... og et CardBus kort til bærbare.....

 

se her for Expresscard

 

og her for CardBus..

 

 

og for pris:

 

DWA-652

 

DWA-643

 

Da dollaren er lav er det gunstig å handle på nett i USA for tiden. Jeg bruker JetCarrier som transport/fortollingstjeneste, da kan du handle selv om firmaet "ikke sender utenfor USA" :thumbup:

 

Håper det hjalp.. :roll:

 

Jeg kikket litt på muligheten for å handle DWA-552 ved å følge de eksemplene du har gitt her..

 

Prisen via pricegrabber kom på 99.99 USD. (Det fantes en butikk billigere, men den hadde dårlige erfaringer).

 

Regnestykket blir;

 

99.99 * 5,4 = 540

540 * 1,25 = 675

JetCarrier = 165 (minstepris)

 

Totalt: 840 kr.

 

 

Kan ikke akkurat si at det ble så kjempebillig!? :ermm:

 

 

Men, det er et riktig regnestykke, ikke sant?

Endret av Bone
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
  • 3 måneder senere...

Jeg har en D-Link DIR-655 Xtreme N Gigabit Router. Bruker den sammen med en stasjonær på gigabit LAN og to laptoper på WLAN: HP Pavilion TX1128 som støtter 802.11n draft og en eldre Fujitsu Siemens AMILO M1425 som støtter 802.11g (54Mbps).

 

Problemet er veldig dårlig ytelse på trådløst, spesielt ved streaming av filmer i Xvid etc.

Hvordan kan jeg sjekke om jeg får høyeste hastighet (802.11n)? Har delt kataloger på den stasjonære og når jeg spiller av filmene på de bærbare så hakke bilde og lyd hele tiden. Finnes det program for å måle stabilitet og hastighet? Avstanden er kun 10 meter max fra router og laptop.

 

Hvis ikke jeg får fikset dette så lurer jeg på å kjøpe et DWA-643 Xtreme N Notebook ExpressCard som er laget for min D-Link DIR-655 router. Kjipt likevel siden TX1128 skal støtte Draft N. Vet noen om DIR-655 + TX1128 passer dårlig sammen evt ??

 

Bruker siste firmware på routeren også: v1.11. Noen andre tips for å få 802.11n hastighet?

 

Morty

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...