Gå til innhold

Forskjell på rasisme og kvinnediskriminering?


Anbefalte innlegg

Vel, tror emnetittelen sier det meste. Er det en reell forskjell på rasisme og kvinnediskriminering?

 

Tenker med feks Saudi-Arabia. Der har ikke kvinner stemmerett, ikke lov til å kjøre bil, ikke lov til å gå alene på gaten osv. Dette blir kalt kultur. Bytter vi ut kvinner med personer av en annen hudfarge blir dette kalt rasisme, aparteid osv. Handelsboikott, internasjonal fordømmelse i stor grad osv. Dette blir ikke gjort med land som Saudi-Arabia.

Likheten i situasjonene er at kvinner er født kvinner, mens personer er født med den hudfargen de har. Altså de diskrimineres på bakgrunn av en forutsetning de overhode ikke har sjangs/forutsetning til å endre/forsvare.

 

Når man sier kvinnediskriminering er det ikke mange som rynker på nesen. Sier man rasisme lytter folk øre med en eneste gang. Tjener hvite nordmenn mer enn en ikke-vestlig innvandrer som gjør samme jobben blir det et helvete med en gang.

Kanskje snart på tide å lansere et nytt begrep? Type Kvinnisme, eller kjønnisme?

 

(tar gjerne imot forslag for å spesifisere problemstillingen dersom det er nødvendig, isåfall send på PM)

 

hilsen monzilla - mann.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Vel, tror emnetittelen sier det meste. Er det en reell forskjell på rasisme og kvinnediskriminering?

 

Tenker med feks Saudi-Arabia. Der har ikke kvinner stemmerett, ikke lov til å kjøre bil, ikke lov til å gå alene på gaten osv. Dette blir kalt kultur. Bytter vi ut kvinner med personer av en annen hudfarge blir dette kalt rasisme, aparteid osv. Handelsboikott, internasjonal fordømmelse i stor grad osv. Dette blir ikke gjort med land som Saudi-Arabia.

Likheten i situasjonene er at kvinner er født kvinner, mens personer er født med den hudfargen de har. Altså de diskrimineres på bakgrunn av en forutsetning de overhode ikke har sjangs/forutsetning til å endre/forsvare.

 

Når man sier kvinnediskriminering er det ikke mange som rynker på nesen. Sier man rasisme lytter folk øre med en eneste gang. Tjener hvite nordmenn mer enn en ikke-vestlig innvandrer som gjør samme jobben blir det et helvete med en gang.

Kanskje snart på tide å lansere et nytt begrep? Type Kvinnisme, eller kjønnisme?

 

(tar gjerne imot forslag for å spesifisere problemstillingen dersom det er nødvendig, isåfall send på PM)

 

hilsen monzilla - mann.

9012343[/snapback]

 

Saudi - Arabia er et ganske konservativ land. Det er galt! Mennene der misbruker islamske verdier!

Lenke til kommentar
Vel, tror emnetittelen sier det meste. Er det en reell forskjell på rasisme og kvinnediskriminering?

 

Rasismeparagrafen gjaldt tidligere bare rase. Nå gjelder det vel også legning (vel og merke bare homofili tror jeg) og kjønn.

 

Men nei, kvinnediskriminering er ikke noe annerledes enn diskriminering av andre grupper. "Problemet" er at kvinner ikke kjemper tilbake, og at menn i Saudi-Arabia er oppbragt til å se på kvinner som slaver og underståtter. Slik er det i mange kulturer, inkudert noen menigheter her i Norge.

 

Hvordan forandrer man en hel kultur over natta? Tror ikke det kan skje... det vil kreve mange ofre, og så langt virker ikke mange muslimer særlig interesserte i å bekjempe den islamske fascismen.

 

:ph34r:

Lenke til kommentar
Vel, tror emnetittelen sier det meste. Er det en reell forskjell på rasisme og kvinnediskriminering?

 

Rasismeparagrafen gjaldt tidligere bare rase. Nå gjelder det vel også legning (vel og merke bare homofili tror jeg) og kjønn.

Jeg mener jeg leste at den gjelder all diskriminering av legning (selve loven, ikke en sekundærkilde, men jeg kan ta feil).

 

Enig i at rasisme og sexisme (misforstår jeg dette ordet?) er to sider av samme sak.

 

"Problemet" er at kvinner ikke kjemper tilbake, og at menn i Saudi-Arabia er oppbragt til å se på kvinner som slaver og underståtter. Slik er det i mange kulturer, inkudert noen menigheter her i Norge.

Du mente sikkert ikke noe med det, men jeg føler det bør påpekes at problemet med at "de"/kvinner ikke kjemper tilbake ikke bare er sant, og ikke gjelder kvinner spesielt; frigjøringen av slavene (og senere afrikanere som sådan i USA) tok tid, og det gjorde også kvinnefrigjøringen, så langt som den kom. Først etter tjueseks år med allmenn stemmerett i Arbeiderpartiets program, ble den innført. Kvinner var offisielt uten sjel før kirkemøtet i nikea i 325 e.kr.. De kom seg knapt i arbeid før feminismebølga på 70-tallet og fremdeles lærer mange menn seg ikke å lage mat og stelle hjemmet, mens langt på vei de fleste kvinner gjør det tidlig. Du peker også på det som kalles heteronom etikk (religioner: Gud bestemmer reglene), og jeg vil påstå at menn er friere stilt overfor "Gud."

 

Hvordan forandrer man en hel kultur over natta? Tror ikke det kan skje... det vil kreve mange ofre, og så langt virker ikke mange muslimer særlig interesserte i å bekjempe den islamske fascismen.

 

:ph34r:

9012648[/snapback]

Sjekk forfatteren Irshad Manji og les også ellers i ukemagasinet Ny Tid: Jeg tror du vil se noe litt annet der. Manji skriver for dem regelmessig. Muslimsk råd er også ganske liberalt sammenliknet med utøvelsen av Islam mange andre steder.

Lenke til kommentar
Vel, tror emnetittelen sier det meste. Er det en reell forskjell på rasisme og kvinnediskriminering?

 

Tenker med feks Saudi-Arabia. Der har ikke kvinner stemmerett, ikke lov til å kjøre bil, ikke lov til å gå alene på gaten osv. Dette blir kalt kultur. Bytter vi ut kvinner med personer av en annen hudfarge blir dette kalt rasisme, aparteid osv. Handelsboikott, internasjonal fordømmelse i stor grad osv. Dette blir ikke gjort med land som Saudi-Arabia.

Likheten i situasjonene er at kvinner er født kvinner, mens personer er født med den hudfargen de har. Altså de diskrimineres på bakgrunn av en forutsetning de overhode ikke har sjangs/forutsetning til å endre/forsvare.

 

Når man sier kvinnediskriminering er det ikke mange som rynker på nesen. Sier man rasisme lytter folk øre med en eneste gang. Tjener hvite nordmenn mer enn en ikke-vestlig innvandrer som gjør samme jobben blir det et helvete med en gang.

Kanskje snart på tide å lansere et nytt begrep? Type Kvinnisme, eller kjønnisme?

 

Saudi-Barbaria er ikke bare kvinneundertrykkende, men også rasistisk ovenfor ikke-muslimer og ikke-saudiere. Deler av landet er forbeholdt muslimer i god apartheidånd med skilt som skiller muslimer fra ikke-muslimer.

 

 

Lite oppmerksomhet rundt dette, jeg tipper at noe av grunnen er at rasisme pr. def. er hvit mann som diskriminerer ikke-hvit person.

 

Redigert: Bildetrøbbel.

post-13332-1183705708_thumb.jpg

Endret av sumptrollet
Lenke til kommentar

Dette går vel litt på siden av subjecten, men jeg tror nok ikke det er mange land i verden som kunne tenke seg å boikotte Saudi-Arabia uansett hva de foretok seg.

Det er nok mer aktuelt å angripe landet enn å boikotte det.

Ellers vil jeg si det er en del forskjell på rasisme og kvinnediskriminering fordi rasisme bygger på fremmedfrykt, mens kvinnediskrimenering bygger vel mer på på tradisjon? Ingen av delene er bra, og det er vel gjerne de samme personene som er rasistiske og kvinnediskriminerende.

Lenke til kommentar

Ref: veiskiltet

 

Jeg har faktisk bodd i Jeddah, Saudi-Arabia, i to år og kjørt forbi det skiltet på vei fra Yemen. Grunnen til at man må ta av for Jeddah, er fordi veien rett frem leder rett til Mekka, uten noen avkjørseler. En ikke-muslim kan godt kjøre mot Mekka men det er kjedelig å snu etter 45min kjøring for å å kjøre tilbake og ta av for Jeddah :)

 

Mekka har en grenseport hvor det er vakter med våpen. Jeg aner ikke hvordan man skal identifisere seg som muslim, da folk drar fra hele verden på hadjj og Mekka generelt.

 

..og ja: det er mye kvinnediskrimering i SA men for arabere så er det bare slik og kvinner i SA godtar det fordi de ikke vet bedre enn så. SA har magasiner men alle kvinner som viser noe form for bare armer og ben blir tusjert, med ordentlig sort tusj. Tenk deg den jobben :wee:

Endret av überGoliath
Lenke til kommentar

De er en plass i østen der de må betale bot for å kjøre på en person så den dør. For å kjøre på en muslim må du betale full pris, mens en jøde er gratis. Resten er noe midt mellom.

 

Saudi-Arabia kommer, men det kan nok ta sin tid. Tror ikke Norge var så interessert i det samfunnet vi har i dag for 200 år siden.

Lenke til kommentar
De er en plass i østen der de må betale bot for å kjøre på en person så den dør. For å kjøre på en muslim må du betale full pris, mens en jøde er gratis. Resten er noe midt mellom.

 

Det er i Saudi-Barbaria:

 

5. Maximum Amount admissible :

 

The maximum amount of Death Compensation (Diyya) generally admissible in Saudi Arabia,  in respect of road/traffic/fire accident, murder, etc. is as under:

 

Death Compensation in respect of a male person:

 

i.        Muslim      -        SR. 100,000/-

 

ii.      Christian/Jew  - SR.50,000/- 

 

iii.      Other religions : such as  Hindu, Buddhist, Jain, etc. -  SR 6666.66

 

In the case of death of a female, death compensation allowed is equal to half the amount as admissible to males professing the same religion.  Further the amount of compensation admissible, is based on the percentage of responsibility fixed on the causer e.g. if the causer is held 50% responsible for the accident resulting in the death of a Muslim, the amount of Death Compensation admissible will be SR 50,000 only.

 

http://www.cgijeddah.com/cgijed/Welfare/deathbooklet.htm

 

Legg også merke til at å gravlegge ikke-muslimer i Saudi-Arabia ikke er helt enkelt, i tillegg er det selvsagt ikke mulig å få byggetillatelse til å sette opp et ikke-muslimsk gudshus.

Lenke til kommentar

Jeg skjønner ikke grunnen til at vi har diskriminering i det hele tatt jeg da men.. liker man ikke noen uten at de personlig har gjort deg noe, så ja da har man et problem som ikke kan løses av andre enn deg selv.. hva skal man gjøre? utrydde alle andre raser eller kvinner eller andre man ikke liker? "hallooo, er det noen hjemme??" :mad: - bare en liten hilsen til dustene ute i verden :blush::hrm:

Lenke til kommentar
Jeg skjønner ikke grunnen til at vi har diskriminering i det hele tatt jeg da men..

9034276[/snapback]

 

Hvor har du vært i historie og religiontimene?

 

"hallooo, er det noen hjemme??"

9034276[/snapback]

 

Ja, det lurte jeg også på :tease:

9035095[/snapback]

 

 

du har tydeligvis ikke skjønt hva jeg mener.. :nei: får inntrykket av at du kanskje ikke vil det heller.. jeg vet ikke.. :hrm:

Lenke til kommentar

Seff skjønner jeg det, men utifra hvordan innlegget var skrevet så humret jeg litt godt for meg selv. Men jeg forlanger ikke at alle skal se humoren i ting jeg kan flire litt av. ;)

 

Tilbake til ditt innlegg. Jo jeg skjønner det, men vi lever ikke i en perfekt verden. Derfor er det krig, hat, rasisme, diskriminering etc.

 

En perfekt verden hadde nok vært en verden uten religion, tro og full respekt for medmennesker. Men slik er det ikke og kommer aldri til å bli.

Mennesker er individer med egne personlige meninger og syn, noen har større trang å uttrykke dette til andre og da også ofte på negative måter og da oppstår dritt som dette.

Lenke til kommentar
Seff skjønner jeg det, men utifra hvordan innlegget var skrevet så humret jeg litt godt for meg selv. Men jeg forlanger ikke at alle skal se humoren i ting jeg kan flire litt av.  ;)

 

Tilbake til ditt innlegg. Jo jeg skjønner det, men vi lever ikke i en perfekt verden. Derfor er det krig, hat, rasisme, diskriminering etc.

 

En perfekt verden hadde nok vært en verden uten religion, tro og full respekt for medmennesker. Men slik er det ikke og kommer aldri til å bli.

Mennesker er individer med egne personlige meninger og syn, noen har større trang å uttrykke dette til andre og da også ofte på negative måter og da oppstår dritt som dette.

9037463[/snapback]

 

Ja, skjønte ikke den humoren dessverre :ermm: Det du sier om at en perfekt verden hadde vært en verden uten religion, tro og full respekt for medmennesker, virker litt motsigende for meg.. hadde ikke vært no problem hvis alle hadde holdt seg til det siste du sa.. Hvis alle hadde respektert hverandre som medmennesker så hadde ikke tro og religion vært noe problem.. :yes:

Endret av Melisma
Lenke til kommentar

Full respekt for medmennesker får man ikke når man har religion (desverre). Der står det at kvinner er lavere stillt en menn og det er jo også sine grunner til at det er religiose kriger. Alle mener jo at sin religion er riktig, og om man skal følge alt en religion sier så sitter man med diskriminiering osv.

 

Som noen sier, religion er roten til alt vondt. Jeg er ganske så enig med den.

Lenke til kommentar
Full respekt for medmennesker får man ikke når man har religion (desverre). Der står det at kvinner er lavere stillt en menn og det er jo også sine grunner til at det er religiose kriger. Alle mener jo at sin religion er riktig, og om man skal følge alt en religion sier så sitter man med diskriminiering osv.

 

Som noen sier, religion er roten til alt vondt. Jeg er ganske så enig med den.

9037769[/snapback]

 

 

Vel, det er jo ganske individuelt for hvert enkelt menneske om man har respekt for andre eller ikke da.. kan ikke dra alle over en kam.. og det er helt akseptabelt når noen velger å følge sin religion og tro.. dessverre finnes det en del regler innenfor en religion som man må finne ut av selv hva som er fornuftig og følge.. men som sagt, så syns jeg at ingen andre skal "lide" på noen som helst måte for hva en selv tror på..

Lenke til kommentar
men som sagt, så syns jeg at ingen andre skal "lide" på noen som helst måte for hva en selv tror på..

9038074[/snapback]

 

Sant, det hadde jo vært greit. Men det er som å leve på en sky.

 

Selv så er jeg døpt katolsk, konfirmert kristelig (tror jeg, jeg og presten ble egentlig aldri enig), hatt Jehova som nabo, men jeg har null tro til religion.

 

Selv så ser jeg religion som en gammel ting der folk ikke visste bedre og trenkte dette som et driv for å ha noe å se fremover. Vi er heldige derimot at noen religioner har klart å tilpasse verden vi lever i idag ( da blant annet kristendommen), men andre har ikke klart å tilpasse seg fullt så bra....

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...